Het huiswerk draadje

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door being-xboxed, 25 sep 2004.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Diikoeneke

Diikoeneke B-A-N-A-N-A-'S

Leuk Bevonden:
    12

Wat moet het dan zijnO-) Kan misschien wel van pas komen\o/

2. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.757
    Iemand hier een beetje bekend met propositielogica?

Ik heb hier namelijk een opgave waar ik een Nederlandse zin moet vertalen naar propositielogica. Dit wordt uiteindelijk een equivalentie (dan en slechts dan als...).
    Daarna werd er gevraagd de contrapositie (het negatief maken van beide kanten) van deze formule te geven. Echter lijkt de contrapositie alleen te gelden voor de implicatie (als... dan) volgens mijn boek. Weet iemand of je de contrapositie ook mag toepassen op de equivalentie? Via google wordt ik er niet wijzer van.

3. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Edit: Ik dacht dat je een zin wilde omzetten. Helaas. :+ Ik zoek morgen mijn lesmateriaal voor je op, maar mijn eerste ingeving is: Wat is het probleem? Het hele idee van propositielogica is toch dat het gewoon Boolse algebra is en dat je het dus ook dusdanig mag toepassen? Juist bij een equivalentie mag je links en rechts inverteren, want het is niks anders dan een wiskundige vergelijking die daarmee nog steeds correct is.

4. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.757
    Ik heb het voor 12 uur morgen nodig. Ik kwam er net achter dat ik dit opeens morgen moet inleveren.

De zin is:

"Alleen als ik vak A en het vak B haal, kan ik een propedeuse halen."

Als je dan voor:

Ik haal vak A - p
    Ik haal vak B - q
    ik haal propedeuse - r

neemt, dan wordt het toch dit?

r <-> (p ^ q)

aangezien het hier gaat om Alleen als ik het haal?

Ik begin nu een beetje te twijfelen aangezien later opeens een contrapositie hiervan gevraagd wordt. :confused:
    Ik vind het vragen om een contrapositie dan een beetje nutteloos, aangezien het eigenlijk alleen duidelijk nut heeft bij een implicatie.

5. mr. E

mr. E Giraffe XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    Je kan hem wel omschrijven naar p -> (q -> r)
    In dat geval is contrapositie wel mogelijk (WHOAA TWEE KEER GEKKEHUIS)

tenzij ze natuurlijk bedoelen ((alleen als ik het vak A haal) en ik haal vak B ook nog wel) dan kan ik mijn propedeuse halen. Dat ziet er meer uit als q -> (p <-> r).

\edit: In dat geval vind ik de "en" in de vraag een beetje misleidend.
    \edit2: die eerste omschrijfpoging van mij is suf. laat ook maar, ik ben moe.

Laatst bewerkt: 24 sep 2009
  6. de bengel

de bengel Holy Fuck-nuts!

Leuk Bevonden:
    0
    ik wil je graag helpen, maar ik vind dit zulke vervelende opgaven

7. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.757
    Ik vind bewijzen (wat hier ook bij hoort) altijd zo irritant, daarom moet ik dit practicum ook nog.

8. de bengel

de bengel Holy Fuck-nuts!

Leuk Bevonden:
    0
    daarbij komt ook nog dat ik een paar biertjes op heb :+

9. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik zie het probleem nog niet zo, ware het niet dat ik de term contrapositiestelling ofwel niet ken of alweer vergeten ben. Modder-eter, ik neem alleen aan dat je alle rekenregels van Boolse algebra en logica gehad hebt. Die mag je allemaal naar hartelust botvieren op deze formules. Dat is zo mooi aan dit!
    Ik hoor de Bengel het al vervelend noemen, maar het leren argumenteren door het om te zetten naar wiskunde heeft mij zo veel inzicht verschaft. Een van de meest praktische leerzame dingen die ik heb gehad.

10. ExtraBB

ExtraBB Bruno

Leuk Bevonden:
    0
    klein vraagje over scheikunde:
    Bereken de PH van 0,1M CH3COOH (in 1 Liter)
    CH3COOH + H2O <-> CH3COO- + H3O+

de leraar heeft dit schema (v/d reactieverloop) gegeven:
    maar is de hoeveelheid CH3COOH tijdens en na de reactie niet 0,1-2x?

Laatst bewerkt: 28 sep 2009
  11. Marty NL

Marty NL Active Member

Leuk Bevonden:
    77
    Nee, wanneer er 1 CH3COOH verdwijnt komen daar 1 H3O en 1 CH3COO voor.

12. ExtraBB

ExtraBB Bruno

Leuk Bevonden:
    0
    oja, natuurlijk. (lol, ik zag het ineens :+)

13. ExtraBB

ExtraBB Bruno

Leuk Bevonden:
    0
    ik zoek een (modern!) genre vergelijkbaar met het imaginair reisverhaal.
    dus een genre dat kritiek levert op de maatschappij. Het liefst ook nog de titel van een boek uit dat genre erbij

14. Meanzo

Meanzo A-Style

Leuk Bevonden:
    0
    Je kan bijvoorbeeld een dagboek van een jonge vent maken die in die maatschappij leeft, zo beschrijf je de gebeurtenissen en kritiek op de maatschappij.

Kan even niet op de naam van het genre komen though.

15. ExtraBB

ExtraBB Bruno

Leuk Bevonden:
    0
    goed idee, maar het is voor een presentatie.

16. Syn3rgy

Syn3rgy Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Kan iemand misschien een kleine samenvatting geven over Dichtheid etc?
    Kan niet veel in het boek vinden en snap er weinig van, morgen een PW dusja..

17. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Het zou wel handig zijn als je het vak (en context) vermeld. Ik kan je wel wat uitleg geven over hoe dichtheid wiskundig gedefinieerd is, maar voor hetzelfde geld is het ook een term uit economie of aardrijkskunde. :x

18. Ferron

Ferron Active Member

Leuk Bevonden:
    38
    Volgens mij gaat het over Natuurkunde of Scheikunde aangezien hij het daar over had in het kutmoment/beste moment v/d dag topic.

19. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
    Vertel eens wat je moet weten over dichtheid, ik kan bijvoorbeeld de formule gaan uitleggen, terwijl je dat misschien al snapt.;)

20. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Dan bij deze:

Dichtheid is een breed begrip dat een hoeveelheid per volume-eenheid of oppervlakte-eenheid aangeeft. Dat kan alles zijn. Stel ik wil uitdrukken hoeveel mensen er in een bepaald gebied leven, dan zeg ik bijvoorbeeld dat de bevolkingsdichtheid 1000 mensen per vierkante kilometer is. Wat kan ik nu met dit gegeven? Nou, ik weet nu dat er 1000 mensen wonen op één vierkante kilometer. Dus op twéé vierkante kilometer wonen er twee keer zoveel, 2000 mensen. Dat is het hele idee van "per ...."
    Wiskundig geef je die 'per' aan door een deelstreep. In de scheikunde wil je vaak weten hoeveel kilo een bepaalde stof per kubieke meter weegt. De eenheid van dichtheid is in dat geval kg/m^3.
    Een aantal voorbeeldjes:

1.) De dichtheid van stof X is 3 kg/m^3, hoeveel weegt 2,5 m^3 X?
    - De dichtheid is 3 kg/m^3, je hebt 2,5m^3 dus het totale gewicht is 2,5*3 = 7,5 kg. (net als met het aantal mensen, vermenigvuldig met het aantal eenheden)

2.) De dichtheid van stof X is 3 kg/m^3, hoeveel weegt 0,5 m^3 X?
    - Ook met getallen kleiner dan 1, blijft de berekening hetzelfde: 0,5*3 = 1,5 kg in totaal.

3.) Ik heb 5 kg van stof Y, met een grootte van 2 m^3. Wat is de dichtheid?
    - Je wilt weten hoeveel kilo er in één kubieke meter gaat. Je hebt twee m^3, dus je moet in dit geval gaan delen! De dichtheid is dat geval 5 kg / 2 m^3 = 2,5 kg/m^3 (Zie je overigens hoe de eenheid van dichtheid direct leidt uit de formule? Ik deel een gewicht door een volume. Die kilo en m^3 blijven staan en worden de eenheid van dichtheid)

4.) Ik heb 1,25 kg van stof Y, met een grootte van 0,5 m^3. Wat is de dichtheid?
    - Je wilt weer weten hoeveel kilo er in één volume-eenheid gaat, dus weer moet je delen. De formule verandert niet, ook al heb je minder dan één m^3. 1,25 kg / 0,5 m^3 = 2,50 kg/m^3.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina