Straight Edge (sXe)

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Oldsk00l, 15 jul 2009.

1. Oldsk00l

Oldsk00l ouwe school

Leuk Bevonden:
    4
    Welkom mede xbw-ers, ten eerste is dit niet om te preken maar gewoon een algemeen topic over 'Straight Edge'.
    Zelf ben ik een posi, ik eet overigens wel gewoon vlees.

Straight edge (of afgekort sXe) is een levenshouding die vooral je vooral tegenkomt bij mensen uit de muziekgenres punk, hardcore punk en metalcore. Straight Edge is een levenslange toewijding!

Straight-edgers gebruiken (per definitie) geen alcohol of drugs(eigenlijk vallen alcohol en nicotine daar ook onder), roken niet, en zijn overwegend vegetariër of veganist.

in oktober komt Edge the Movie Kijk eerst deze korte trailer:

Hoe is Straight Edge ontstaan?
    De beweging is tot stand gekomen door Ian MacKaye, destijds voorman van Minor Threat, die in het lied Out Of Step de basisregels voor de beweging formuleerde: (I)Don't smoke / don't drink / don't fuck / at least I can fucking think! Ondanks het "Don't fuck" in de tekst van MacKaye, is het zich onthouden van seks zonder liefde, bijvoorbeeld de one-night-stand, tegenwoordig een weinig populair onderdeel meer van de straight edge-beweging. Over het algemeen wordt seks buiten een relatie vermeden, maar de meeste moderne aanhangers van de beweging zijn hier wat liberaler in. De beweging is in zekere zin ontstaan door het walgen van MacKaye en zijn vrienden van het overmatige drank- en druggebruik dat ze bij punkers zagen. Ze vonden dat de punk daardoor aan politieke kracht en aan ideologische waarde had ingeboet, en als reactie daarop ontstond straight-edge, min of meer tegelijk met hardcore punk.Hij heeft zich echter zelf altijd van de Straight Edge-scene afzijdig gehouden, omdat hij ze zelf uiteindelijk te uniform, belerend en beklemmend denken vond. De houding is in de eerste regels van het Minor Threat-nummer Straight Edge terug te vinden:​

I'm a person just like you
    but I've got better things to do
    than sit around and fuck my head
    hang out with the living dead
    snort white shit up my nose
    pass out at the shows
    I don't even think about speed
    That's something I just don't need
    I've got straight edge!"

Minor Threat - Straight Edge

Straight-edgers zijn vaak te herkennen aan grote zwarte kruisen op hun handen
    en logo's met drie grote kruisen (XXX). De oorsprong hiervan ligt in bars en clubs in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Daar kregen mensen die minderjarig waren, of te veel gedronken hadden, van het personeel zwarte kruizen op hun handen zodat het barpersoneel hun geen alcohol meer zou schenken. Binnen de straight edge-beweging nam men dit gebruik over door kruisen op hun eigen handen te tekenen ("X-ing up") of zelfs te tatoeëren, als een manier om de levenswijze uit te dragen. Er wordt wel eens gezegd dat de naam straight edge op de kruizen aansluit omdat een kruis uit twee lijnen bestaat die haaks op elkaar staan, en dat daar de naam vandaan komt.

Een radicale aanhanger van de straight-edge gedachtegoed wordt wel een hardliner genoemd. Deze groep deinst niet terug voor geweld om hun idealen na te streven. Tijdens de Winterspelen in Salt Lake City stond de straight edge-beweging door een aantal gewelddadige delicten op de lijst met criminele organisaties. Ook in o.a. Reno, Nevada wordt Straight Edge als een 'gang' beschouwt.

verder is er ook onderscheid tussen zogenaamde 'posi's' en militant Straight edgers. posi houd in dat ze positief zijn en mensen die wel drinken en drugs gebruiken etc in hun waarde laten. militante straight edgers daarintegen niet.

Religie
    Van oorsprong waren de meeste aanhangers van de straight edge-cultuur agnostisch of atheïstisch, het geloof werd gezien als een vorm van zwakheid en controle van de geest. Naarmate het aantal aanhangers van de cultuur groeide vervaagde deze ideologie. Halverwege de jaren negentig bekeerden enkele straight-edgers (zoals Ray Cappo van de band Youth Of Today en later Shelter) zich tot de Hare Krishna, en er zijn enkele christelijke straight edge bands (zoals xDisciplex AD), maar er zijn ook veel straight-edgers die zich juist tegen religie keren. Andersom zijn er ook talloze christelijke hardcore bands die er (als band) geen straight edge-levensstijl op na houden.​

Een aantal SxE bands:
    -Minor Threat
    -xAFBx
    -Throwdown
    -7seconds
    -slapshot
    -xTyrantx
    -xRepresentx

er zijn ook Straight Edge nummers met rap er in:

Inside Straight Edge: een docu verdeelt over 5 filmpjes van c.a 10 min deel 1

de andere delen worden wel via youtube doorverwezen.

Het topic is nog niet af.
    heb je vragen over SxE
    of iets toe te voegen

plaats gerust een reply

Later​

Laatst bewerkt: 16 jul 2009
  2. WOUW5

WOUW5 Cpt. Censorshades!

Leuk Bevonden:
    13
    Ik heb ook wat vrienden die Straight Edge zijn. Erg toffe gasten, kun je altijd mee lachen.

3. Oldsk00l

Oldsk00l ouwe school

Leuk Bevonden:
    4
    zowiezo geen drugs nodig om gezellig te zijn ;)

4. WOUW5

WOUW5 Cpt. Censorshades!

Leuk Bevonden:
    13
    inderdaad, maar soms wil het wel helpen :9

5. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Ik snap het niet zo echt. Alsof alcohol en drugs je leven verwoesten. Ik vind zelf dat ik een erg gestructueerd leven heb. Zit op een universiteit, heb een leuk zomerbaantje en ga straks met 6 vrienden op vakantie. En toch drink ik en blow ik. Niks mis mee toch?
    Maar ik respecteer de mensen die Straight Edge leven hoor. Zou het zelf alleen niet kunnen. :+

6. WinterBase

WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    654
    Ik snap het ook niet helemaal.

Ik heb in mijn hele leven dan nog nooit gedronken, een sigaret gerookt of drugs gebruikt maar die keuzs hebben met andere zaken te maken dan de "Straight Edge" lifestyle, had er trouwens nog nooit van gehoord.

Als andere mensen dat wel willen doen, moeten hun zelf weten. Niet mijn probleem.

7. Oldsk00l

Oldsk00l ouwe school

Leuk Bevonden:
    4
    mij maakt het niet uit of je wel drugs gebruikt of niet,
    ik heb alleen voor mezelf de keuze gemaakt om mijn lichaam niet langer te vervuilen met drugs om plezier te hebben.

ik kan me prima vermaken zonder al die dingen en daar voel ik me gewoon goed bij.

maar zolang je niets te maken hebt met de hardcore scene ben je ook niet straight edge als je geen gebruik maakt van drugs.

maar ik heb ook nooit gezegd dat je daar sXe voor moet zijn ;)

8. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Tja, snap zelf niet zo waarom je dan tot een bepaalde groep moet horen.
    Als je niet wil drinken of roken, best, maar waarom zou je je dan aansluiten tot een groepering? Je leeft toch zoals je zelf wilt, en niet zoals anderen het willen (ok, in beperkte mate wel). Alsof je de controle over je levenswijze weggeeft en als je dan eens een drankje neemt, meteen een zonde hebt begaan.
    Op zich best dat ze zo willen leven, maar ik vind het vormen van een groep 'nutteloos'.
    Maar goed, ik heb dan ook niet zo veel met geloof en/of groeperingen.

9. Tediz

Tediz pendejo

Leuk Bevonden:
    0
    Hm, ik voldoe bijna aan het label straight-edge, ware het niet dat ik alcohol drink (met mate). Maar voor de rest ben ik anti-drugs, rook ik niet en eet ik geen vlees. Het hele cultuurtje er omheen spreekt me alleen totaal niet aan. ;)

10. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    Ik weet eerlijk gezegd niet of ik ze mietjes vind, of dat ik het juist goed vind:9
    Eigenlijk is het wel goed natuurlijk.

Maarja, voor mij is het al goed als je geen harddrugs gebruikt en niet te veel drinkt.

11. Oldsk00l

Oldsk00l ouwe school

Leuk Bevonden:
    4
    het is niet zo zeer aansluiten tot een groep want je doet het nog altijd voor jezelf, alleen door edge te claimen draag je een soort van trots en heb je steun van andere edgers en sXe muziek. ik weet niet echt goed hoe ik dat uit moet leggen misschien moet je even gaan kijken naar Inside straight edge wat ook in dit topic vermeld staat om een beter beeld te krijgen.

ik ben niet anti drugs, en als je wel drinkt maar anti drugs bent dan klopt dat niet helemaal want alcohol valt onder hard-drugs.

* Alcohol wordt onder de harddrugs gerekend, alleen is het een legaal product en algemeen getolereerd. Nederland telt ongeveer 350.000 alcoholisten en België 300.000

ter vergelijking: het aantal opiaatverslaafden in Nederland wordt geschat op ongeveer 25.000, nog geen tiende daarvan. Alcohol wordt alleen getolereerd, ook al is het een harddrug, omdat het maatschappelijk geaccepteerd is. Dit leidt tot sociale controle, net als opiumgebruik in Aziatische landen.*

bron

12. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    Helemaal mee eens:thumbs:

13. Oldsk00l

Oldsk00l ouwe school

Leuk Bevonden:
    4
    waarom ben ik nu een mietje dan ?

14. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Good point, maar ik ben ervan overtuigd dat de hoeveelheid drugs die ik gebruik totaal niet schadelijk zijn voor mijn lichaam.
    En ik heb de drugs niet nodig om plezier te hebben, dat lukt zeker wel goed zonder. En daar voel ik me ook prima bij.
    Maar zo nu en dan een joint is gewoon leuk om te doen IMO.

15. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Drugs is gewoon schadelijk voor het lichaam hetzelfde als alcohol. Maakt niet uit de hoeveelheid.

16. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    Dude, ik zeg niet dat je een mietje bent:p

Maar hier in Dedemsvaart (klein dorpje in t oosten) zouden zulke gasten dus als mietjes worden uitgemaakt...

Maar ik zeg daaronder toch ook: eigenlijk is het wel goed natuurlijk.

17. Oldsk00l

Oldsk00l ouwe school

Leuk Bevonden:
    4
    als je je daar goed bij voelt moet je dat ook gewoon doen, alleen zal drugs altijd schadelijk voor je zijn in wat voor hoeveelheid dan ook ;)

18. Oldsk00l

Oldsk00l ouwe school

Leuk Bevonden:
    4
    oke, waarom zou ik in dedemsvaart dan een mietje zijn ?:)

19. Oldsk00l

Oldsk00l ouwe school

Leuk Bevonden:
    4
    idd

20. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Ach, er zijn genoeg onderzoeken geweest die jou theorie ontkrachten. 1 joint in de maand is zeker niet aanmerkelijk schadelijk. Ik zou het iig niet merken.

Deel Deze Pagina