[Studeren] HBO vs. Universiteit

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Reckuuza, 7 aug 2009.

1. RadicalFriend

RadicalFriend Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb rechten gestudeerd op de universiteit. Die studie is echt prima te doen.
    Bovendien heb je met name in de eerste 2 jaar veel verplichte mentor- en werkgroepen. Daar leer je ook de manier van studeren die voor de uni noodzakelijk is.

Als je het kunt, zou ik zeker voor de uni kiezen.
    Groet, mr. RadicalFriend

2. Reckuuza

Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

Leuk Bevonden:
    17.969
    Welke universiteit?
    Jah en of ik t kan..voor vwo heb ik amper wat gedaan..ik weet niet hoe hoog nou precies het niveau van een uni is. Leren gaat me altijd wel goed af enzo.

3. RadicalFriend

RadicalFriend Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Erasmus Universiteit.
    Ook ik deed weinig tot niets op heb VWO. Universiteit vooral even blokken voor tentamenweek, voor de rest ook erg relax. Het niveau van de uni moet je echt niet overschatten.
    Als leren je redelijk goed af gaat en je meedoet tijdens werkgroepen etc zijn tentamens echt prima toe doen.

4. de bengel

de bengel Holy Fuck-nuts!

Leuk Bevonden:
    0
    Het moeilijkste aan de universiteit is vaak juist dat je je mentaliteit moet veranderen. Je moet wel dingen gaan doen op het hoger onderwijs.

5. Pascal

Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

Leuk Bevonden:
    57
    Ik hoorde juist dat, iig wat Rechten betreft, de VU een betere school is. De VU zou betere docenten hebben en beter aangeschreven staan. Jij verteld echter weer het tegenover gestelde. Heb jij het ook alleen van horen zeggen?

6. Riddick

Riddick --

Leuk Bevonden:
    0
    Ik had het over de universiteit in het algemeen, je kent em wel die globale uni-ranking ;) Maar wat ik zeker weet is dat ze op de VU strenger zijn met het missen van werkcolleges etc. en in die zin zul je dus merken dat er misschien betere resultaten worden geboekt. Maar de rest heb ik ook alleen van horen zeggen ;)

7. Shin David

Shin David Ajax Amsterdam

Leuk Bevonden:
    0
    Er is altijd gezeik met tentamenuitslagen publiceren enz. Een keer hadden we bijv. een tentamen dat bestond uit multiple choice en opstel, voor beiden kon je maximaal 5 punten halen. Maar zij hadden op de ochtend waarop het tentamen werd gehouden al de antwoorden van de multiple choice erop gezet. Dat was wel dom. :lol: Een maand later hadden ze eindelijk iets erop bedacht, iedereen kreeg 4 punten voor het MCdeel, waardoor de docenten het opstel veel strenger gingen beoordelen.

En een werkstuk dat ik had herkanst(moest verbetering zijn van vorige werkstuk) werd onvoldoende gerekend op vlakken die ik de vorige keer wel voldoende had(die delen van het werkstuk had ik gewoon ongewijzigd gelaten). Dus ik in beroep, kreeg ik een maand terug een brief dat ze een schikking probeerde te krijgen... nooit meer wat van gehoord.

Weet niet of dit alleen bij de UvA is, maar er zaten ook telkens grote verschillen tussen tentamens van hetzelfde vak(Bijv. die van vorig jaar was dan weer heel makkelijk en dit jaar weer moeilijk).

8. Gallardo

Gallardo De vrolijke strijder

Leuk Bevonden:
    0
    Dat heb ik het eerste jaar ook heel erg gemerkt. Op het gymnasium hoefde ik vrijwel niks te doen. Zolang ik de les volgde en voor een proefwerk alle stof 1x door nam, kon ik het proefwerk wel maken en had ik een 7. De exacte vakken dan, met de talen had ik net wat meer moeite :+. Nu studeer ik aan de TU Delft en heb in de eerste helft van het jaar vrijwel niks gehaald.

Ook het naar colleges gaan op een universiteit is niet verplicht. Ik weet niet hoe dit op het HBO is, maar het koste mij elke ochtend veel moeite om naar de eerste colleges toe te gaan. Ik heb dan ook veel colleges gemist. Misschien was HBO voor mij de betere keus geweest, maar ik ben van plan in het tweede jaar beter mijn best te gaan doen en alle schade weer in te halen.

9. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Je moet niet alle studies, universiteiten en vakken over één kam scheren. Ik zou het alles behalve relaxed willen noemen. Geef je niet full-time 100%, dan kun je weer een jaartje studietijd erbij schrijven. Echter, die houding leer je je vanzelf wel aan.

@Gallardo, wat studeer je?

Dat is bij mij wel redelijk consistent. Af en toe een uitschieter, maar dat heeft de docent dan ook wel door. Meestal dan.

10. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Dat van die boeken had ik later ook door ja, ik twijfelde tussen IBA en BWS (Bedrijfswetenschappen). Uiteindelijk voor het laatste gekozen, maar na een half jaar weer gestopt. Ik vond het niets en kwam op het spoor van HBO terecht. Ik vind het niet erg, ik vind het zelf veel leuker omdat het veel praktijk gerichter is. Zo vond ik FAB op BWS wel leuk, dat was ook echt het enige vak in die 2 perioden.

De rest (Organisational Theory, Marketing Research, Business Administration in the Service Industry en Business Mathematics) vond ik geen zak aan.

Daarnaast had ik in mijn groepje van 20 a 25 mensen maar 4 die er serieus voor gingen en ook iets er van snapten. De rest was gewoon drama.
    Tuurlijk is dat toeval en niet overal zo, maar toch ik vond het irritant.

Volgend jaar pak ik naast mijn HBO Accountancy de minoren van Bedrijfseconomie er bij, althans enkele minoren.
    Zo heb je met een HBO diploma ook genoeg mogelijkheden als VWO student. Dit omdat ik volgens mijn SLB'er een beetje lui wordt, daar heeft ze op zich wel gelijk in. Het leren gaat mij makkelijk af (op de VU al), dus dan maar iets extra's.

Voor de mensen die zeggen: Vind je het niet jammer, je kan uni aan, waarom pak je geen andere studie?
    Tja, dat half jaartje op de VU is mij zo slecht bevallen. Ook qua organisatie, leraren en het hele wereldje daar. Ik vind het hier prima.
    Daarnaast is mijn reistijd nu maar 5 min. ipv 1,5 uur.
    Daar kan je dan een kamer voor nemen, maar ik heb zelf geen zin om een weekend te werken zodat ik mijn kamer kan betalen.
    Met het baantje wat ik nu heb geniet ik van mijn leven, ga wat uit, sport veel en doe hele leuke dingen met mijn vriendin.
    Dat had ik als ik op kamers in amsterdam zat niet zo 1,2,3 gekund.

11. Wooffa

Wooffa Deus Ex Machina

Leuk Bevonden:
    3
    Niveau wat ze in Eindhoven eisen is, in ieder geval in het eerste jaar, ook wel een stuk hoger als op de meeste andere universiteiten volgens mij. In ieder geval dan in Tilburg en als ik het zo hoor ook in Rotterdam. Maarja, als het aantal studenten die hun P in 1 jaar halen niet boven de 10 uitkomt van de 180 in totaal, vind ik het ook wel weer te overdreven. :emo:

Laatst bewerkt: 10 aug 2009
  12. Gallardo

Gallardo De vrolijke strijder

Leuk Bevonden:
    0
    Luchtvaart- & Ruimtevaarttechniek. Dingen als wiskunde, waar ik op de middelbare school echt nooit problemen met heb gehad. Heb ik nu echt problemen mee, doordat ik net alsop de middelbare school gewoon niet mee oefende. Ik was gewend om alleen de stof door te lezen en dan kon ik proefwerken, etc. wel maken. Nu is het een heel ander verhaal. Ik moet nu wel opgaven maken, want anders moet ik blij zijn dat mijn cijfer boven de 2 uit komt :')

Deel Deze Pagina