[Algemeen] Ik heb Rijles

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Danger, 20 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Mja weet dat ik het moet veranderen. Bij het examen had ik ook zo een moment, dat ik 'onnodig' wachtte. Ik hinderde er niemand mee en nam als het ware wat extra zekerheid door stil te gaan staan en te kijken of de ander echt bleef wachten op mij (hij stond stil achter obstakel, wanneer ie er omheen moest, kwam ie op mijn baan). Achteraf gezien had ik moeten weten dat ik voorrang had en vrijwel gelijk door kon rijden, even gas los indien nodig. Maar goed. Instructeur zei er ook al op, dat zoiets wel een indruk wekt dat je de regels niet goed weet, of te onzeker ben.
    Gaat wel goedkomen, hoop ik. :) Hoop de komende twee weken nog wel een lesje in te kunnen plannen, als er een gaatje vrijkomt. Anders heb ik amper lessen gehad voor mijn herkansing.

2. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Toch is onnodig wachten ook soms goed :+

Ik heb mijn laatste examen eigenlijk met het wegrijden bij het CBR al gehaald;

Het CBR ligt aan de weg naar Egmond en Egmond aan Zee. 2 Dorpen die een boven modaal gemiddeld inkomen hebben per inwoner ;)
    Ik rijd weg bij het cbr en kom aan bij die weg die ik moet oversteken, er zat wat ruimte tussen de laatste auto en de volgende auto, die ongeveer 100 meter achter de andere auto zat
    Omdat ik het raam openhad en ik eerlijk moet toegeven dat ik een behoorlijk auto tik heb, vermoedde ik dat het een Ferrari was. Ik wachte dus wel even, en ja hoor....meneer gaf nog even een dot gas terwijl de examinator zei: "Je kan hoor".

Niet dus en ik kreeg meteen een bevestigend knikje.
    1-0 :cool:
    Was dus ook geslaagd :)

3. JeePee

JeePee Guest

Sowieso, ook zonder een dot gas hebben Ferrari's altijd voorrang :+
    Helemaal als je ooit toevallig in Maranello een ritje aan het maken bent.

4. Maluku-Ak

Maluku-Ak Active Member

Leuk Bevonden:
    35
    Ik moet zeggen dat rijles allemaal heel leuk en aardig is maar het echte rijden leer je pas als je je rijbewijs hebt. Daar ben ik afgelopen zaterdag zelf ook achter gekomen. Je komt later pas allemaal situaties tegen die tijdens rijles niet aan bod komen en je hebt ook geen idee hoe je erop moet reageren.
    Zo reedt ik op een smalle weg waar je precies met twee auto's naast elkaar kan rijden. Komt er een tegenligger aan die zo asociaal dat die is gewoon midden op de weg blijft rijden en vol op mij af komt.
    Ook reedt ik op de snelweg achter een auto op wat ik dacht een veilige afstand (ongeveer die twee seconden) maar toen ging die vol op de rem voor een file. Toen kwam ik er achter dat de reactieafstand met 130 km/h wel aardig lang is.
    Ook in de file staan voor een afslag (naar de efteling:+) kan lastig zijn met aso's die je totaal van de weg proberen te duwen om zo even sneller denken te zijn.
    Alles is toen wel goed gegaan natuurlijk maar het schudde me wel even wakker over het feit dat ik eigenlijk nog heel onervaren ben op de weg.
    Dus denk alsjeblieft niet dat als je je rijbewijs hebt gehaald dat je ook meteen goed kan rijden. Je komt vanzelf een aantal situaties tegen waarmee je niet bekend bent en dat zijn de momenten waar je echt leert auto rijden.

Even mijn verhaaltje over autorijden.:)

5. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Geef je groot gelijk, je leert pas al gebeurt het je.
    Een uitwijk manoeuvre leer je niet met rijlessen bijvoorbeeld.....

6. JeePee

JeePee Guest

Jup. Zo is dat. Leren rijden begint pas als je dat roze pasje hebt opgehaald en je alleen in de auto zit.

Zelf ben ik een aantal keren goed verrast door plotselinge files. Toen ik net mijn auto had gekocht wist ik nog niet goed waar alle knopjes op de cd-speler zaten enzo, dus elke keer als ik van volume wilde wisselen of van zender/nummer moest ik er ff naar kijken. Vaak zat mee gemaakt dat ik echt op het nippertje van 120 naar 0 kon. Gelukkig heb ik een licht auto'tje zullen we maar zeggen. Heb daar nu geen last meer van. Files zie ik nu ruim van te voren aankomen e.d, maar zoiets leer je niet met lessen (zeker niet als je net als mij alleen maar in de polder rijdt met lessen).

7. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.639
    Ik heb 2 dagen na mijn rijbewijs eens VOL op mijn remmen moeten gaan staan op een snelweg. Wow, dat was echt schrikken :+.

8. [2k]

Leuk Bevonden:
    207
    Ja, maar dat wis ik al. Ook tijdens rijlessen maak je wel eens wat mee. Scooter die ineens langs je scheurt. Auto die half over middenberm op een rotonde moet inhalen. Mensen die je niet voor willen laten gaan wanneer je van rijbaan wilt wisselen etc.
    En het is op zich logisch, hoe meer je in de auto zit, of je in het verkeer bevindt, hoe meer je meemaakt en leert.
    Zelfs als je achterin zit kun je al een hoop opdoen, van mogelijk gevaarlijke situaties.
    Toen ik twee weekjes terug naar Frankrijk ging, mocht ik zelf nog niet rijden. Dan lijkt het zo eenvoudig, flinke tijd op de snelweg, maar ook daar zie je de vreemdste situaties, waarbij je af en toe voor een verrassing komt te staan.
    En dan is het nu nog auto. Als ik straks met de motor op de weg mag, is het nog meer oppassen, aangezien je kwetsbaarder bent en minder snel gezien wordt. De motor goed onder controle houden is al een opgave, en dan nog eens het verkeer erbij.

Laatst bewerkt: 15 jun 2009
  9. Ralluff

Ralluff Vedette

Leuk Bevonden:
    13
    Ik ga straks even langs een rijschool om te kijken wanneer ik kan beginnen. Heb er zin in! :)

Wat raden jullie aan, eerst theorie halen en dan rijden, of andersom? De één zegt dat je de theorie het beste van te voren kunt halen zodat je alles goed snapt. De andere zegt weer dat je 't meeste van de theorie leert, onder het rijden.

10. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.128
    Het is wel zo als je een paar keer zakt voor je rijexamen, er een kans is dat je theorie niet meer geldig is (1 jaar), lijkt veel maar ik zie wel een paar mensen die het overkomen is!

11. [2k]

Leuk Bevonden:
    207
    Zou theorie tussendoor halen. Basisregels van het verkeer weet iedereen wel.

12. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.639
    Beginnen met rijden en als je instructeur echt begint te zeiken een keer je theorie halen :+

13. MM90

MM90 -xxx-

Leuk Bevonden:
    0
    Toen ik net m'n rijbewijs had scheurde ik 's ochtends 150 op een 80-weg in m'n Volkswagen Golf 3. Er kwam een T-splitsing die ik veels te laat zag, als ik op de rem had gestampt was ik als een gek gaan slippen en ongetwijfeld niet zonder schade tot stilstand gekomen. Dus moest ik met 80 een dorp in crossen en daar maar geleidelijk afremmen.

Dit was natuurlijk dom en overkomt je alleen als je denkt dat er toch geen hond op de weg is. O-)

14. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.639
    Ehm, je kan toch gewoon normaal afremmen? ABS enzo.

15. MM90

MM90 -xxx-

Leuk Bevonden:
    0
    Ik zag die splitsing te laat, ik kan toch niet in de 5 met 80 km per uur door de bocht heen? Daarom reed ik rechtdoor dat dorp in.

16. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    ABS als hij misschien in een Golf 3 reed?

17. Ebrithil

Ebrithil Active Member

Leuk Bevonden:
    39
    Is er ergens online een wat snellere manier om m'n theorie te leren dan het hele boek doorlezen? Heb hem woensdag ochtend en dat boek gaat zo tergend langzaam :+

18. JeePee

JeePee Guest

Dan nog? Je kan toch wel aanvoelen als die shit blokkeerd? Heb in de regen al vaak zat gehad dat ik even wat minder remdruk moest geven. Als eerste begint toch de voorkant te glijden dus die achterkant trekt hem wel recht. Echt niet dat je meteen spint ofzo :emo: Ik bedoel: we zijn toch geen vrouwen die van schrik de poot stijf houden :+ ? Sowieso moet je de druk opbouwen, dan blokkeer je veel minder snel + dat een auto veel harder kan remmen dan menig mensen denken. En met 80 een bocht door moet ook wel te doen zijn :+

19. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Haha, het sarcasme,hier een uitreksel wat betreft voorrang.....

En mijn beste, men heeft het over de verplichting om voorrang te geven.....

Zie jij ergens iets staan over de verplichting om die voorrang te nemen.....=(:'-(:'-(

20. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.639
    Het is niet verplicht nee, maar dat beweerd Danger ook niet.
    Het is gewoon verwarrend, gevaarlijk en irritant als je NIET je voorrang neemt. Plus je kan er wel degelijk op zakken bij je praktijkexamen, mijn beste.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina