Ik heb de game inmiddels een week of twee in mijn bezit, en ben er eigenlijk al helemaal klaar mee!! De eerste twee dagen dacht ik echt dat het een fantastische game is, zoals ook in vele reviews is beschreven.
Maar na een dag spelen heb je eigenlijk al heel de game gezien. Uiteindelijk zijn er slechts een of twee handen vol tracks beschikbaar per discipline, en als je al de evenementen door wilt werken zul je continu dezelfde banen berijden. Ik ben een rally fan, en ik speel het liefst de rally evenenementen. Ook vind ik de Trailblazer evenementen erg gaaf: zonder bijrijder racen door de natuur op banen die meer gemaakt zijn om keihard op te blazen. Maarja ook dit is maar even leuk, want er zijn denk ik in totaal een stuk 12 rally levels verdeeld over 6 locaties in de hele game aanwezig, met een soortgelijk aantal Trailblazer tracks. En bovendien zijn deze tracks voor rally begrippen bijzonder kort.
Hierop voortbouwend: als je in je caravan staat heb je de wereldkaart met hierop al de evenementen, en buiten deze kaart heb je nog enkele kampioenschappen. Als het mogelijk zou zijn om zonder te kwalificeren deze kampioenschappen te starten en je deze zou uitspelen, durf ik te stellen dat je in een uur of twee in wezen heel de game kunt doorwerken!! De rest is slechts herhaling: dezelfde tracks gespiegeld, of in plaats van twee losse stages zijn deze nu aan elkaar geplakt om een lange stage te vormen. Het is nog net niet zo slecht als het bij de laatste Sega Rally was, maar het verschil is niet groot! Bij Dirt 2 duurt het alleen een tijdje voordat je erachter komt dat er maar zo weinig in de game zit. Codemasters heeft dit kunstig verborgen door ontzettend veel events in de game te stoppen.
Ook word ik vreselijk moe van het feit dat je continu weer je caravan moet bezoeken om evenementen te selecteren; het duurt veel te lang om daadwerkelijk in een race terecht te komen. En die races zelf zijn vervolgens meestal in 2 minuten klaar! Ook heel dat X-Games gedoe en dat je in stadiums moet rijden vind ik walgelijk, maar dat is denk ik meer een kwestie van persoonlijke smaak.
Kortom: ik heb er spijt van dat ik deze game heb gekocht. De vorige Dirt vond ik nog best leuk, hoewel deze ook uit te weinig tracks bestond. Deel 2 is nog minder geworden. Ja de presentatie is top, de besturing is goed en de graphics zijn prachtig, maar deze eigenschappen verbloemen hoe verschrikkelijk 'ondiep' deze game eigenlijk is. Als ik een reviewer was had ik de game hooguit een 6 a 7 als cijfer gegeven. Ik snap ook niet dat de reviewer op deze website kan stellen dat er voor een racespel een boel te beleven is, want ik vind het allemaal behoorlijk karig wat Dirt 2 te bieden heeft.
Laatst bewerkt: 6 okt 2009