Ik denk wel dat gevangenschap van (wilde) dieren per definitie verkeerd is. Het heet niet voor niks een wild dier. En het principe van jager en prooi heeft altijd bestaan en hoort ook zo te zijn. Ik zie liever een leeuw die 5 jaar in het wild heeft geleeft zoals dat bedoeld is dan dat ik een leeuw zie die 15 jaar lang dik ligt te wezen in een dierentuin en dan sterft. Ik denk dat je daadwerkelijk gewoon niet snapt hoe de wereld in elkaar steekt.
Het gaat niet alleen zozeer om "het ergens beter hebben" maar om het principe dat wij als mens best gebruik mogen maken van watde aarde ons aanbiedt, maar geen misbruik. Nogmaals, een leeuw hoort niet in het circus thuis en ook niet in een dierentuin.
@BigSyke:
Ik heb zelf 3 katten thuis. Deze katten noem ik huisdieren. 2 van mijn katten komen graag buiten, maar als het regent blijven ze liever binnen, al zet ik de deur open. Ook komen ze altijd weer terug. Ik heb er zelfs eentje (een gezellige dikke) die het liefst de hele dag binnen zit en voor wie het al een hele opgave is om naar haar etensbakje te lopen. Al vanaf kitten wil deze kat liever niet zonder mij naar buiten.
Ik weet zeker dat een leeuw welke als welp door mensen wordt gehouden absoluut niet binnen te houden is. Het natuurlijk instinct van de leeuw zorgt ervoor dat wanneer je je deur opendoet dat de leeuw uiteindelijk een keer naar buiten zal lopen en nooit meer terug zal komen. De kat heeft een zodanige evolutie meegemaakt dat er een groot verschil tussen de beide diersoorten is ontstaan.
Dit geldt ook voor de hond zoals wij die kennen. Een wolf bijvoorbeeld is eigenlijk niets meer als een hond, maar is niet geschikt om als huisdier te houden of voor de bewaking van een stuk grond.
Wij als mens kunnen nu niets meer veranderen aan een evolutie die al eeuwen geleden is ontstaan en zich heeft ontwikkeld tot wat het nu is. Zoals het houden van honden in huis. Dit houdt in mijn ogen echter niet in dat we -met de kennis die wij nu hebben- onze ogen moeten sluiten en maar misbruik moeten blijven maken van de flora en fauna van onze planeet. Als wij de komende 500 jaar een voor mensen niet gevaarlijk dier in de tuin houden die nu nog alleen in het wild leeft dan zal iemand anders dan zeggen dat dat evolutie is geweest. Net zoals ik dat nu zeg. Maar dan is er weer een diersoort die uit zijn eigen omgeving is gerukt voor en door ons. En dat vind ik dus wel zonde want dan hebben we niks geleerd van onze fouten. En leren van onze fouten schijnt iets te zijn waarover men zegt dat het ons onderscheidt van dieren.
Ik heb niet per definitie een probleem met dierentuinen (wel met een stadsdierentuin zoals Artis, waar je alleen maar dieren ziet die de hele dag uit verveling heen en weer lopen in veel te kleine hokjes) maar ik vind het wel jammer dat ze er zijn. Educatie over dieren is heel erg belangrijk, we moeten immers de planeet met hen delen. Maar de meeste dierentuinen in Nederland heeft enkel en alleen een commercieel uitgangspunt. Daarbij leer ik niets over een leeuw in de dierentuin. En daar zit nu net mijn probleem. Want ik leer meer over een leeuw als ik naar discovery kijk dan wanneer ik er eentje op 3 meter afstand in een kooi zie zitten in een omgeving waar hij helemaal niet thuishoort. Een leeuw zit alleen maar in een kooi omdat er geld aan te verdienen is, niet ter educatie. Voor educatie over dieren moet je hen zien in hun eigen leefomgeving.
Het gaat gebeuren dat er straks op de Afrikaanse savanna geen enkele leeuw meer is te bekennen. Gelukkig zijn er dan nog altijd nog de dierentuinen toch? Daar kan ik nog naar een vadsige leeuw kijken die klok kan kijken en weet dat hij om 15.00 een stuk rauw vlees krijgt onder luid applaus van ons in de vrije buitenwereld. Dan loopt hij lui om iets voor drie uur naar het luik om vervolgens lekker te smullen van een stuk vlees. Dan hebben wij als mensheid eindelijk de controle over die grote kat. Lekker puh. Omdat wij zo slim zijn met zijn allen en die beesten toch te dom zijn om flat te kunnen bouwen.
Laatst bewerkt: 20 jun 2009