ROTTERDAM - Het succesverhaal van Kings Of Leon is wonderlijk. Drie broers en een neef uit een domineesfamilie vormen het rammelende rockgroepje Kings Of Leon en in 2003 belandt het viertal voor het eerst op een Nederlands podium, nog onschuldig en wereldvreemd. Na een paar jaar in de middenmoot van de rockmuziek wordt in 2008 plotseling alles anders.
De baarden worden afgeschoren, de kledingstijl blijkt veranderd en met een veel toegankelijker geluid belanden ze in 2009 zelfs in een stampvol en snikheet Ahoy.
Het punt van verbazing over zoveel succes is de band zelf al voorbij, zo bleek in de Rotterdamse poptempel.
,,Jullie zijn een merkwaardig publiek,'' mopperde zanger Caleb Folowill al snel bijdehand. ,,Laten we er een feestje van maken. Sta verdomme op.'' Hij zou zijn klacht blijven herhalen tot aan de wereldhit Sex On Fire. Het nummer weet hele volksstammen te binden en staat op de uitstekende cd Only By The Night: een kaskraker waar de band dit jaar een vol Ahoy aan te danken heeft. Dat besefte Caleb toch ook wel, ter introductie: ,,Als jullie nu niet allemaal opstaan loop ik weg.''
Die opmerking was wat teveel van het goede. De heren hadden blijkbaar niet in de gaten dat de toeschouwers juist wél enthousiast waren.
En terecht: de band klonk zeer hecht, opmerkelijk recht-door-zee en zelfs klaar voor nóg grotere zalen. Dat de fans in Ahoy het mooi vonden klinken, besefte zanger Caleb pas toen het einde naderde.
,,Ik moet me verontschuldigen,'' zei hij vol berouw. ,,Vergeef het me als ik af en toe mopper en zeur, maar ik eis gewoon het beste. Van jullie maar ook van mezelf. Van binnen weet ik dat jullie de beste fans ter wereld zijn.''
Het was een kleine pleister op een wond die nog erger zou worden. Na hun tweede tophit, Use Somebody, volgde geen toegift. Dat was bitter: een daverend fluitconcert volgde.
Klik om te vergroten...