[Algemeen] Ik heb Rijles

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Danger, 20 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loonens

Loonens Mclovin!!

Leuk Bevonden:
    0
    Net mijn 16e uur gehad. Ik heb in totaal een pakket van 30 uur en mijn instructeur zei dat we alles al hadden behandeld, behalve stopproef en praatje over rotondes. Ik les in Breda dus we kunnen niet oefenen op rotondes met meerdere rijbanen, vandaar alleen het praatje.

Daarna nog ruim 13 uur dus om alles te herhalen en te oefenen. Gewoon elke les (vaak 2, soms 3uur) als een examen zien en werken aan de punten die ik nog te vaak vergeet (nacontrole, ver vooruit kijken, knipperlicht+kijken bij inhalen fietser).

2. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.639
    Ok, logisch dat je niet oefent op rotondes met meerdere rijbanen, maar de argumentatie van je instructeur is natuurlijk poep :lol:. Alsof je met rijbewijs alleen in Breda blijft :p.

3. Loonens

Loonens Mclovin!!

Leuk Bevonden:
    0
    Nee, natuurlijk niet. Hij bedoelt juist dat we het niet KUNNEN oefenen en dat we er daarom met voorbeelden over gaan hebben. Anders zouden we eerst naar Utrecht moeten rijden om zo'n rotonde te oefenen bijvoorbeeld.

4. Gallardo

Gallardo De vrolijke strijder

Leuk Bevonden:
    0
    Nou ik heb hem gehaald hoor in de eerste keer! Ik had precies dezelfde vrouw als met de tussentijdsetoets en toen had ik al laten zien dat ik erg goed reed. Het enige wat nog iets netter moest was de nacontrole op kruispunten en het kijkgedrag bij het inhalen van stilstaande auto's. Dat ging nu perfect en daardoor heb ik het gehaald.

Maar wat duurt dat aanvragen lang zeg.. Ik moet hem in Delft aanvragen, omdat ik daar ingeschreven sta en daar moet je op afspraak komen (ja voor die 5 minuutjes speciaal een afspraak maken...). Ze konden daar niet eerder dan volgende week donderdag :confused: Na veel gepraat heb ik toch nog een plekje op maandagmiddag gekregen. Ook meteen maar een afspraak voor het ophalen gemaakt, want zo werkt dat daar.. Maar dat kon ook niet eerder dan de maandag daarop, omdat er minimaal 5 werkdagen tussen moeten zitten en ik de maandag van het aanvragen niet mee mocht tellen volgens haar.

Echt ik heb die mensen in het gemeentehuis altijd wel wat verdedigd bij discussies, maar dit soort dingen moeten toch sneller kunnen. Het kan in de randstad wel flink veel drukker zijn dan het platteland, maar kom op zeg. Vanochtend stond in de krant 1 op de 10 mensen wordt werkeloos. Nou stuur die naar het gemeentehuis, want daar is meer dan genoeg werk. Ze hebben het daar zo druk. Ze kunnen daar wel wat meer mensen gebruiken achter de balie blijkbaar.

Nou tot zo ver mijn frustraties..

5. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    Is het zo erg in Delft joh? Den Haag/ Rijswijk duurt het ook 5 dagen maar dan hoef je geen afspraak te maken om je opdracht door te geven. Gewoon op het gemeentehuis langsgaan en zeggen "hoi rijbewijs aanvragen voldoet". Maar het aanvragen duurt idd altijd vervelend lang.

6. Loonens

Loonens Mclovin!!

Leuk Bevonden:
    0
    Dan kijken ze je ook raar aan denk ik als je zegt:

Hoi rijbewijs aanvragen voldoet

Flauw, ik weet et :lol:.

Gefeliciteerd Gallardo! Netjes :thumbs:
    Dinsdag moet ik op, ik heb maandag nog 1 les van 13:00 tot 16:00. Hij heeft de laatste lessen duidelijk aangegeven dat ik het zonder problemen haal als ik blijf rijden hoe ik nu rij. Maandag nog even de speciale verrichtingen oefenen en verder gewoon lekker rijden. In het begin was ik wat te twijfelend bij kruispunten (erg drukke) en bij het inhalen op de snelweg. Maar ik kijk nu veeeel meer vooruit en daardoor kan je alles veel rustiger en met meer vertrouwen doen en benaderen.

7. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    Heel flauw :cool:

8. Pim

Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    76
    Rijbewijs in Eindhoven aanvragen was zo gebeurd..
    En kon hem 2 dagen later ophalen omdat het blijkbaar opschoot bij de fabriceerplek.

Ach, die paar dagen kun je trouwens ook nog wel wachten ;)

9. Inferius

Inferius Baller.

Leuk Bevonden:
    45
    Bij mij duurde het 4 dagen pimmeke. Ook in ehv. ;)

10. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Gister na bijna twee weken weer eens een les gehad. Ging op zich best lekker, op paar foutjes na. Moet nog wat verder vooruit kijken. Daarnaast heb ik van mezelf een 'rustige' stijl. Ook al heb ik voorrang, dan nog ben ik in staat om te wachten en de ander voor te laten gaan, als ik toch al tot stilstand moest komen (en er niemand achter me zit). Of ik reageer wat later dan dat ze willen. Dan moet je ruim van te voren gas loslaten, zodat je (vrijwel) niet hoeft te remmen. Ik blijf dan snel rustig wat doorrijden, om iets later licht de rem te gebruiken. Of ik draai de stuur zelf wat terug, ipv hem te laten glijden. Voor een bijrijder geeft dit al snel een wat onzeker/onvertrouwd gevoel, maar voor mezelf vind ik het wel lekker rijden. Zijn denk wel paar kenmerken die ik mezelf weer aanwen als ik rijbewijs eenmaal heb. Maar goed, moet hem eerst halen en het vooruit kijken nog wat zien te verbeteren. En de laatste tijd wil ik af en toe nog wel eens ergens rechts te dicht langs gaan.

Rijdt wel heel anders dan motor. Als je net een paar dagdelen hebt motor gereden (op afgesloten terrein, maar toch), en dan ineens weer in de auto stapt. Snelheidsgevoel lijkt dan weg, alles voelt dan wat ontspannender, relaxter aan. Zowel auto als motor rijden bevalt me wel goed. Nu maar zorgen dat ik rijbewijzen haal, anders wordt het wel erg dure grap.

11. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    Dat moet je echt gaan veranderen met rijles. Ten eerste schept het verwarring in het verkeer. Gewoon doorrijden en je voorrang nemen tenzij je ziet dat die ander echt doorrijdt/niet reageert en het echt gevaarlijk is. Ik had dit ook wel enigzins met rijles, ik moest toch een uur in die auto zitten dus haast had ik niet en deed lekker rustig aan. Je instructeur/examinator ervaart dit vaak als "je kent de verkeersregels niet goed" dus kijk daarmee uit. Zeker op de motor want daar wordt echt van je verwacht dat je "met ballen rijdt" zoals mij instructrice het verwoordde.

12. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Welke verwarring mijn beste...
    Staat er trouwens in het verkeersregelement dat je verplicht bent om je voorrang van rechts te nemen...

Nee toch ,het zegt alléén dat jij het recht hebt om dit te gebruiken,en niet dat je het sowieso moet nemen..

13. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    :'-(. Sorry meer kan ik er niet van maken.

14. Volkoren

Volkoren Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Nee, maar als iedereen steeds geen voorrang neemt wanneer hij het geeft schept het wel verwarring. Dan gaat de 1 boven op zijn rem staan en de ander die geeft extra gas. Dan weet je nooit waar je aan toe bent. :)

15. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    U hebt een punt, daar ben ik het graag mee eens...
    Het hangt af van de interpretatie van het verkeersregelement,en dat stelt dus duidelijk dat je nooit kan verplicht worden om die voorrangsregel toe te passen...

Ik pas hem nooit toe, en weet je waarom, ik laat nog liever diegene die deze regel overtreedt ten opzichte van mij gewoon passeren dan ik hem de kans zou geven om mij regelrecht het hospitaal in te rijden alhoewel ik juridisch gezien volkomen recht in mijn schoenen blijk te staan...

Autorijden is geven en nemen mijn beste,defensief rijden loont, je kan er véél leed door voorkomen,en nét dat is waar het om draait...

16. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    En dan nog een keer de volgende zin lezen:

Dat is defensief rijden. Je voorrang structureel niet nemen is verwarring veroorzaken en dat komt echt het hedendaags verkeer niet ten goede. Verkeersregels zijn er namelijk juist om duidelijkheid te scheppen en ongelukken te voorkomen.

17. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Hehe, laten we nu die hele voorrangsregel van rechts eens een keer volledig afschaffen...Hoevéél duidelijkheid scheppen we dan niet,en hoeveel wordt er het verkeer veiliger op dacht je.....

Meteen alle twijfels gewist wat dat betreft....:b:

18. Volkoren

Volkoren Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Even een vraag tussendoor: Is het nou ook in alle andere landen dat verkeer van rechts voorrang heeft? Nee toch?

19. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    In bebouwde kom wél mijn beste...Nu zijn wij momenteel wat dat betreft op gelijke lijn gezet met de nederlandse verkeersregels wat dat betreft...
    Nu geldt altijd in belgie net zoals in nederland dat al wie van rechts komt steeds voorrang heeft ongeacht hij zelf stopt of niet...

Vroeger voor deze aanpassing op europees gebied was het bij ons wel zo dat diegene die van rechts kwam en stopte bij het kruispunt hierdoor zijn recht op voorrang nemen hierdoor verloor...:b:

20. Loonens

Loonens Mclovin!!

Leuk Bevonden:
    0
    Inderdaad, en helemaal tegenwoordig is het van belang dat je bij je examen laat merken dat je weet dat je voorrang hebt. Je hoeft niet volgas door te rijden maar remmen is echt niet nodig.

Tegenwoordig staat de doorstroming van het verkeer en het milieu erg hoog in het vaandel bij de verkeerscholen. Doorstroming van het verkeer is dus niet echt lekker als je elke keer remt, terwijl je wel voorrang hebt. En het is niet goed voor het milieu om elke keer te remmen en weer op te trekken te geven.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina