Ik rekende de voorloper die in rond 1900 in Frankrijk gestart is voor het gemak ook even mee. Valt toch ook onder de geschiedenis van de F1 imo.
Het was een keer nodig. De laatste jaren heeft de FIA de F1 verkloot en nu gaan de teams er vol tegen in en dat was een keer nodig. Dan maar een jaar geen F1 en daarna weer "schoon" beginnen.
60. Maar dit is ongelooflijk slecht nieuws, echt fan-fucking-tastic. Ik hoop nu echt dat Max enorm gaat inbinden en alsnog tegemoet komt aan de eisen van de FOTA. Twee series gaat gewoon niet werken. Aan het begin is het misschien leuk om te zien maar de serie met Williams, Force India, USF1 etc. kun je geen Formule 1 noemen en hetzelfde geldt voor deze nieuwe serie. 60 jaar geweldig racen en deze idioten weten het te verneuken.. Toppie hoor jongens.
Zeer terecht dat de teams dit besluit hebben genomen. Het moest maar eens afgelopen zijn met dat fia regime met dictator max mosley. De teams willen meer inbreng van fans hebben wat 180 graden tegen het beleid van de fia is. Kijk maar eens wat ze aan de kalender hebben veranderd. canada weg, volgend jaar engeland weg(silverstone) en wat krijg je er voor terug?? een paar kut circuits in azië waar niemand op zit te wachten. Vroeger vond iedereen het mooi als er een brullende v10 in een F1 wagen lag maar nu moet het terug naar ik dacht 3 of 3.5 liter v6. En alles moet maar goedkoper van de fia. Helaas is het geld te veel bij mosley en eccelstone in hun bol geslagen waardoor circuits als zandvoort nooit meer terug zullen komen omdat het simpelweg niet genoeg opleverd. Maar als je ziet hoeveel publiek er in turkije zit en dat soort landen is het beschamend op te zien.
Yeej! En Mika Kimi, Geen zorgen. Er zullen geen twee klasses zijn. Je krijgt de Grand Prix klasse, en je krijgt de Formule 1 volgend jaar. Grand Prix wordt het snelste en het vetste, daarna zal de GP2 komen en de Formule 1 zakt steeds verder af tot onder A1GP als het al niet dood is tegen die tijd. Wat maakt de naam van een klasse nou uit? Als ze maar tering hard gaan en we voor max. 200 euro een dikke plek op het circuit kunnen kopen.
Dat maakt het er niet beter op. Ik hecht bijna net zoveel waarde aan de geschiedenis van een klasse als aan het spektakel ervan. Iedereen kon zien dat er dingen beter moesten in F1, waaronder de kosten voor een ticket die jij noemt. Maar hier moeten de partijen samen aan werken en niet dezelfde fouten maken als in Amerika. Het is duidelijk dat de FIA de grote boosdoener is maar FOTA kan ook niet geheel worden vrijgesproken. Een aantal teams, ik gok Toyota en Renault, blokkeerden een oplossing tussen beide partijen waardoor er sowieso niets meer mogelijk was. En wat gaan deze teams dan in de nieuwe klasse doen? Daar miljoenen blijven uitgeven terwijl ze toch niet meedoen om de titels? Het zou me niets verbazen als deze teams er alsnog tussenuit knijpen, met als mogelijke vervanger Lola die volgens geruchten de kant voor de FOTA kiest. Nou nogmaals, fan-fucking-tastic.
Als alle grote namen een eigen klasse beginnen en eindelijk die auto's los laten gaan vind ik het geweldig
Zo simpel zal het ook niet zijn. Maar volgens mij duurt het niet lang meer tot een nieuwe verklaring van de FIA, dus nog even afwachten.
Het ergste vind ik nog dat een stel stijfkoppen er voor zorgen dat een volledige sport uit elkaar flikkert. Die mensen vergeten nog weleens dat de sport boven alles moet gaan, en niet persoonlijke belangen en het tot in den treure willen doordrukken van je eigen willetje. Kansloos kutwereldje, bah. Benieuwd hoe het er volgend jaar uit gaat zien.
Dat ben ik helemaal met je eens. Inmiddels gaan er trouwens al geruchten dat er een overeenkomst is bereikt. Het is mogelijk dat de aankondiging van de 'split' een ultieme laatste dreiging was van de FOTA en niet zozeer een bevestiging ervan.
Dat was ook meer mijn gedachte toen ik alles las. F1 kan imo niet voortbestaan zonder Ferrari, McLaren en in mindere mate Renault en Toyota. Dus als de F1/FIA hun eigen doodsvonnis willen ondertekenen laten ze het maar lekker doen. Natuurlijk moet de sport boven alles gaan maar met de nieuwe regels wordt het voor de autofabrikanten gewoon niet meer interessant genoeg om in de F1 te rijden. Of ze dan uit de F1 stappen en helemaal stoppen of hun eigen serie oprichten maakt dan vrij weinig uit
Ik doelde dan ook op degene(n) die die belachelijke regels door willen drukken. De teams hebben groot gelijk in mijn ogen.
Precies! Kan prima leven zonder al die belachelijke bemoeizucht van de FIA. De FIA maakt de sport kapot. F1 is techniek, het is de koningsklasse van de autosport. Als je de FIA z'n gang laat gaan, dan is F1 over een aantal jaar niets anders dan een A1GP (waarschijnlijk zelfs nog lager) of iets dergelijks. Ik zou een eventuele scheiding totaal niet erg vinden!
Ik snap het toch niet helemaal. De fia probeert de sport toch leuker te maken, wat ze ook vaak doen. Met het nieuwe knop systeem waarmee je extra vermogen krijgt, echt super en nu plots willen de bovengenoemde teams het niet. Het eerlijker maken van de sport en gelijkwaardige auto's laten rijden zodat echt de coureur het verschil maakt, nu willen die teams het niet. Een maximum budget zodat er meer concurrentie kan bijkomen en nieuw talent een lagere instapdrempel krijgt, willen die teams het niet. Wie de macht ooit eens heeft geproefd, zal er alles aan doen die macht te behouden. Hopelijk stort de F1 helemaal in, want ik heb genoeg van de dominantie van mcclaren en ferrari, maak de sport aantrekkelijker ipv je biezen te pakken als men dreigt jou team gelijkwaardig te maken aan een totnogtoe derderangs merk. Ferrari en mcclaren zijn bang op naamverlies met de nieuwe regels, laat ze hun eigen races maar starten, de f1 is toch gelukt te mislukken.
Maximumbudget is leuk maar niet reëel dat teams al Ferrari binnen 1 jaar hun budget van 300+miljoen naar 45 miljoen laten zakken
Bovendien hoort F1 de top van de top te zijn. De beste techniek, de beste coureurs op de beste circuits. Helaas is dat de afgelopen jaren niet het geval geweest. Met dank aan de door de FIA verzonnen regels. De budgetlimiet is daar het toppunt van.