[Studeren] HBO vs. Universiteit

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Reckuuza, 7 aug 2009.

1. Reckuuza

Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

Leuk Bevonden:
    17.969
    Jongens, ik ga hier niet mn keuze laten maken door jullie, maar ik heb gewoon het een en ander advies nodig.
    Ik heb examen gedaan en mn vwo diploma behaald, profiel Economie en Maatschappij.
    t probleem is..wtf ga ik nu doen? ik moet me onderhand toch echt wel inschrijven. Echt veel gegeken heb ik nooit, maar mn grootste probleem is toch wel of ik naar een universiteit ga of een hbo ga doen.

Van een universiteit heb ik gehoord dat je veel zelf moet doen en dat je toch echt vrij weinig school heb, alleen college. Echter, veel zelfdiscipline heb ik niet dus tsjah, ik weet niet of dat wat gaat worden. Wat me wel heel aantrekt van een universiteit is dat je gewoon kan zitten in college, wel alles zelf kan bepalen, en dat je niet gewoon meer in een klas zit en je behandelt wordt als nummer.
    Op een hbo zit je nog wel echt in een klas enzo en een universiteit lijkt me dan leuker omdat je dan vrijer ben.
    Mja, dan de kwestie van wat meer werken is.
    Ik dacht bij een hbo aan de opleiding MER op InHolland, omdat dat een brede opleiding is en dan zie ik wel verder.
    Bij een universiteit aan Rechten, dat lijkt me ook wel leuk.
    Een nadeel van een universiteit is dan weer dat je bij Rechten heel veel moet leren en literatuur enzo moet lezen..en daar zie ik ontzettend tegenop. Aan de andere kant heb je bij een hbo weer dat je ziekveel moet werken en verslagen moet inleveren. En daar zie ik ook tegenop..

Ik zou gewoon zo niet weten wat ik moet doen, en ik heb geen zin om een jaar niks te doen of om een jaar te werken.
    Ik vraag dan ook aan mensen die al studeren hoe zij het ervaren, van een universiteit of hbo. Het zou top zijn om wat meningen te horen.

edit: hm, mss de titel aanpassen in Studeren, lijkt me beter. :+

2. FFWD

FFWD XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Universiteit is veel theorie.
    HBO is ook wel theorie, maar ook toepassen in de praktijk.

Ik heb zelf om die reden voor het HBO gekozen na mijn VWO E&M. Nog geen moment spijt van gehad. Veel groeps- en externe projecten bij bedrijven. (studeer Bedrijfskundige Informatica)

3. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.734
    Hier maak je de fout al. Het is inderdaad veel leren op de universiteit, maar veel mensen denken dat je er alleen maar theorie krijgt. Ik kan je verzekeren dat je zeker net zoveel, of zelfs meer, verslagen en opdrachten op het WO krijgt als op het HBO.

Tja, en rechten staat er sowieso bekend om dat het een saaie, stugge studie is met ongelooflijk veel lees- en leerwerk.

4. Shin David

Shin David Ajax Amsterdam

Leuk Bevonden:
    0
    Ik studeer Rechten en als je niet veel wil leren en literatuur wil lezen dan kan je beter wat anders kiezen.

5. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Verslagen en opdrachten zie ik als theorie.. Met praktijk zie ik meer groepsprojecten enz.

6. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.734
    Die heb ik ook genoeg. Maar dit ligt natuurlijk wel puur aan de studie en universiteit, aangezien ik een meer technische opleiding doe.

7. FFWD

Leuk Bevonden:
    3
    Ik ook. Externe projecten zie ik als praktijk.

8. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Ik ben btw na mijn VWO E&M Bedrijfskunde gaan studeren. Bevalt nog erg goed!

9. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Onderhand eens inschrijven? Nee, dat was in mei. Nu beginnen de Intro's van alle scholen al. :p

Anyway, vooroordelen, vooroordelen. Het verschilt heel erg per universiteit en studie. Ik studeer nu aan de Technische Universiteit van Eindhoven en heb sommige periodes strak 40 uur per week college, instructies en projecten. Daarnaast moet je ook veel zelf doen, dat moet je overal. Maar dat is niets om bang voor te zijn! Elke middelbaar scholier heeft er geen zin in. :+ Maar op het hoger onderwijs ben je eindelijk bezig met wat je interessant vindt en wordt je eindelijk uitgedaagd. Zodoende komt die discipline vanzelf! :)
    Over de keuze tussen HBO en Universiteit, zou ik je dat laatste gewoon aanraden als je het aankunt. Als het toch niks voor je is, stap je voor februari gewoon over naar het HBO. Je hebt gelijk dat het op de Uni veel vrijer is. Onderwijs wordt aangeboden en verder is het je eigen verantwoordelijkheid. Je kunt netjes komen en aantekeningen maken, je kunt komen en gaan slapen, maar je kunt ook gewoon niet komen, omdat je nog brak bent van gisteravond. :+ Niemand die er wat van zegt. Ook kun je alles op je eigen tempo doen, want wie studeert er nou nog af binnen de normale opleidingsduur? Het is misschien wel wat onpersoonlijk, omdat het massaler is, maar het is in ieder geval niet schools! Je staat veel meer op gelijke voet met docenten.

Overigens is mijn studie toch vooral theorie. Er zijn wel projecten en vaardigheidsuren, maar dat is een duidelijk kleiner aandeel dan de theoretische vakken.

10. Freeloader

Freeloader Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Je kunt ook eerst een makkelijkere HBO opleiding doen, je propedeuse of bachelor halen en dan kun je daarna alsnog kijken welke WO opleiding je wil doen. Zo doet een vriend van mij het ook, omdat hij niet wist wat hij moest kiezen. ;)

11. Shin David

Shin David Ajax Amsterdam

Leuk Bevonden:
    0
    Overigens heb je op een universiteit(iig de UvA) ook gewoon klassen hoor. Je zit dan in werkgroepen van 15-20 man en dat is wel wat persoonlijker allemaal. Bovendien heb je ook een aanwezigheidsplicht(je mag 1 werkgroep missen in een blok ofzo) maar eigenlijk letten maar weinig docenten erop. Zo waren er mensen bij mij soms wel 5 keer achter elkaar niet geweest en die konden daarna nog gewoon komen. :+

De colleges zijn wel optioneel ja en het is vrij moeilijk om je aandacht erbij te houden. Meestal kon ik de eerste helft nog bijhouden maar na de pauze was de concentratie compleet weg.

Je hebt wel huiswerk ja, ik zat er ongeveer 6 a 8 uur per week aan denk ik. En dan had je nog ong. 10 uur les per week. Luizenleventje. :p Voor de tentamens moest je wel bizar veel leren, vaak 400 a 500 blz. Maar hier kon je wel snel door heen komen als je de lessen gevolgd had elke week.

Verder wordt er bij Rechten veel op opstellen schrijven gehamerd. Tentamens hebben vaak een opstelgedeelte of bestaan alleen uit een opstel. Dat heb ik echt moeten leren want op de middelbare school heb ik daar helemaal geen oefening in gehad.

12. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Idd, je hebt op Erasmus ook projectgroepen.
    Maar je kunt beter eerst WO proberen en dan alsnog HBO gaan doen, dan andersom IMO.

13. Weggooi32

Weggooi32 Active Member

Leuk Bevonden:
    60
    Als je nu nog niet besloten hebt kun je beter een jaar gaan werken en er goed over nadenken. Zonde om hals overkop een studie te kiezen en er dan na 3 maanden mee ophouden.

14. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    Ik ook, VWO E&M + M&O, maar ben toch een creatieve HBO studie gaan doen. HBO is zo veel persoonlijker, inderdaad met groepjes projecten doen, meer stage. Je wordt imo veel beter voorbereid op het bedrijfsleven.

Uit mijn vriendenkring van het VWO gingen de meesten Uni doen (veel in Groningen), 80% heeft het echter verprutst door alleen maar met jaarclubjes e.d. bezig te zijn, ze konden de vrijheid gewoon nog niet aan ofzo..
    Ik zou alleen naar de Uni gaan als je je er echt voor in wilt zetten en 100% zeker weet dat je die studie wilt afmaken en dat werk wil gaan doen.

De TS is echter veel te laat om nog een gegronde keuze te maken.. De meeste mensen die een studie vroegtijdig beëindigen doen dit omdat ze zich niet goed genoeg hebben verdiept in de studie.

15. LocKuM

LocKuM Active Member

Leuk Bevonden:
    52
    Op HBO en Universteit heb je over het algemeen erg veel projectgroepen. Als je er niet op tijd uitkomt ga dan een (half)jaar werken ofzo, dan kan je rustig een opleiding uitzoeken die je misschien wel leuk lijkt inplaats een uit nood gekozen opleiding omdat de tijd begint te dringen.

Mijn broer doet ook Universiteit en ik zie hem behoorlijk veel zelfstandig studeren, daarnaast gaat hij gewoon naar school voor de colleges en projecten(group meetings)

Laatst bewerkt: 7 aug 2009
  16. Bianconero

Bianconero Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Zo zeg, lijkt net of ik hier iets van mij lees.

Ik zat precies met hetzelfde dilemma 8 jaar geleden. Helaas kon ik niet naar de uni, aangezien ik beter ben op theoretisch vlak dan praktijk.

Ik heb, omdat ik niet wist wat ik kiezen moest, voor MER gekozen. Achteraf spijt van gehad, niet meteen...maar nu eigenlijk pas (4jaar later). Ik weet van alles wel iets, maar eigenlijk weet ik helaas niets. Ik zou nu nog niet weten wat ik wil. Ik heb nog wel HBO Rechten gedaan na de MER, maar dat vond ik teveel tijd in beslag nemen naast mijn voltijd baan.

Ik zou als ik jou was gewoon een jaar gaan werken of reizen, dan kun je een betere keuze maken.

17. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    Uhhh, bedoel je het niet andersom? :+

18. FFWD

Leuk Bevonden:
    3
    Sterker nog, in het begin hebben bedrijven liever afgestudeerde HBO'ers dan Academici heb ik weleens gehoord van mensen uit het bedrijfsleven. Puur vanwege de praktijkervaring. Later valt dat voordeel natuurlijk weer weg.

//Titel even aangepast.

19. Nitram

Nitram BiA!

Leuk Bevonden:
    0
    Vrijheid is ook verschillend per HBO opleiding. Zelf doe ik een opleiding die enorm veel vrijheid bied. Ik doe Informatica, de opleiding is constant projecten van 10 weken. Af en toe krijg je college's. En voor de rest moet je ervoor zorgen dat je je project af krijgt, hoe je dat doet mag je zelf bepalen met je projectgroep. Is het trouwens niet een beetje laat om je in te schrijven? Volgens mij zijn de meeste opleidingen al ingeloot, of ieder geval de meeste intro weken beginnen al bijna. Of heb ik het mis.

20. Reckuuza

Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

Leuk Bevonden:
    17.969
    Mer? Mer? Jah dat wou ik dus ondernemen, omdat je toch maar niet weet wat je precies wel, doe je van alles wat. Mja, wtf heb je eraan?
    En ik weet niet of ik die discipline zal hebben, om maar elke keer theorie te lezen, elke keer maar lezen, lezen (ik haat literatuur) en te gaan stampen.
    Mja, de colleges enzo, en toch, gewoon het idee dat je als nr wordt behandeld enzo, lijkt me veel doper dan weer in een klas te zitten. Maar het is dus wel hard werken. En nu moet ik zeggen dat ik op vwo werkelijk waar amper wat heb uitgevoerd, maar dat hebben wel meerderen hier denk ik. :+
    Tsjah en werken, ik heb daar echt geen zin in om dat een jaar te doen..het heeft wel zn voordelen maar ik zit liever gewoon weer op school, heb ik t idee dat ik nog wat doe. Maar gezien me leeftijd (ben net 18 ) kan het wel makkelijk, maar ik heb daar gewoon geen zin in. Dus ik zal en moet me gewoon ergens inschrijven. :+ Het is alleen jammer dat ik me er amper in heb verdiept enzo, mja daar ben je nu ook te laat mee om daarover te janken maar ik wil gewoon wel wat doen.
    Ik heb me wel al gesociliteerd bij de Luchtmacht als vlieger (lijkt me dus wel echt dope), maar daar kan je toch niet/amper op rekenen dus moet je gewoon een studie ernaast hebben wat je ondertussen doet.
    Tsjah, en hbo, meer beroepsgericht? wat bedoelt iedereen daar toch mee? :+ dat je gewoon meer uh, een beroep erbij trekt?
    Uva trekt me aan door de colleges enzo, maar ik heb geen zin om heel veel alleen thuis te doen enzo, veel te lezen etc.
    Hbo trekt me aan omdat het 'makkelijker' is? en misschien toch wat meer dat je gepusht wordt om wat te doen.
    Maar een uni duurt maar 3 jaar, hbo weer 4..
    Keihard dilemma. 8):+

Deel Deze Pagina