[Studeren] HBO vs. Universiteit

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Reckuuza, 7 aug 2009.

1. chilly1803

chilly1803 Niet zo actieve member

Leuk Bevonden:
    10
    Sorry Matrix daar heb je wel gelijk in maar je kan je tot oktober bij veel WO opleidingen ook nog inschrijven. Zelfs met opleidingen die inlotingenen/numerus fixus (dacht dat je het zo schrijft :+)hebben, kan jij je later inschrijven. Alleen kom je daar nooit doorheen omdat er al een aardige wachtlijst is ontstaan (zoals bijvoorbeeld bij psychologie en geneeskundige opleidingen.

Als je interesse hebt in MER hebt maar toch liever zelfstandiger werkt en niet als een klein kind behandelt wilt worden( lees : op middelbare school manier ! ).
    Is het misschien toch beter voor je als je het WO ingaat met Bedrijfskunde ( afkorting BA) ( bv aan de Erasmus universiteit te Rotterdam).

Het is namelijk wel degelijk dat je op de MER (inholland) veel meer opdrachten, projecten enzo moet dan dan bij BA.
    Het is echter wel zo dat veel opdrachten op inholland kleinschalig of zelfs zwaar overbodig zijn ( bepaalde opdrachten van SLB/ mentoraat).
    Tevens heb je bij MER elke periode (4 per jaar) een project, waar je met een groep een "werkstuk" moet maken. En bij BA heb je soms meerdere trimesters (dus 3 periodes per jaar) nodig voor je project. Zo moest je in het eerste jaar een ondernemingsplan maken en daar kreeg je het tweede en derde trimester de tijd voor. Ook is het als het goed is bij BA zo dat je sommige trimesters helemaal geen projecten hoeft te doen

Wiskunde is redelijk belangrijk bij zowel de MER als bij BA. Alleen het niveau van BA is echter veel hoger dan bij MER. Je zal veel meer statistiek krijgen. En is wiskunde echt je ding totaal niet en "kan" je het niet. Dan is MER veel eenvoudiger te halen.
    Bij BA is het namelijk zo dat meer dan de helft de vakken Wiskunde en Statistiek niet halen in het eerste jaar. Ik meen mij zelfs het opleidingshoofd te herinneren die zei dat 75% van studenten die moet stoppen met de opleiding, gezakt is voor wiskunde en statistiek.

Bij BA heb je echter ook een vorm van SLB ; namelijk Mentoraat. Het verschil met SLB (inholland) is dat je dit alleen het eerste jaar krijgt en bij Inholland meerdere jaren.

Beide opleidingen heb ik het eerste jaar meegemaakt ( jaja allebei niet afgemaakt :+). EN meerdere vrienden zijn afgestudeerd in zowel MER als Bedrijfskunde. Dus het verschil tussen deze opleidingen is mij dus duidelijk genoeg om voor jou het verschil duidelijk te maken.

Je kan bij Bedrijskunde trouwens in het derde jaar er ook voor kiezen om een stage te lopen voor studiepunten (ipv een project).
    Bij MER loop je je in het derde jaar sowieso stage en heb je een afstudeerstage in het vierde jaar.

Deze jongen heeft niet echt veel aan een propdeuse alleen, omdat hij al zijn VWO succesvol heeft afgerond. De "P" is mede in het leven geroepen voor Havo studenten die na een jaar HBO toch nog over kunnen stappen naar het WO.
    Wel kan je daardoor eventuele vrijstellingen krijgen als je dan toch besluit een WO opleiding te doen.

Als je echter na je afgeronde HBO opleiding (bijvoorbeeld MER) je master wilt halen, heb je voor sommige opleidingen een pre-master jaar nodig alvorens je kan beginnen aan je master.
    Bij MER => Bedrijfskunde is dit sowieso het geval. Het wiskundenoveau is veel hoger. En je hebt bepaalde kennis gewoonweg niet/nauwelijks opgedaan in het HBO.

Dus als je besluit uiteindelijk toch je Master te halen is het meer aan te raden gelijk voor het WO te gaan en niet met een omweg van minimaal 1 a 2 jaar.

Bij de meeste mensen is dit wel aan te raden maar deze jongen zegt zelf weinig discipline te hebben. Als je deze karaktereigenschap erg mist zal je na een jaar werken eerder geneigd zijn door te werken. Hij zal het geld namelijk erg missen. En werk word heel erg routine voor iemand. Om te leren moet je jezelf eraan toezetten. En na een tijdje niet te hebben gestudeerd wordt dit nog moeilijker. Spreek zelf uit ervaring (bij defensie gewerkt).

Dus het zou heel verkeerd uit kunnen pakken als hij zou gaan werken.
    Maar normaal zou ik precies hetzelfde zeggen als jou Rigest :+

Ligt er echt maar aan voor welke functie het is. Voor sommige functies zal je toch een bepaald opleidingsniveau moeten hebben

Tevens kan je met een goed uitgezochte bijbaan veel betere praktijkervaring opdoen dan bij een stageplek. Dus dat HBO voordeel kan je makkelijk helemaal laten verdwijnen als je je eraan toegeeft. Niet op elk vakgebied mogelijk overigens.

Laatst bewerkt: 9 aug 2009
  2. chilly1803

Leuk Bevonden:
    10
    De selectie procedure en plaatsing in een defensie-opleiding zal toch al snel rond een jaar gaan duren. Dat was bij mij iig het geval bij Luchtmobiel.

Maar vlieger zal helemaal neits voor jou zijn, want als je ergens voor moet leren dan is het wel gevechtsvlieger. Zo zal je waarschijnlijk minimaal jaarlijks na de afronding van die opleiding weer theorietentamens krijgen.

Als je alleen je bachelor wilt halen dan is de Uni inderdaad 3 jaar. Maar voor je master moet je toch minimaal 1 jaar erbij doen. En als je dan toch als de Uni doet :+

Sterker nog : het verschilt per stad of zelfs school :+.
    Zo heb je in Leiden heb je vanaf maandag de El-Cid week. En dat is voor de hoge scholen en de uni van de hele stad.

In Den Haag is de Introweek bij Inholland als het goed is vanaf 17 augustus.

Het is dus maar net wanneer zij dit willen organiseren en hoe ze hier afspraken over maken met eventuele andere scholen en de gemeente ( vergunningen etc.)

Niet meer dan logisch dat het "lachwekkend" is. Want bij de MER zijn de eerste twee jaar vooral basisstof. En word er later dieper ingegaan op de stof door middel van Minors.

Maar het blijft geen Bedrijfskunde (WO)

Dat klopt niet helemaal. De bachelor duurt 3 jaar en de master kan 1 jaar duren. Er zijn echter ook masteropleidingen die langer dan een jaar duren. Het ligt dus totaal aan de Master die je wilt volgen. Zo duurt de master Publiek Management van de opleiding Bestuurskunde (erasmus) 1 jaar, mits er geen vertragingen op worden gelopen.

Ten tweede is een bachelor van de WO hoger in aanzien dan een bachelor van een HBO. Het onderwijsniveau is over het algemeen hoger.

Iemand met een afgeronde bachelor van de WO heeft een titel. Bijvoorbeeld BSc (Bachelor of Science). En iemand met een afgeronde bachelor van de HBO heeft/ had dat niet.
    Desalniettemin krijgen ( of hebben inmiddels al) HBO-bachelor afgestudeerden wel het recht op een titel. Dit zal voor deze mensen ook BSc zijn.

Boven staat er genoeg informatie van mij betreffende een keuze tussen MER/Bedrijfskunde.

Bovendien leer je genoeg mensen kennen in de klas zelf mocht je MER gaan doen. Het zijn klassen van denk ik max 30 mensen. Je krijgt dus echt het "middelbare school"gevoel.
    Neemt niet weg dat een introweek wel leuk is, maar je word geen einzelganger door de introweek te missen :+

3. chilly1803

Leuk Bevonden:
    10
    Zoals ik al hierboven zei kan je je zelfs in oktober vaak nog inschrijven. Dus je hebt nog de kans die open dagen mee te maken.

En bij de introdagen mis je over het algemeen niets wat direct met je opleiding te maken heeft. Het is een sociaal evenement die je laat kennis maken met medestudenten, je school, en de omgeving. En als je geluk hebt vrij oppervlakkig over je opleiding.

Een kamer vinden zal nu erg lastig zijn over het algemeen omdat iedereen rond deze tijd een kamer zoekt. Ik denk zelf dat je in de periode februari tot juni het makkelijst een kamer vind, omdat er dan al mensen zijn die gestopt zijn met hun opleiding of groter gaan wonen. Want een kamer is voor velen een tussenoplossing.

Dit is juist logisch om te doen. Deze scholen zijn het hele jaar door bezig met het werven van nieuwe studenten. Er zijn heel veel mensen die in het eindexamenjaar zitten die naar open dagen gaan om daar een idee te krijgen van wat een bepaalde opleiding inhoudt.

De introweek is voor studenten die daadwerkelijk gaan beginnen met de opleiding. De open dagen voor mensen die nog niet zeker zijn van hun keuze voor een vervolgopleiding.

Dit geld helemaal voor Hoge Scholen omdat deze vaak ook een Februari-instroming hebben ( dan kan je in februari beginnen met je opleiding ipv september. Deze loopt trouwens vaak wel synchroon met de reguliere opleiding)

Als je een hekel hebt aan economie moet je ook geen MER doen aangezien de MER een soort hbo-opleiding van Bedrijfskunde is :confused:

Wil je bedrijfskunde op HBO-niveau of WO-niveau gaan doen?
    Want HBO-niveau is eigenlijk de MER en kan je als het goed is wel particulier doen.
    OP WO-niveau is dit echter niet mogelijk. Wel is het mogelijk Masters bij particulieren te volgen. Nijenrode is hier een hele grote en goede in.

4. Pascal

Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

Leuk Bevonden:
    57
    Nope. Het is heel stom maar ik kan niet op zijn naam komen. Hij vertrok in hetzelfde jaar als ik naar de HvA. Heb daarna helaas nooit meer les van hem gehad.

EDIT: Martin Kievits. De man stond nr.7 op de lijst van Pim Fortuyn en was hoofdinspecteur van Politie. Hij was enorm komisch maar als het over zijn verleden ging dan was hij altijd wel erg serieus en bitter. Maarja, als je dochtertje een trauma overhoudt aan alle narigheid en dreigementen die naar hem waren verzonden, dan weet je wel hoe het zit.

Nou met alle respect, maar mijn eerste jaar HBO-Rechten had ik echt geen enkel hoofdvak wat zo kansloos simpel was.

5. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Je zit zo erg bedrijfskunde te pushen maar daar ben je ook mee gestopt na een jaar?

Wat doe je nu dan chilly?

Dat HBO voor WO studenten makkelijk is, is niet zo heel raar.
    SLB vind ik, voor de meeste studenten, juist erg nuttig. Mede omdat HBO ook instroming kent vanuit het MBO.

6. The_Yakuza

The_Yakuza Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Waarom neemt de TS niet deel aan enkele meeloopdagen? Die zijn doorgaans het hele jaar wel gepland. Of je gaat gewoon eens in een college zitten, geen kip die er naar kraait :9

(Ik studeer Technische Bedrijfskunde trouwens)

7. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    q-q-q-q-q-q-quattro post!

Chilly, welk jaar Bedrijfskunde doe je? En zit je op Erasmus?

8. chilly1803

Leuk Bevonden:
    10
    .

Even voor de duidelijkheid bedoel je dat jouw vakken die je had in HBO-recht over het algemeen moeilijker waren dan de vakken in het eerste jaar van MER?
    Het is en blijft natuurlijk wel voor iedereen anders. De een vind dit moeilijk en de ander iets anders. Sommige mensen kunnen of willen totaal geen wiskunde. Terwijl iemand anders weer het niveau van Einstein heeft :+.
    Ik heb geen recht van spreken over hoe moeilijk recht al of dan niet is. Maar
    denk dat het inderdaad wel dieper op de stof ingaat dan vakken van de MER in het eerste jaar.
    Ik denk dat je bij MER ook meer verschillende soorten vakken krijgt ( van recht naar M&O naar administratie en economie) en je daarom meer basic stof krijgt in het begin.
    Misschien dat ik verkeerd overkwam. Want met later bedoelde ik vanaf het derde jaar :D.

Neemt niet weg dat een vriend van mij zo door die opleiding is gewalst hoor haha. MER bij Inholland is heel goed te doen als je naar de lessen gaat. Dan hoef je niet echt heel veel te leren voor de tentamens.
    Zo is het ook zo dat die leraren op Inholland ( bij veel verschillende opleidingen) redelijk lui zijn in het maken van het tentamen.
    Zo zal je soms gedeeltes of zelfs hele proeftentamens zien terugkomen in de echte tentamens. Dit gebeurd sowieso bij INholland Den Haag, Rotterdam en bij de opleidingen MER, Communicatie en Entertainment Management en Communicatie.

Met alle respect terug :D.

Ik ben destijds gestopt met Bedrijfskunde omdat ik niet "klaar" was om te leren. Ik heb er altijd al een hekel aan gehad, maar destijds had ik na een jaar me zinnen gezet om bij defensie te gaan.

Daar ben ik geblesseerd geraakt en had er toch voor gekozen op een gegeven moment terug te gaan naar school.

Toen had ik me ingeschreven voor de MER omdat ik inderdaad wat minder moeilijkere wiskunde wilde hebben.
    Maar aangezien ik alleen maar tussen die "broekjes" van 18 en 17 jaar kwam te zitten en het "handjes vasthouden" vanuit Inholland niet wilde ben ik uiteindelijk gestopt.
    Mijn moeder haar gezondheid was in deze periode ook erg onstabiel ( me moeder is al ziek sinds ik me kan herinneren). En ze was meerdere keren met spoed opgenomen in het ziekenhuis.
    Dat is de reden waarom ik toch ongeveer een jaar MER heb gedaan. Anders was ik waarschijnlijk al na 2 maanden weggegaan.

Ik ga nu weer beginnen met studeren in Leiden in september. Iets heel anders overigens. Psychologie haha.
    Maar wil hiermee wel uiteindelijk het bedrijfsleven in.

Ik vind voor wel dat je enigszins gelijk heb in die SLB-lessen. Maar voor mensen die al wat ouder zijn of al aardig wat mee hebben gemaakt kunnen die lessen kinderachtig zijn.

Ik zit Bedrijfskunde te "pushen" omdat als de TS MER wilt gaan doen, hij beter Bedrijfskunde kan gaan doen vanwege het feit dat deze jongeman zelf ook vind dat HBO dan misschien zonde is van zijn VWO-diploma.
    Als je dan het onderste uit de kan wilt halen moet je dit doen.
    Neemt natuurlijk niet weg dat Rechten inderdaad misschien zijn keus zal zijn. Maar Ik ga geen uitlatingen doen over Recht aangezien ik dat nog nooit heb gedaan, snap je? Daarom praat ik alleen maar over BA en MER :+.

Vind dit wel een goede manier voor mensen om een indruk te krijgen. Vooral als je gewon meegaat met iemand die al die opleiding doet ( WO makkelijekr vanwege grotere collegezalen)

Sorry voor die quatro post, maar dat leest makkelijker dan 1 post met 13 quotes :+

Was waarschijnlijk niet duidelijk hierover( ben ik wel vaker haha),
    maar ik heb alleen iets meer dan 1 jaar gedaan en dat is alweer paar jaren geleden. Maar het was wel op de Eur ja :).

Welk jaar zit jij? Meerdere mensen die ik ken zijn nu bezig voor hun MSc. En ken iemand uit het derde jaar.

Bevalt de opleiding een beetje voor je?

9. Ebrithil

Ebrithil Active Member

Leuk Bevonden:
    39
    Hij zit in hetzelfde schuitje als mij.. nog geen opleiding gekozen maar wel willen beginnen in september. Een meeloopdag zit er dus niet in ;)

Ik zit nou maar te denken om eerst een jaar bedrijfskunde of IBMS te doen, op Hogeschool Rotterdam, en dan na dat jaar proberen om op de Erasmus Universiteit toegelaten te worden. Is dit een idee?

10. Reckuuza

Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

Leuk Bevonden:
    17.969
    Bedankt voor de vele reacties, leuk om te lezen en ook informatief. Topic loopt als een trein. :+
    Anyway, ik zit nog steeds in een dilemma dus.
    InHolland of Universiteit. Nu denk ik eraan om gewoon de Uni te proberen, Rechten op de VU. Gewoon kijken hoe het eraan toe gaat.
    Verder lijkt Rechten me ook gewoon wel interessant, in ieder geval toch wel de meest voor de hand liggende keuzes als ik alles studies zo bekijk.
    Misschien moet ik het gewoon op me af laten gaan en kijken hoe het gaat. Gewoon beginnen.
    Maar stel ik vind het niks over een paar maanden, hoe zit dat dan verder? Kan je dan doorstromen naar iets anders of naar een HBO gaan of iets dergelijks?
    Hoe zit t met de kosten? Boeken, etc. van Rechten, die moet je dan weer kwijt lijkt me. Gooi je dan niet veel weg? (interesseert ook vooral me ouders. :+)

11. The_Yakuza

The_Yakuza Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    1. Volledig met je eens. Een HBO-bachelor stelt in het buitenland niks voor. Een WO-Bachelor juist wel. Heb je IMO veel meer aan.

2. Klopt niet helemaal, HTS levert/leverde wel een titel op, namelijk die van Ingenieur (Ing.) Andere titels zijn/waren er in principe op het HBO idd niet.

12. Pascal

Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

Leuk Bevonden:
    57
    Mwah, ik doelde echt op Management. Economie en Recht waren wel aardig op niveau, voor zover ik dat natuurlijk kan inschatten. Ik vind HBO-Rechten wel een iets zwaardere opleiding. Maar dat zeg ik dus louter op basis van mijn ervaring uit dat eerste jaar.

13. Wooffa

Wooffa Deus Ex Machina

Leuk Bevonden:
    3
    Voor de topicstarter. Als je nu eerst WO gaat doen kun je altijd nog doorstromen naar het HBO zonder studievertraging. Andersom kan dat volgens mij veel minder makkelijk. Niet alleen technisch gezien, maar ook qua niveau. Kost een hoop moeite om na een tijdje HBO aan te pikken met het WO niveau. Wel moet je even opletten of de HBO opleiding je na een half jaar niet verplicht een stroming te kiezen, want dan zou het handig zijn het eerste half jaar niet te missen.

Vriend van me is overigens halverwege zijn eerste jaar Technische Bedrijfskunde op het WO overgestapt naar HBO Technische Bedrijfskunde. Kon toen nog steeds zijn propedeuse halen op de een of andere manier. Ik zou eens naar die mogelijkheden informeren, want dat is dus nogal belangrijk. Kan voor zover ik weet niet zomaar bij een overstap van HBO naar WO. Als je met die mogelijkheid WO gaat doen, kun je kijken hoe het loopt en hou je na een half jaar nog steeds alle mogelijkheden open. Oftewel: een half jaar uitstel van je definitieve keuze. :)

Overigens verschillen universiteiten heel erg. Ik ben van de TU in Eindhoven naar de UvT in Tilburg gegaan. Waar ik eerst boven de 30 uur per week zat, zit ik nu onder de 20 uur en heb ik zo'n beetje iedere vrijdag vrij. In Eindhoven had ik ook heeeel veel groepswerk waar je veel aan moest doen. In Tilburg is dit ook weer veel minder en verschillend, al heb je natuurlijk ook zo je groepsopdrachten. Die verschillen kunnen je keuze voor een universiteit misschien makkelijker maken, maar je zult je er wel in moeten verdiepen.

14. Reckuuza

Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

Leuk Bevonden:
    17.969
    Thanks voor je advies. :)
    Ik wil dan Rechten proberen op de VU of de UvA.
    Zou iemand de verschillen tussen die 2 uni's weten met betrekking tot deze studie?

15. chilly1803

Leuk Bevonden:
    10
    Ik spreek natuurlijk wel over het algemeen over de opleidingen waar ik wat af weet. Dat zijn dus vooral economie gerelateerde opleidingen. Vooral technische opleidingen weet ik helemaal nop :). Maar nu weet ik dat je daar wel een titel voor krijgt. Dus dat kan ik misschien in de toekomst eventueel meenemen :).

Dat is zeker een idee. Zeker omdat je na het behalen van je P op het HBO wel wel wat afweet van de materie. Je loopt die iig voor op mensen die rechtstreeks vanuit het Voortgezet Onderwijs komen.

Maar als ik het goed begrijp heb jij dus een Havo-diploma of een afgeronde MBO?

Want met een VWO diploma kan je namelijk gelijk beginnen :).

.

Boeken zal ik aanraden zo snel mogelijk te verkopen omdat mensen soms paar maanden later pas een bepaald boek aanschaffen. En aangezien het een editie is van iig dat jaar zal hij waarschijnlijk snel te slijten zijn aan een andere student.

Het mooie is dat als je nu een Universitaire opleiding kiest, en het niet bevalt, je bij aardig wat HBO opleidingen in februari kan instromen.

Je zal dan gewoon meedoen met de studenten die in september beginnen. Maar daarnaast zal je een extra programma moeten volgen om de stof van het eerste jaar te moeten inhalen.
    Bij Inholland zal dit vaak 1 avond in de week extra zijn naast de reguliere opleiding (van februari tot en met juli)

Dat is volkomen begrijpbaar. Het word natuurlijk over de jaren heen wel wat meer behandeld. Maar wat ik begrepen heb van meerdere vrienden van me, is dat ervaring een grote rol speelt in leiderschap/management. Iets wat iedere logisch nadenkende mens zich kan inbeelden :).

Het is natuurlijk wel zo dat je eerst een basis an ervaring moet hebben, alvorens je de leiding neemt over een groep mensen.
    En daarom word vooral in het eerste jaar denk ik niet de nadruk gelegd op management.

16. Ebrithil

Ebrithil Active Member

Leuk Bevonden:
    39
    Heb inderdaad een Havo-diploma ;)

Uiteindelijk Internation Business Adminstration aan de Erasmus Universiteit lijkt me wel wat. Wel numerus fixus en je moet een motivatie brief sturen etc., dus het lijkt me dat ik erg goed m'n best moet doen het 1e jaar HBO en dan goede cijfers kan laten zien?

17. The_Yakuza

The_Yakuza Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Sowieso je P halen in 1 jaar lijkt me handig ;)
    Bij ons moet je minimaal een 7 gemiddeld staan, wil je toegelaten worden tot een schakelprogramma. Nu weet ik dat jij niet vraagt naar een schakelprogramma, maar ik gebruik het als indicatie :)

18. chilly1803

Leuk Bevonden:
    10
    Cijfers word wel gekeken naar numerus fixus als het goed is, maar denk dat de motivatiebrief in dit geval gewoon veel belangrijker is.
    Het gaat er vooral om dat je aan de minimale eisen voldoet. Oftewel je "P" moet je gewoon halen.
    Je op tijd inschrijven kan een voordeel zijn, omdat je met Numerus Fixus opleiding je voor een bepaalde tijd moet inschrijven. Mocht je niet op tijd zijn dan word je wel op een wachtlijst geplaatst, maar dan word het erg hopen dat je dan alsnog aan bod komt.

Misschien getuigschriften van solide mensen kunnen ook helpen. Van bijvoorbeeld je opleidingshoofd op de HBO.
    Dus een beetje slijmen kan nooit kwaad als je nog ooit wat van mensen nodig hebt ;).

Mocht je IBA willen doen, maar je word niet ingeloot, kan je net zo goed BA doen. Het verschilt natuurlijk wel iets, maar de stof blijft globaal hetzelfde.
    Je kan met je BSc of MSc net zo goed werken bij een Shell als met een IBA BSc of MSc.
    Hoop wel dat je engels goed is, of iig redelijk, want ik meen me te herineren dat je bij IBA gelijk vrijwel alles in het engels krijgt aangezien het internationaal gericht is.

Bij de reguliere BA worden de engelse colleges geleidelijk ingevoert vanaf het eerste jaar.

Internatiional Business Administration word op de Erasmus Universiteit ook goed vertegenwordigd door mensen van het buitenland. Zo zal je bijvoorbeeld Japanners of amerikanen in je klas hebben zitten.

Het ligt er natuurlijk ook aan welke opleiding je doet. Sommige opleidingen zoals Business Administration ( Bedrijfskunde op het WO) zijn vrij toegankelijk. Bedoel er in eider geval mee dat er een hele hoop mensen zich kunnen participeren in die opleiding

Maar kijk je weer naar bijvoorbeeld een geneeskundige opleiding zullen ze eerder iemand met goede cijfers toelaten om er maar een beperkt aantal plaatsten beschikbaar zijn.

Het is trouwens ook zo dat een schakelprogamma bij Business Administraion ( BA) pas nodig is als je je bachelor heb gehaalt met je MER en daarna je Master wilt halen.
    Het schakelprogamma doet dan alleen maar dienst als inhaalslag op de niet vergaarde kennis die je bij je bachelor van de WO behaald.
    Het zal dan vooral wiskundige en statistische vakken zijn.

Laatst bewerkt: 10 aug 2009
  19. Riddick

Riddick --

Leuk Bevonden:
    0
    Ik doe zelf IBA aan de VU, waar dit jaar volgens mij ook een numerus fixus is. Vorig jaar was dat officieel nog niet zo maar je moest wel een motivatiebrief schrijven idd en je moet IELTS of TOEFL hebben gedaan, Engels test. Als je die niet hebt gedaan dan moet je of op tijd inschrijven en dan de test doen op de uni, of als je later inschrijft (bij mij moest dat voor 6 juni, en ik ws daar te laat voor) dan moet je het zelf betalen, kostte me pa nog 180$ ook! Maar die test is echt een peulenschil, denk dat het merendeel het hier wel zou halen, komt neer op een 7,5/10 wat je moet halen geloof ik. De studie is idd volledig in het Engels en in het begin kan het wennen zijn als je Engels niet 100% is, ik had er weinig problemen mee, afgezien dan van het vakjargon maar daar moet iedereen mee wennen, zij het Nederlands zij het Engels. En tja het moeilijkste is idd wiskunde/statistiek/corporate finance de rest vond ik allemaal prima te doen, ik heb wel in 1 jaar me P gehaald en kan nu gewoon wat rustiger aan doen. Je moet het eerste jaar gewoon knallen en alles halen en dan zit je goed, zo niet dan zullen ze toch al gaan twijfelen aan je omdat ze gewoon strenger zijn bij IBA dan bij bijv. BWS.

Overigens zou ik je adviseren om voor IBA te gaan omdat ik dezelfde boeken enz. heb als de BWS studenten die dus in het Engels les krijgen, in het Engels lezen maar in het Nederlands moeten antwoorden! Dat lijkt mij persoonlijk alleen maar onhandig, en bovendien staat IBA nog net iets beter aangeschreven, zit je met internationale studenten en zijn de mensen er iets serieuzer (van wat ik tot nu toe heb gemerkt tussen de verschillen, en bij IBA zit veel minder man :))

Als je ng iets wil weten moet je het maar gewoon vragen, ik vind het zelf een topstudie en heb bij eigenlijk elk vak makkelijk de aandacht erbij weten te houden, nouja misschien statistiek niet :p

Ok laat ik het zo zeggen. UvA zit je mooi in het centrum, VU ligt erbuiten en je komt vrijwel nooit in de stad als je er niet woont. VU is strenger dan de UvA maar de administratie van de UvA is wel weer bar slecht te noemen, en verder zit er weinig verschil tussen de studies op de VU of UvA afaik.. Ik zit zelf op de VU maar de enige reden daarvoor is dat mijn studie niet op de UvA te doen was, ik zou persoonlijk voor de UvA kiezen, ook omdat de UvA hoger staat aangeschreven..

20. chilly1803

Leuk Bevonden:
    10
    Dan ben je een van de weinigen die Wiskunde en statistiek gelijk heb gehaald. Respect :).

Maar bij BA kan je ook gewoon met de engels termen antwoorden hoor. Of jij moet dit niet bedoelen :).

Toen ik begon toendertijd waren er tegen de 700 of 800 man die zich had ingeschreven ( Business Administration). Ondanks dat het er toen al snel minder werden, blijft het schrikwekkend veel :confused:.

Ennuh, wie vind statistiek nou wel leuk haha. Of je moet een (register)accountant willen worden na je MSc :p.

Alweer een aantal jaar geleden stond BA aan de EUR als een van de hoogste aangeschreven in Europa. Is dat nog steeds zo eigenlijk?

Deel Deze Pagina