@Killaz
25-30% lichaamsvet? Dan heb je gewoon obesitas en dan kan ik me wel de opmerking van de trainer begrijpen. En al kan je je taken in het veld goed doen dan is het nog altijd de vraag of je wel snel genoeg en zo bent.
108kg met 25% vet zou je zo'n 80kg aan spiermassa moeten hebben. Dus laten we zeggen dat als je op dieet gaat dat je doel is om rond de 90kg te gaan wegen met een vet% wat 12-15% is met een spiermassa rond de 75-76. Iets wat voor een amateur atleet een goede basis is om daarna verder te bouwen.
vreten
Je eet patroon laat veel te wensen over. Je kan beter meer vlees eten en groenten terwijl je aardappelen en zo laat staan. Je kcal verbuik qua cut hoeveelheid is iets van 2200kcal berekend aan de hand van een 80kg vet vrije massa. Macro voedingstof verdeling is dan:
-250gr eiwitten (1000kcal)
-60gr onverzadigd vet (540kcal)
-165gr complexe koolhydraten (660kcal)
Je kan varieren door op dagen dat je niet sport onder de 100gr koolhydraten te gaan zitten. Voornamelijk groenten eten dan. En zo kun je op sportdagen rond de 200gr koolhydraten gaan zitten zodat je energie genoeg hebt om te sporten. Dat moet je zelf even proberen in de praktijk.
Qua wat je op de dag eet om aan die macro's te komen moet jezelf even uitzoeken. Koolhydraten zou ik alleen bij het ontbijt nemen in de vorm van brinta/havermout. En dan de laatste maaltijd voor je gaat sporten zorgen dat je rijst/groenten eet voor de resterende koolhydraten. En de overige maaltijden van de dag eiwitten/vet dus bijvoorbeeld kwark met ongezoute noten. Of eieren/omelet of vette vis.
En ja...een blik a 200-400gr zalm of tonijn. Of een lading koolvis. Zie er niks vreemds aan. En ik zou ham zoveel mogelijk mijden.
sporten
En dan het sporten...Je wilt conditie en explosiviteit behouden en natuurlijk ook voldoende kracht.
Fitness Dag 1 Upper Body schema rond de 8-10reps a 3-4sets. Doe het gecontroleerd met positieve fase explosief.
Fitness Dag 2 Lower Body schema met alles hetzelfde zoals bij UB dag
Fitness Dag 3 Explosiviteit/GPP. Denk aan springen zo hoog als je kan en elke week proberen hoger te komen. Je hebt kracht en snelheid nodig om hoog te komen. Spring je lager dan ben je trager en zwakker en das niet goed. Squat met een 40% van je 1 herhaling maximum en doe zoveel mogelijk herhalingen in 45sec. Ga door gecontroleerd zakken en explosief/snel omhoog. Daarna High intensity Interval ren training. Je zou een soort slede kunnen fixen die je vooruit moet duwen of achter je aan slepen. Een auto met trekhaak kun je er ook voor gebruiken. Niet te veel, maar genoeg om intense bezig te zijn en wat te herstellen voor de voetbal wedstrijd.
Cardio doe je maar op voetbal trainingen hehe.
Laatst bewerkt door een moderator: 16 jun 2009