niet om je af te zeiken, maar wat wil je bereiken/te weten komen met deze enquête?
Ik ben zelf aan het afstuderen en weet hoe moeilijk het is een goede enquête te maken maar met de resultaten van deze enquête kun je niks.
Een vraag mag maar voor 1 uitleg vatbaar zijn en dat zijn deze vragen niet.
Ook heeft iedereen een heel andere perceptie bij reclame.
Wat is je algemene mening betreffende "in-game advertising"
Die is verschillend per game, per soort reclame.
Een reclame boodschap in een laad animatie is heel anders dan de borden langs de zijlijn bij Fifa of langs de weg bij Collin McRae.
Ook ervaar ik een pizzahut bord in een battlefield game anders dan in een turtles game
Hoe zou je het spel beoordelen waar je de "in-game advertisement" hebt ervaren?
Dit hangt totaal af van het spel zie het punt hierboven. Bovendien als dat een slecht spel was of een spel dat ik zonder ingame advertising ook niet leuk vind wat geeft het antwoord dan aan?
Hoe zou je de betreffende "in-game advertisement" beoordelen?
Hangt weer af van wat voor soort advertisement het is. Daarnaast ligt het ook aan het merk. Als ik graag bij Burgerking ga eten en een hekel heb aan Mcdonalds zal ik reclames van beide bedrijven anders beoordelen
Past de advertentie binnen de context van de game?
Stel dat het antwoord 60% ja is, wat weet je dan?
Je weet niet welke game de spelers heeft gespeeld en je weet niet wat voor reclame het was, wat voor merk etc.
Is er enige verandering opgetreden in je houding t.o.v. het merk na het spelen van de game?
Hangt af van het merk, hangt af van de game en de context.
Daarnaast zullen weinig mensen toegeven dat ze worden eïnvloed door reclame. Ik ken weinig mensen die zeggen: Ik was nu met Persil omdat ik vandaag 3 keer een Persil reclame heb gezien. Onbewust worden mensen wel beïnvloed maar mensen kunnen dit van zichzelf niet goed inschatten.
Eerste ervaring met het merk
Stel 80% zegt ja, wat weet je dan? Misschien kijken die mensen wel heel weinig TV, of wellicht is het een onbekend merk in Nederland?
Wat zeggen deze eigenschappen trouwens:
Leuk
Aantrekkelijk
Genietbaar
Vernieuwend
Positiever
Beter
Gunstiger
Zelfde met deze waardes. Alle 3 zeggen ze hetzelfde.
Voor mij zeggen die alle 4 in meer of mindere mate hetzelfde. Genietbaar zal wel van enjoyable komen maar is geen woord dat mensen gebruiken. Je hebt deze enquête toch niet echt letterlijk vertaald van een Engelse?
Ga eens met de enquête naar je docent en bekijk hem samen, want als ik eerlijk ben kun je met deze resultaten helemaal niets.
Voor dit onderwerp is een dergelijke enquête ook niet geschikt.
Beter zou je een experiment moeten doen. Je laat mensen 1 bepaald spel spelen met reclame gedurende half uur. Daarna laat je ze een vragenlijst invullen. Op die manier ga je geen appels met peren vergelijken. In de praktijk is het lastig hier een grote steekproef aan respondenten voor te krijgen dat snap ik.
Je stelt ook dat dit voor je Bachelor thesis is. En je zit op de universiteit.
Ben je
1. al niet erg laat met het verzamelen van je data als je die nog moet analyseren, conclusies maken, aanbevelingen maken, rapport in elkaar zetten en een presentatie maken?
2. Ik vind voor iemand op de universiteit deze enquête erg slordig opgesteld. Als ik een tip mag geven. Kijk eens op www.hbo-kennisbank.nl
Daar zie je voorbeelden van scripties en kun je zien hoe zij een vragenlijst hebben opgesteld.
Als ik vragen op zou stellen zou ik dit bijvoorbeeld vragen:
Heb je weleens in game advertising gezien?
-ja/nee
Wat voor advertising was dit?
-billboard, bord langs het veld (sportgame), langs weg(racegame)
-Logo's op kleding personages
-Bedrijven/winkels in de spelwereld
-advertentie tijdens laadscherm
-De game is een sponsorgame (Doritos game van XBLA als voorbeeld)
-anders nm.l.......
Op een schaal van 1 tot 5, hoe ervaarde jij deze vorm?
1 zeer positief 5 zeer irritant
Heb jij na het zien van deze advertising een product van dit merk aageschaft?
Ja/nee
Kocht jij voorheen ook van dit merk?
Ja/Nee
Zie jij graag ingame advertising?
Ja, altijd
Ja, als het aansluit bij de gamewereld
Ja, als de games er goedkoper door worden
Nee, nooit
Bij welke type game vind jij ingame advertising het beste passen?
Race
Sport
Avontuur
RPG
Actie/shooter
Boeken die je kunnen helpen:
http://www.bol.com/nl/p/boeken/marktonderzoek-druk-6/1001004001965859/index.html
http://www.bol.com/nl/p/boeken/enqu...-basisboek-druk-1/1001004000014950/index.html
http://www.bol.com/nl/p/boeken/basisboek-methoden-en-technieken-druk-3/1001004000571791/index.html
Kijk even in de bieb op school of ze deze boeken hebben.
Laatst bewerkt: 20 mei 2009