13-jarig meisje solo zeilreis

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Tyrant, 25 aug 2009.

1. Riddick

Riddick --

Leuk Bevonden:
    0
    Denk eerder dat de ouders diegene zijn die het vooral denken en dat dat kind zich nu erg speciaal voelt en het denkt wel even te gaan doen.

Het verbaast me niks als de ouders echte zeilfanaten zijn die blijkbaar zelf nooit de top hebben gehaald en dit nu als een ideale mogelijkheid zien om toch ook nog in the spotlight te komen.. Daar komt dan ook nog eens bij dat je als ouder totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel hebt als je een kind van 13 (je weet wel, zo'n brugpieper van 3 turven hoog) dit laat doen. Het kind zal er hoogstens fysiek bij in de buurt komen om het te halen, en zelfs dan hoeft de boot maar om te slaan en weg is mevrouw (hulp of geen hulp, iedereen weet hoe dondersgevaarlijk sommige oceanen zijn) Mentaal kan iedereen hier toch wel met zekerheid zeggen dat zo'n kind (want dat is het, 13 jaar levenservaring dat kan je niet goedpraten) het niet aan kan. Daar komt nog eens bij dat de wet voorschrijft dat het niet mag, end of story zou ik zeggen. Je kind naar Nieuw-Zeeland laten verhuizen omdat het daar wel mag, sorry hoor kan iemand die ouders even een lesje leren? Maar goed als ze het doet, tja ik maal er dan ook echt niet meer om als zo'n meisje naar de haaien gaat. Sterker nog ik zou echt een 'I told you so' gevoel hebben..

2. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    ja inderdaad, een 13 jarig meisje is mentaal nog super kinderachtig en fysiek stelt het ook geen drol voor8)

3. Beawulf Agate

Beawulf Agate aka Mad Murdock

Leuk Bevonden:
    1
    Daar heb je gelijk in, daarnaast mis je contact met medeleerlingen om je sociale vaardigheden te ontwikkelen.

Overigens zijn de ouders gescheiden. Volgens een artikel in de Volkskrant wil de vader wel en de moeder niet.

Laatst bewerkt: 25 aug 2009
  4. Riddick

Riddick --

Leuk Bevonden:
    0
    Tja voor sommige dingen zijn ze misschien al goed, dat gaat haar nog meer parten spelen als ze ergens strandt... En @ de mensen die zeggen, ze is ook op een zeilboot geboren..:emo: Serieus hoe achterlijk ben je dan.

5. Servantes

Servantes Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.360
    Laura Dekker gaat de wereld al rond RIJSWIJK - De 13-jarige Laura Dekker moet de wereld nog rond in haar zeilboot, maar in de kranten gaat ze al de hele wereld over. Veel internationale media meldden dinsdag dat het meisje uit Wijk bij Duurstede alles op alles zet om haar reis te kunnen maken.

De Britse BBC blikt vooruit op de rechtszaak die Dekker heeft aangespannen. Een foto van de scholiere prijkt op de website. Ook in Australië is Dekker nieuws: ABC meldde dat welzijnswerkers de wereldreis van het meisje proberen te dwarsbomen.

Ook de Duitse kranten staan vol van de jonge zeilster: Die Welt, Der Spiegel en Die Zeit schrijven over de zaak. Verder volgen onder meer Spaanse, Poolse, Deense en Franse media het verhaal op de voet. Zelfs een krant in Ecuador heeft over de komende wereldreis een artikel geplaatst.

6. Nitram

Nitram BiA!

Leuk Bevonden:
    0
    Inderdaad, dat bewijst zelfs het feit dat die ouders hoogst waarschijnlijk zeilfreaks zijn. Anders ga je niet zeilen als je 9 maanden zwanger ben. Krijg steeds meer het gevoel dat het weer de ouders zijn die hun kind pushen. Zoals hierboven al is gezegd.

7. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    wat een argument idd 8) Zal het maar ff plat stellen.

Ik ben op Aruba geboren, maar ben toch ook geen neger 8)

8. Servantes

Servantes Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.360
    Gemeente schrijft jonge zeilster nog niet uit
    (Novum) - Het kan even duren voordat Wijk bij Duurstede Laura Dekker uitschrijft. Haar advocaat maakte maandag bekend dat het 13-jarige meisje dat een solozeiltocht om de wereld wil maken zich heeft uitgeschreven als Nederlands staatsburger. Ze zou zich in Nieuw-Zeeland willen vestigen.

De gemeente zegt geen uitspraken te doen over individuele gevallen, maar kan wel een algemene toelichting geven. "Als er reden is om eraan te twijfelen dat iemand Nederland daadwerkelijk verlaat, kunnen we de uitschrijving tot zes weken aanhouden", licht een woordvoerder toe. "Een reden kan zijn dat iemand nog op een uitspraak van de rechter wacht die vertrek uit Nederland onmogelijk zou maken."

'Toevallig' is dat bij Dekker het geval. De Raad voor de Kinderbescherming wil een gezinsvoogd aanstellen zodat de ouders niet alleen over hun kind mogen beslissen. Maandag werd de zaak door de kinderrechter in Utrecht behandeld, vrijdag doet die uitspraak.

Het probleem lijkt een kip-of-eidiscussie te worden. Als Dekker niet in Nederland woont, kan ze geen Nederlandse gezinsvoogd toegewezen krijgen. De mogelijkheid dat ze een gezinsvoogd krijgt toegewezen die haar dwingt in Nederland te blijven, wordt nu als excuus aangevoerd om haar inschrijving in Nederland te handhaven, maar als de gemeente haar had uitgeschreven was die mogelijkheid er niet meer geweest.

Intussen heeft ook hoogleraar bij de Rijksuniversiteit Groningen en zeilfanaat Henk Sol zich in de discussie gemengd. Volgens hem zijn er veel felle reacties omdat mensen jaloers zijn. "Mensen hebben het lef of de wilskracht niet om aan een zeiltocht rond de wereld te beginnen. Laura ontsnapt aan de dagelijkse beslommeringen en doet iets waar anderen alleen van dromen. Daardoor krijg je nijd."

Sol zegt een groter probleem te zien in de mentale en fysieke uitdaging dan in het missen van een jaartje school. "Levert een jaar op zee niet veel meer levenservaring op dan een jaar op school?"

9. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    levenservaring kan je áltijd nog opdoen 8) ze zit nu op de havo maar als ze dit gaat doen gaat de havo haar niet meer lukken. Levenservaring (die reis kan je later altijd nog opdoen dus dat slaat al nergens op) of toekomst.. hmmm . Achterlijk.

10. Riddick

Riddick --

Leuk Bevonden:
    0
    Eigenlijk wel jammer dat dit de media bereikt, aan de andere kant, anders hadden de ouders (of vader, in dit geval) waarschijnlijk nooit geopteerd om dit te gaan doen. En tja het is inderdaad een goede vraag, levert een jaartje op zee op je 13de meer op dan een jaartje puberen en in contact komen met veel leeftijdsgenoten en zo jezelf ontwikkelen. Je kan denk ik al afleiden wat ik vind, ik denk dat meneer Sol de leeftijd wel moet vermelden in die zin aangezien het nogal een verschil is of je dat op je 18de of op je 13de gaat doen.

11. Nitram

Nitram BiA!

Leuk Bevonden:
    0
    Pubertijd is een van de belangrijkste tijden in je leven, daar leer je sociale vaardigheden, begin je interesse te krijgen in het andere geslacht en ga zo maar door. Denk dat zoiets voor belangrijker is voor je dan de "levenservaring" die je krijgt als je gaat zeilen. Zeilen kan je later ook nog, krijg je dezelfde ervaring. Pubertijd heb je maar één keer.

12. mazterman

mazterman Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ooit door gehad dat ze der hond spot wil meenemen ja spot .. als je dit zo leest enzo kun je ook gewoon denke dat ze een of ander domme kinderfilm gaat nadoen van 13 jarig kind met hond wereld over .. ooit overnagedacht dat dit gewoon is wat ze wil een filmpje nadoen.. tv slecht voor kliene kinderen:)

13. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    Zeilen kan altijd gevaarlijk zijn! Zelfs op het Veluwemeer kan het er behoorlijk heftig aan toe gaan. Dus veilig is het nooit. Überhaupt zijn sporten die direct afhangen van weer en wind gevaarlijk.

14. jordo

jordo Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Eens, zei heeft het lef wat bijna iedereen in deze thread ook best had willen doen maar nooit heeft kunnen doen of heeft gedaan. Ze schijnt de skills te hebben anders steunt de zeilbond haar niet, ze heeft rijke ouders die een volgboot, een zeilschip, de reis etc. kunnen bekostigen. Wat let haar? Wat ik gister begreep van haar advocaat heeft ze een vwo advies maar wou ze havo omdat het makkelijker was, dus dat diploma komt erna wel. De HAVO is toch een lachertje. Zoals velen al zeggen is de pubertijd een belangrijke fase in je leven, en volgens mij is juist een dergelijke ervaring in je pubertijd zo goed, je leert de wereld kennen, elementen, gevecht met je jezelf.

Iedereen die hier zo hard schreeuwt dat het niet mag zijn volgens mij gewoon jaloers, te alle tijden wordt zei op deze reis begeleidt door een volgboot en ze gaat zeilen op reguliere vaarroutes dus is nooit echt dagen 'alleen' op de oceaan. Ze neemt een relatief veilige route door alle kapen te mijden. Mensen, wij maken er zo'n heisa van, ik geef haar groot gelijk, weg met dat nederlandse paspoort en die kutnederlanders die altijd zeiken en up gaan met die banaan. Mensen zijn hier zo hypocriet, als dit in Amerika was gebeurd had half amerika achter haar gestaan alsware dat ze haar droom achterna gaat, dat ze wil proberen hogerop te komen, hier wordt alles weer in de kiem gesmoord. bah =( :{

15. Nitram

Nitram BiA!

Leuk Bevonden:
    0
    Een volgboot die op een halve dag afstand moet blijven ja. Die dus altijd te laat zal komen mocht er wat gebeuren.

16. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    de havo is toch een lachertje? Doe even normaal zeg met je neerbuigende gedoe mafkees. Havo is een pittige opleiding, waar je super veel mee kan (HBO). Leuk dat jij dan waarschijnlijk je vwo hebt gehaald , maar er zijn een stuk meer mensen die het nooit is gelukt om havo te halen.

En verder , jaloers? Zeilen trekt me niet dus jaloers ben ik niet hoor. En als zij zegt dat ze havo doet omdat het makkelijker is maar ze vwo wel kan, is het gewoon omdat ze niet goed kan leren.. geloof me ken zat van dat soort mensen die wel intelligent zijn maar absoluut niet kunnen leren. Als zij 2 jaar weg is kan zij haar havo wel gaan vergeten hoor.

17. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    "Laura ontsnapt aan de dagelijkse beslommeringen en doet iets waar anderen alleen van dromen."

Dagelijkse beslommeringen.. Ze is 13 ffs 8)

18. jordo

jordo Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Mijn excuus voor als mijn reactie als neerbuigend overkomt op de HAVO, dat bedoel ik niet zo, maar ik heb zelf de HAVO gedaan en ik kan toch wel spreken van enige ervaring. Als je VWO niveau als advies hebt en HAVO doet kun je HAVO echt op je sloffen aan, ook over 2 jaar. Voor de rest snpl ik dat HAVO een pittige opleiding kan zijn, maar echt niet als je een VWO advies hebt.

Mensen snappen niet dat als de zeilbond achter je staat, ze echt vertrouwen hebben in de skills van dit meisje. Zei krijgt een boot die fysiek volgens de meneer uit Knevel&Brink niet erg moeilijk is. Verder natuurlijk ook alle andere hulpmiddelen waarvan we vandaag de dag gebruik kunnen maken als sateliettelefoon, zend apparatuur die altijd signalen blijven geven. Vergeet niet dat ze ook gewoon tijdens deze reis contact blijft houden met mensen, ze krijgt gewoon te horen wanneer er stormen aankomen, waar ze is etc. De wereldzeilreis zal niet 2 jaar duren, echter de reis + tussenstops gaat ongeveer 2 jaar duren, ze zal genoeg aan land komen, haar ouders en waarschijnlijk (rijke ouders) ook genoeg vriendinnen zien op die tussenstops.

Het is toch juist een geweldige ervaring in een belangrijke periode van je leven die je de rest van je leven zal bijblijven en waaruit je ontzettend veel te weten kan komen over jezelf etc. Ik denk zelf dat je door zo'n reis juist sneller volwassen wordt dan leeftijdsgenoten in Nederland.

Ik vind het echt walgelijk te zien dat altijd in Nederland iemand die iets bijzonders wil doen, of veel geld verdient etc. altijd wordt teruggefloten, geef mij dan maar die heerlijke Amerikaanse mentaliteit waar je altijd steun krijgt en waarbij vooral bij dit soort dingen iedereen achter je staat en de regering niet zo moeilijk doet. Ik vind het echt geweldig dat een 13 jarig meisje haar droom achterna gaat, hoe eerder je dat kunt hoe beter, zei geniet tenminste. Als jullie rijke ouders hadden, en je wist dat je je droom kon waarmaken, zouden jullie niet meteen die kans grijpen?

19. Rampage

Rampage Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.329
    En straks maar klagen dat een Somalische ( spelling ) piemel ergens in duikt waar de zon niet schijnt. Eigen schuld ...

Ze heeft lef, maar kom op man ...

20. Nightbringer

Nightbringer Wieder geil! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    556
    Meh, 13 is té jong klaar. Lekker verantwoord in je eentje in een bootje de wereld rond.

Deel Deze Pagina