De laatste FIFA die ik heb aangeschaft was FIFA 98, road to the world cup.
Vanaf dat moment was FIFA een verschikkelijke game, tot 2008. Zelf vond ik 2008 en 2009 niet fijn spelen, maar ze hadden wel eindelijk een game die je voetbalspel mag noemen.
Pes heb ik doorgespeeld, 3, 4 en 5 waren ok. Ok zeg ik, omdat voor mijn gevoel de game heel vet was, maar dat dit volkomen verpest werd door de scheidsrechter.
Toen kwam pes 6, de 1ste nextgen titel, en vanaf dat moment heb ik pes vervloekt. pes 2008, die ik heb op de xbox, is echt een gedrocht van een game. En dat komt maar door 2 zaken. De onlinefunctie die amper werkt, en de cheatende AI. Die maakt de game voor mij de meest frustrerende game ooit.
Echter de gameplay van Pes is nog steeds goed. Als die cheatende AI nu zou verdwijnen uit pes 2008 en 2009, dan zijn beide games instant super goed.
Dan kan je de meest fantastische wedstrijden hebben, en dat is nu net wat ik mis in FIFA, ik heb daar helemaal geen gevoel mee.
Dus de laatste 2 jaren zit ik toch nog pes te spelen, het begint steeds vet, maar uiteindelijk wordt je toch genaaid, en zit ik weet te vloeken.
Pes bezit nog steeds diezelfde, verslavende gameplay, die wordt verpest door de AI.
Fifa mist voor mij nog steeds die verslavende gameplay die mij de game keer op keer laat spelen. En ook al ziet het er steeds beter uit, zijn er steeds meer goede zaken. Als het echt er op aan komt een mooie aanval op te zetten. Dan mis ik dat gewoon. Er komen gewoon te weinig unieke voetbalsituaties voor, iets wat pes duidelijk veel meer heeft.
Conclusie:
PEs is een schijtgame met erg sterke hardcore gameplay, helaas verpest door genoemde zaken. Fifa is een erg sterke game, maar de hardcore gameplay boeit me niks.
Nu fifa 10 en PES 2010. Pes koop ik alleen als ie online werkt, en pas na een afprijzing. (laat ze eens flink zweten daar bij Konami) Fifa 10 zal ik zeker niet halen.
Ik sluit niet uit dat FIFA 2013 of zo, pes heeft ingehaald kwa gameplay, en ik pes voor eens en altijd zal achterlaten. Maar vooralsnog is dat nog niet het geval.
Momenteel spreek ik trouwens niet van de beste voetbalgame, maar over de minst slechte. Want beide games zitten vol met zaken die ik zelf graag anders zou zien.
Ik snak eerlijk gezegd naar een geheel nieuwe voetbalgame. Als ik zou moeten kiezen welke voetbalgame in mijn gehele leven als de winnaar uit de bus komt, dan is dat nog steeds Emlyn Hughes. Een game op de commodore 64 mensen!!! Dat is al 20 jaar geleden of zo. Maar wat was ie vet. En het zegt mij meteen alles over de ontwikkeling van voetbalgames. Op de 1 of andere manier is dit heel moeilijk gebleken.
Laatst bewerkt: 12 sep 2009