Boek voor nederlands literatuurlijst

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Reckuuza, 26 feb 2009.

1. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Natuurlijk wel. Het Nederlandse boek is origineel en het engelse vertaalde boek is dat niet. Er zit iemand tussen. Nu heb je uitstekende vertalers en minder goede vertalers, maar zelfs bij de uitstekende vertalers gaat er iets verloren.

Ik vergelijk het altijd met nasychronisatie in een film, bekijk eens een kwalitatief goede amerikaanse film in het Duits. Vind je daar ook geen verschil met de originele Engelse versie? En film is dan nog een medium dat voor een groot deel visueel is.

Laatst bewerkt: 6 apr 2009
  2. LocKuM

LocKuM Active Member

Leuk Bevonden:
    52
    Inhoud en context blijven nagenoeg hetzelfde, er gaat niks verloren van de auteur zijn oorspronkelijke intentie, tenzij je een belabberde vertaler hebt. Je kan gaan discussiëren over bepaalde nuances binnen sommige zinnen, maar het lijkt mij niet dat een paar zinnen representatief is voor een heel boek.

Hierbij zijn er natuurlijk culturele invloeden met ook de normen en waarden waarmee een auteur is opgegroeid die onbegrijpelijk kunnen zijn voor buitenstaander, maar we hebben het hier niet over bijvoorbeeld Japan en Nederland.

De boeken van eigen bodem zijn gewoon tergend saai en ongeïnspireerd, met soms(gelukkig) een uitzondering hierop.

3. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Literatuur is veel meer dan context en inhoud. De vorm is datgene wat literatuur van lectuur onderscheid, veel meer dan inhoud en context, m.a.w: de manier/stijl waarin iets geschreven is, en dat is zeer moeilijk te behouden in vertaling

Nederlandse literatuur doet niet onder voor Engelse literatuur. Wel is het Engels taalgebied veel groter en is het aanbod daarom vanzelfsprekend ook groter.

4. WOUW5

WOUW5 Cpt. Censorshades!

Leuk Bevonden:
    13
    lol, had pas mn mondeling. ik had alleen uitreksels en boekverslagen van internet n keertje gelezen en daarmee kreeg ik een 8 en zo'n maat van me die de boeken serieus had gelezen had een 4,5 gehaald. dus doe nou maar die samenvattingen lezen, dan onthoud je alleen t allerbelangrijkste en krijg je een hoger cijfer

Disclaimer: WOUW5® Inc. is neemt geen verantwoordelijkheid voor gedane uitspraken. Gedeelde meningen en ervaringen zijn puur subjectief en geven geen gerantie voor de toekomst. Game experience may change during online play.

5. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
    Adriaan van Dis - De Wandelaar

218 blz met grote letters, en leest makkelijk weg;)

Edit: mijn boekenlijst

De Zesde Mei - Tomas Ross (ging wel , einde is kut)
    De Onzichtbare Jongen - Bernlef (geweldig boek, vooral de schrijfstijl)
    De Grot - Tim Krabbé (niet een erg indrukwekkend boek)
    God's Gym - Leon De Winter (kutboek, allemaal toevaligheden die ongeloofwaardig overkomen)
    *gedichtenbundel*
    Montyn - Dirk Ayelt Kooiman (geweldig boek ,alleen erg dik)
    De Wandelaar - Adriaan van Dis (aardig boek, leest lekker)
    Siegfried - Harry Mulisch (nog niet helemaal uit, maar vind het tot nu toe een leuk boek:))

Laatst bewerkt: 6 apr 2009
  6. Scarface55

Scarface55 Guest

Jaah boeke van tim krabe zijn opzich best wel goed. Het Gouden Ei is fantastische en : De grot , is ook redelijk goed ...

7. Jeffer

Jeffer Pearl Jam

Leuk Bevonden:
    0
    Het bittere kruid en de Donkere kamer van damokles zijn wel aanraders. Die eerste is ook helemaal niet dik :)

8. Reckuuza

Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

Leuk Bevonden:
    18.026
    Niemand een antwoord op mijn vraag? :'-(

9. Mtthz

Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Lees anders Hersenschimmen van Bernlef. Prachtig boek. Was het enige boek wat ik ook daadwerkelijk heb gelezen voor Nederlands toentertijd.

10. Reckuuza

Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

Leuk Bevonden:
    18.026
    Jah enig probleempje is dat ik mn lijst allang al heb ingeleverd, en mn boeken dus al vaststaan, incl. het Noodlot.
    Andere boeken kan ik dus niet lezen. :+

11. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Als je niet van literatuur houdt, dan is het niet zo verstandig om een boek van Couperus op je lijst te zetten. Misschien had je iets langer moeten nadenken bij de keuze van je lijst.

En gast: het is maar 1 boek.

Deel Deze Pagina