bedenk even wat er vorige week met surtees gebeurde en nu met massa. Dat zal ongetwijfeld de reden zijn waarom de straf zo fors is. Als het team wist dat het wiel niet goed zat hadden ze moeten zeggen dat hij gelijk had moeten stoppen
Tja, het ligt er maar net aan hoe het is gelopen natuurlijk. Als de FIA in een briefing voor de race heeft aangegeven dat dit losschietende onderdelen door schuld resulteren in consequenties, kan ik het wel begrijpen. Zo niet, dan is het geheel onterecht dat Renault is geschorst. Maar dan nog, ik heb veel gevaarlijkere dingen gezien in F1 hoor. Surtees en Massa hebben gewoon hele dikke pech gehad. Maar als we terug gaan kijken naar losschietende onderdelen, dan had vrijwel ieder team moeten worden geschorst. Hoeveel achtervleugels zijn er wel niet afgebroken en hoe vaak is het niet voorgekomen dat een band van een bepaalde fabrikant minimaal een keer of 10 per weekend 'explodeerde'. De FIA wilde tijdens die USA GP geen actie ondernemen (ze hadden de race niet kunnen laten meetellen voor het kampioenschap) en nu voor een redelijk onschuldig feit wordt Renault geschorst. Dat rijmt niet.. Maar nogmaals, Massa en Surtees hebben gewoon pech, zo'n wagen van Kubica tijdens de GP van Canada 2007 laat honderden brokstukken achter, maar niemand krijgt ze in zijn cockpit. 1 onderdeel breekt af van Barrichello's auto en Massa raakt het. Gevaar hoort bij de sport.
Heb de race gemist gister. Andere verplichtingen gehad. Komende race kan ik ook niet zien ivm vakantie, dus wordt medio september dat ik weer een F1 race zie. Wel stukje van de herhaling gezien. Cool dat Hamilton gewonnen heeft. De Brawn's zakken langzaam terug, ben benieuwd hoe dat verder in het seizoen gaat. Of ze dan nog verder terug zakken, of weer oppermachtig zijn. RBR doet het op zich ook niet verkeerd.
btw, ik vermoed trouwens niet dat Alonso de GP van Europa zal moeten missen, of Renault nou geschorst wordt of niet, Alonso zit gewoon in die Ferrari in Valencia. En in de Renaults zitten Grosjean, Di Grassi of Villeneuve wellicht..
Vorig jaar kreeg Sutil of Massa in Valencia een boete opgelegd van 25.000 omdat ze naast elkaar in de pits reden (gelijk aan wat er met Webber gebeurde in Hongarije) en in Singapore kreeg Massa een drive-through vanwege een Albersje, allemaal onder het kopje 'Unsafe Release'. Dit begrip is veel te breed. Nu kan de FIA doen waar ze maar zin in hebben en alles behalve objectief te handelen. En waarom heeft Raikkonen nou weer geen straf gehad? Webber heeft toch in Duitsland ook een drive-through gehad voor ongeveer zoiets en ook Hamilton vorig jaar in Japan dacht ik. Toen raakte die niemand, maar toch vanwege zijn agressieve start een penalty.
Ging bij Raikkonen volgens mij niet om de start maar om de actie er na met Vettel. Vond zowel bij de start als bij het "ongelukje" met Vettel dat Kimi vrij weinig verkeerd deed
Ik denk dat je het punt van de fia niet helemaal snapt. Het gaat erom op de manier hoe het afbreekt. Als er bij een harde crash onderdelen van de auto afvliegen kan dat gebeuren. Daar zijn overigens wel regels voor bij welke snelheid wat los mag schieten enzo. Maar wat de fia als punt maakt is dat er niet zonder aanleiding zomaar onderdelen van de auto af mogen vliegen. Bij het geval van alonso is het een menselijke fout geweest van het team en de monteur. Renault reed voor het eerst met het onderdeel. Het onderdeel werd niet goed gemonteerd waardoor het wiel los schoot. Renault wist hiervan toen ze alonso terug de baan op stuurde dat het niet goed zat. Stel er was hetzelfde gebeurt als bij surtees dat had iedereen geroepen als renault het wist waarom lieten ze hem dan niet gelijk stoppen. voorkomen is beter dan genezen al vind ik het zelf ook een zware straf. Maar veiligheid staat voorop en als je dat niet kunt garanderen als renault word gestraft.
Ik vind de straf zeker te fors, maar ik begrijp het ook wel. Alleen waar is de neutraliteit. Kan iemand zich nog een race op Magny-Cours herinneren en ene Kimi Raikkonen? Losse uitlaat? Daar had dan zeker hetzelfde moeten gebeuren, maar nu komen we in een 'gevaar' hype. Het is gewoon en dikke pech en gewoon stom toeval dat Surtees en Massa zulke ongelukken krijgen. Daar doe je niets aan, het is heel erg, maar je doet er niets tot weinig aan. Hetzelfde als met de reprimande van Red Bull, ook niet neutraal. Daar hadden ze ook een straf voor moeten krijgen als je Massa wel een boete geeft op Valencia. Ze moeten echt wat veranderen aan de race commissie, er moeten strakke regels komen, want zo is het een warboel aan straffen.
Wat deed Kimi verkeerd? In Duitsland raakte Webber Barrichello aardig 'vol' tegen de zijkant en in Japan 2008 drukte Hamilton gewoon mensen naast de baan... Kimi raakte bij de start niemand en drukte niemand naast de baan, na de 1ste bocht ging Hamilton iets naar rechts, toen moest Webber iets naar rechts, en toen moest Kimi die al vol op zijn gas stond ook iets naar rechts waarbij hij overstuur kreeg en richting Vettel ging die ondanks de ruimte aan de rechter kant gewoon rechtdoor bleef rijden waardoor hun wielen elkaar raakte. Echt niet strafwaardig (al vond ik die drive thru van Webber ook overdreven aangezien ze beide niks eraan over hielden). Kimi had toen inderdaad de meatball moeten krijgen, maar ik geloof wel dat ze er bij de pitstop iets aan probeerde te doen toen. Hij zat toen te vast en tegen het einde van de race vloog ie eraf.
Nou, en dat is nou maar net wat ik bedoel. Waarom de ene wel en de andere niet. Het stelde beide niet veel voor. En hoe vaak zie je iemand bij de start niet iemand blokken en soms ook raken en dan wordt er geen straf uitgedeeld maar omdat het nu vooraan gebeurt opeens wel.. Raikkonen deed imo ook niet veel verkeerd, het kwam ook niet in me op dat ie weleens gestraft kon worden toen ik de actie zag. Maar Webber ook niet, want het liep goed af.
McLaren heeft in het verleden losschietende spiegels en achtervleugels gehad waarvan beide minstens zo gevaarlijk kunnen zijn als een losschietende veer. Ik begrijp waarom de FIA Renault wil straffen maar deze schorsing is wel erg overdreven. McLaren maakte begin dit jaar een grove fout terwijl ze al voorwaardelijk hadden en ontvingen ze slechts een verdere waarschuwing. Er wordt al zo lang voor gepleit maar het wordt eens tijd dat de FIA helderheid creëert over het uitdelen van straffen.
Ik vind het wel terecht omdat het eigenlijk de standaard moet zijn. Ze hadden Mclaren ook moeten schorsen zoals Kimi zegt. Maar toen dat gebeurde was er een week eerder niet iets ergs gebeurd, maar een week geleden werden ze wakker geschud wat er kan gebeuren.. Het is idd met 2 maten meten. Maar vanaf nu zal het bij ieder incident gaan gebeuren omdat het Surtes en Massa incident is geweest. Het is in de aard van de mens om laconiek te worden als er tijden niets erg gebeurd.
Ik vind het niet terecht, omdat de fans hier eigenlijk de grootste straf krijgen. Stel je eens voor dat Jos Verstappen nog reed en er volgende week de Grand Prix van Zandvoort is. Jij hebt een paar weken terug 350 euro uit gegeven voor een zitplekje en dan zegt de FIA doodleuk dat Jos niet mee mag doen. Hoe genaaid voel je, je dan? Beter geven ze Renault een fikse geldboete, of mogen ze de volgende 3 races geen punten verzamelen voor het constructeurskampioenschap, maar het niet laten deelnemen van een team en daarmee ook de coureurs is gewoon naaieij van de hoogste plank. En Valencia zal ook niet denderend lopen met kaartverkoop, komt dit er ook nog eens bij.
Ik begrijp Hybrid's punt maar dit is inderdaad enorm knullig van de FIA. Volgende race dus een geweldig aantal van 18 wagens op de grid!
Van mij mogen ze de schorsingen wel afschaffen, het is altijd jammer voor de fans als er opeens een team niet meedoet vanwege een schorsing terwijl ze al wel een kaartje gekocht hebben. Nu is het extra zuur omdat de volksheld toevallig bij Renault zit. Ik ben dan meer voorstander van het afnemen van WK-punten. Dat komt ongeveer op hetzelfde neer, maar daar doe je de fans geen pijn mee, tenminste niet op de manier als met een schorsing.
Hier ben het niet helemaal mee eens. Ze rijden dan nog gewoon in beeld en krijgen dan dus publiciteit (voor sponsoren). Nu rijden ze niet en komen ze ook niet in beeld. Leg dat maar eens aan je sponsoren uit. Die zullen vast 1/18 korting eisen o.i.d. Voor de fans is het echter wel lullig in dit geval.
Dan kan de FIA een extra geldboete bij die puntenmindering op doen als ze het team geld afhandig willen maken door een straf. Dan hoeven de fans daar niet onder te lijden, omdat het pas achteraf gebeurt.
Zo dan, dat is ook lekker dan. Zat er al wel aan te komen. Benieuwd hoe dit verder uitpakt en wie er eventueel nog volgt. Heel goed nieuws dit!!!
gaat de fia weer lopen ouwehoeren dat dit een teken is dat de kosten naar beneden moeten. Elke gelegenheid grijpen ze aan om dat duidelijk te maken. Maar ik denk dat ook iedereen zit te wachten dat de kosten zo laag zijn dat jan en alleman die in ze schuur een f1 wagen bouwt mee gaat doen in de formule 1. Gaan die mensen maar lekker naar de gp2 gaat hard genoeg. Formule 1 moet gewoon de koningsklasse zijn en als je daar geen geld voor over hebt ga je lekker golven ofzo\o/