Mijn excuus voor als mijn reactie als neerbuigend overkomt op de HAVO, dat bedoel ik niet zo, maar ik heb zelf de HAVO gedaan en ik kan toch wel spreken van enige ervaring. Als je VWO niveau als advies hebt en HAVO doet kun je HAVO echt op je sloffen aan, ook over 2 jaar. Voor de rest snpl ik dat HAVO een pittige opleiding kan zijn, maar echt niet als je een VWO advies hebt.
Mensen snappen niet dat als de zeilbond achter je staat, ze echt vertrouwen hebben in de skills van dit meisje. Zei krijgt een boot die fysiek volgens de meneer uit Knevel&Brink niet erg moeilijk is. Verder natuurlijk ook alle andere hulpmiddelen waarvan we vandaag de dag gebruik kunnen maken als sateliettelefoon, zend apparatuur die altijd signalen blijven geven. Vergeet niet dat ze ook gewoon tijdens deze reis contact blijft houden met mensen, ze krijgt gewoon te horen wanneer er stormen aankomen, waar ze is etc. De wereldzeilreis zal niet 2 jaar duren, echter de reis + tussenstops gaat ongeveer 2 jaar duren, ze zal genoeg aan land komen, haar ouders en waarschijnlijk (rijke ouders) ook genoeg vriendinnen zien op die tussenstops.
Het is toch juist een geweldige ervaring in een belangrijke periode van je leven die je de rest van je leven zal bijblijven en waaruit je ontzettend veel te weten kan komen over jezelf etc. Ik denk zelf dat je door zo'n reis juist sneller volwassen wordt dan leeftijdsgenoten in Nederland.
Ik vind het echt walgelijk te zien dat altijd in Nederland iemand die iets bijzonders wil doen, of veel geld verdient etc. altijd wordt teruggefloten, geef mij dan maar die heerlijke Amerikaanse mentaliteit waar je altijd steun krijgt en waarbij vooral bij dit soort dingen iedereen achter je staat en de regering niet zo moeilijk doet. Ik vind het echt geweldig dat een 13 jarig meisje haar droom achterna gaat, hoe eerder je dat kunt hoe beter, zei geniet tenminste. Als jullie rijke ouders hadden, en je wist dat je je droom kon waarmaken, zouden jullie niet meteen die kans grijpen?
Laatst bewerkt: 25 aug 2009