Divinity II: Ego Draconis

Discussie in 'Algemeen' gestart door DulleNL, 9 aug 2008.

  1. Ashavan

    Ashavan Guest

    Ben er even voor gaan zitten om Div2 een eerlijke kans te geven na het spelen van DA:eek:. Heb over de jaren veel RPG's gespeeld en ook het eerdere Divinity deel op de pc. Met dit nieuwe personage pas op lvl11-12 en verloopt vlot.

    1. Graphics
    Grafisch gezien moet je van de meeste RPG's geen hoogstaand produkt verwachten. Two Worlds was ondanks zijn zeer slechte graphics nog een vermakelijke game. Div2 begint met een mooie openings scene alvorens je op start moet drukken. Dat beeld wekt de indruk van een mooie sfeervolle game dat er goed uit ziet. Nadat ik het "tutorial" deel door liep was het al teleurstellend en moest omschakelen dat de grafics niet echt geweldig zouden zijn ondanks wat de intro en openings scene qua indruk wekte.

    Tijdens het lopen door de eerste stap, en later door het andere dorp en de valley kwam de echte irritaties om de hoek kijken. Je moet regelmatig snel de camera draaien om overzicht te houden en de 360 heeft daar schijnbaar moeite mee. Regelmatig verloopt het haperig tot het punt dat ik hoofdpijn krijg en soms zelfs misselijk word. Het is gewoon rampzalig.

    In de omgeving van de Waarzegster was ik in gevecht met wat Black Ring gasten. Tijdens het gevecht kwam er een bug naar voren. Ik viel van de kaart af door de grond. Ik was bang een oude save te moeten laden, maar gelukkig met wat rond rennen in deze "geestenwereld" kwam ik weer terug in het bos om verder te kunnen gaan.

    Grafisch mag het dan wel "ok" zijn, maar het gehaper bij snel de camera roteren en die bug maakt het al snel ondermaats en irritant.

    2. Presentatie Verhaal
    Bij een RPG is het belangrijk hoe het verhaal verteld wordt en de NPC's zich presenteren. Persoonlijk is dit nogal ondermaats met wat we van RPG's mogen verwachten tegenwoordig. De teksten zijn amateuris at best. Het gedrag en voice acting is ook niet bepaald iets wat je in de game trekt.

    Bij het eerste gesprek kreeg je meteen een tweedeling in het beeld van NPC en tekst box. Niet bepaald de meest geweldige vormgeving. Het letter type is zo groot dat het lijkt alsof het voor blinden gemaakt is. Maar op zich ben ik wel blij dat er tekst is van wat de NPC's zeggen, want als je op default settings speelt is het volume van de muziek overheersend. Muziek wat normaliter zacht op de achtergrond hoort te zijn overstemd de gesprekken waardoor het lijkt alsof de NPC's niets meer dan onverstaanbaar brabbelen. Gelukkig kan ook deze irritatie bij opties aangepast worden. Maar kom op zeg...dit hoort standaard al in orde te zijn.

    Het globale verhaal stelt ook niet echt veel voor en is ontzettend voorspelbaar. Enige twist is dat je de omgekeerde Soul Forge nu het idee is dat je iemand dood door een ander tot leven te brengen. Voor de rest...been there, done that. Op zich niet erg tenzij het goed verteld zou worden, wat bij deze game niet bepaald het geval is.

    3. Customizing
    Het is echt enorm mager wat je aan opties hebt om je personage bij het opstarten kan mee geven. Een beperkt aanbod qua gezichten en haardracht welk nog lelijker is dan de ander. Denk er is een illusionist in het begin welk wellicht meer opties ter beschikking stelt, maar helaas.

    Gelukkig krijg je al snel de mogelijkheid om uit drie "classes" te kiezen. Maar het nut er van ontgaat mij. Deze beslissing geeft je een begin uitrustig en een skill, maar daarna kan je bij elke level up zelf kiezen welke skills je wilt. Dat deel van de customizing vind ik altijd prettig. Zo kun je hele diverse personages maken afhankelijk van je eigen speel stijl. Op het moment vind ik het erg prettig om met een Undead en Sumon mastery te spelen en wat warrior skills voor mezelf.

    Ook de keuze aan armor, weapons en accesoires is er waardoor je een eigen look kan krijgen. Een stevige guard armor set met een rogue hoofddoek en die zilveren ogen tussen door en de ondode naast me zorgt voor een bruut uitziend personage. Het is alleen jammer dat het personage rent als een homo met zijn armpjes zwaaiend langs zijn lichaam alsof hij door een veld gekleurde bloemen huppelt.

    De manier van quest rewards uitdelen is ook wat anders dan de meeste RPG's. Ben je het zat om altijd geld te ontvangen dan kun je nu een equivelant ontvangen in de vorm van een item of gewoon XP vragen zodat je sneller een level omhoog gaat. Dit is iets wat ik ook bij pen en paper dungeon en dragons hanteer sinds jaren en vind het een goed systeem.

    Het hebben van de toren en alles wat je er in en mee kan doen is...Heeft iemand hier Neverwinter Nights 2 gespeeld? Je had toen ook een burcht met land welk je moest bezetten met soldaten e.d. Het concept was goed, maar niet echt diep uitgewerkt. Bij Div2 met de Toren heb ik het gevoel dat het wel die is uitgewerkt.

    4. Game Play
    Tja...er wordt niet bepaald de standaard knoppen gebruikt als bij de meeste RPG's. Zo is er de LB knop ipv de standaard A om acties te doen en gesprekken aan te gaan. Dit is wennen en zelfs na vele uren spelen vind ik het nog steeds niet geweldig. Zeker niet omdat je tijdens een gesprek alsnog de A knop hanteert om naar de volgende tekst te gaan of een optie in het gesprek te kiezen. Eind van het gesprek als je een beetje snel drukt dan activeer je datgene wat in de quick slot stond...wat bij mij het summonen van de ondode was. Na verloop van tijd die ondode onder een andere knop gezet en de A quickslot is nu gewoon leeg. Zo ga je een beetje het doel voorbij om een andere knop te moeten gebruiken zoals de LB. Het slaat nergens op.

    Voor de rest is het zoals normaal is van RPG's en niks op aan te merken. Behalve het begin van de game. Het duurt lang eer je een level omhoog gaat. Schijnbaar moet je genoeg XP verzamelen om meteen naar lvl3 te schieten. Daarna is het nog even doorzetten tot een lvl5. Vanaf dat moment gaat het levelen absurd snel en worden de gevechten in no time alles behalve uitdagend. Tenzij je bij een "boss" bent. Zie je Div2 maakt gevechten of te makkelijk, of heel erg moeilijk en er zit niks tussen in qua balans.

    5. Immersie
    De immersie is zeer laag. Maar ik moet bekennen dat ik af en toe momenten had een echte explorer te zijn. Dat waren momenten waarop ik het erg naar me zin had. Voorzichtig door ondergrondse tunnels, kijkend om iedere hoek om te voorkomen verrast te worden en weer in het stof te bijten.

    Verder heb ik het gevoel meer een hack 'n slasher achtige RPG te spelen met af en toe wat kleine puzzeltjes. Puzzels die niet echt verder gaan dan de juiste volgorde van knoppen aanraken of op plateau's springen. Het absurd snel omhoog gaan in levels verhoogd het gevoel van een hack 'n slasher achtige RPG. Je ramt alles in elkaar en kijkt uit naar het vergaren van de nieuwe skill. Normaal speel ik een RPG en heb het gevoel dat ik door wil spelen om te zien hoe het verhaal zich verder ontwikkeld. Voor die reden hoef je deze game niet te spelen.

    Niks mis met lekker lomp rond meppen, want laten we eerlijk wezen. De nadruk die gelegd wordt op gebruik van tactiek in een gevecht is zwaar overtrokken. Is ook ontspannend en daar spelen we games voor lijkt me. Maar echt goede volwaardige RPG vind ik dit niet. Er zijn op dit moment betere alternatieve op de markt. En anders gewoon wachten tot Mass Effect 2 :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 nov 2009
  2. vanes28

    vanes28 Member

    Berichten:
    16
    Leuk Bevonden:
    0
    Hey,
    Ik ben nieuw op dit forum, dus hallo :)

    Maar ik heb een vraag:
    Ik heb veel gelezen dat dit spel echt moeilijk is. En ik ben nou niet bepaald de beste gamer ofzo :9 Hoe moeilijk zou het voor mij zijn om dit spel uit te spelen?
    Ik heb een klein beetje ervaring met (MMO)RPG's (Alle guild wars delen uitgespeeld, oblivion lukt goed). Zou het moeten lukken om dit spel gewoon uit te kunnen spelen op easy? En met welk spel is dit te vergelijken? Oblivion vindt ik bv. ook leuk. En de sfeer in het spel, dat verschild volgens mij redelijk? Ik had een aantal filmpjes gekeken. In het begin zag het er nog wel allemaal vrolijk uit enzo, maar in die draken vorm was het allemaal wat ''doder''.
    En het is een spel met een ''vrij wereld''? Dat je zeg maar (net als bij oblivion) de hele wereld kan verkennen, en niet vast zit aan een beperkt gebied van de game?

    Alvast bedankt (en sorry dat ik meteen vanalles vraag:+)
     
  3. Ashavan

    Ashavan Guest

    Als je die games kan moet dit ook wel lukken. Zeker op easy. Vrije wereld is het soort van. Je merkt vanzelf welke vijanden nog te sterk voor je level zijn. Dus dan moet je wat quests e.d. doen. Zodra je wat hoger lvl hebt en de bijbehorende weapons/armors is het goed te doen.
     
  4. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Jij moet echt nog een paar uurtjes doorspelen. ;) Dan ontdek je dat er veel meer in het spel zit.
     
  5. Ashavan

    Ashavan Guest

    Ik zit nu al op lvl18. Er is nog niks veranderd. En zoals het er uit ziet zal er ook niks veranderen hoe lang je ook speelt. Heb er nu al 8 uur op zitten in totaal met dit personage dan.

    Een lekkere hak de vijanden in mootjes met lange reistijden om van gebied naar gebied te komen tussen de way points. DA:eek: is een veel betere RPG als tussen doortje. Maar omdat ik het uit gespeeld heb en tijd genoeg vermaak ik me nog wel even met deze game.
     
  6. Gakkie

    Gakkie Black Queen

    Berichten:
    9.595
    Leuk Bevonden:
    689
    Mja, hij was biased, en hij is dat nog. Hij heeft het gewoon niet op DivII. Kan. Mag. Maar het is in elk geval alleen maar zijn waarheid ;)
     
  7. Ashavan

    Ashavan Guest

    Ik ben niet biased. Ik ben skeptisch dat is iets heel anders. Als je me uitgebreide post las zul je zien dat ik niet bang ben positieve dingen te melden waar de game het verdiend. Zo durf ik ook gerust te melden dat ik deze game leuker vind dan Oblivion waar 100'en uren in gestoken waren. Puur en alleen omdat je niet van die idiote kut gates heb welk een zwak aftreksel van de vorige gate was. En de puzzles, ondanks dat ze simpel zijn, is een lekkere afwisseling van het hele tijd meppen op tegenstanders.
     
  8. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.485
    Leuk Bevonden:
    3.438
    Misschien hebben je woorden wat meer gewicht als je minder krachttaal in je posts stopt. Ik merk in ieder geval dat je daardoor negatiever overkomt, ondanks dat je veel te melden hebt.

    Ik heb juist een stukje DivII bij een vriend op de PC gespeeld en echt kapot was ik er niet van. Ik moet denken aan Ashavan's "poor man's DA:eek:" uitspraak... zo komt DivII ook op mij over namelijk. Ik zal het binnenkort wat meer tijd geven.
     
  9. Gakkie

    Gakkie Black Queen

    Berichten:
    9.595
    Leuk Bevonden:
    689
    Mja, 1) met Zifnap

    en 2) Sommige dingen is gewoon een kwestie van smaak. Ik vind juist hoe ze het scherm opdelen tijdens de conversaties erg netjes en comfortable gedaan.
    Het is dus geen universele wetenschap dta dat slecht is. Etc.

    Maar don't get me wrong, ieder zijn mening. Ik heb in elk geval van Div II genoten.
    DA:eek: is wat mij betreft wat meer een on rails RPG (zoals alle BG games en klonen ook waren) en daar hou ik persoon lijk iets minder van.
    En ach, ik heb ook genoten van Two worlds, waar iedereen na het eerste uur was afgehaakt ;)
     
  10. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Dat zou kunnen. Ik heb het idee dat Ashavan het een zeer matig spel vind, terwijl ik 'm best goed vind.
     
  11. vanes28

    vanes28 Member

    Berichten:
    16
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar het is in principe wel mogelijk om gewoon overal te komen?
    En het is zeg maar een soort van Oblivion, maar dan met drakenvorm etc.?
    En hoe werken de spells precies? Moet je die activeren met de D-Pad? En kan je die ''oneindig'' gebruiken (buiten het rechargen dan zeg maar)
     
  12. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.485
    Leuk Bevonden:
    3.438
    Ik jou post niet snap.
     
  13. Ashavan

    Ashavan Guest

    Je kan spells leren. Het zijn er niet veel. Magic Missile, Fire Ball, Fire Wall en verder zijn het passieve bonusses zodat die spells sterker worden. Destruction is dan om meer damage te doen, mana leech zodat je mana terug krijgt bij iedere damage die je doet. Verder heb je nog Heal, Summon undead/ghost en natuurlijk de ladingen charms, blind, fear spells.

    En de spells kun je onder de D-pad of de A-x etc knoppen zetten voor snel gebruik.

    En ja je kan overal komen. Maar zal ook het bericht krijgen onderin scherm weg te rennen bij o.a. de mijn als je er vroegtijdig bent en de tegenstanders nog niet aan zou kunnen.

    verder ben ik wel benieuwd naar de "kracht taal" in me posts. Zeker in die lange heb ik juist geprobeerd niks sterks er tussen te plaatsen wat in mijn ogen goed gelukt is. Staat duidelijk onderbouwd hoe/wat/waarom.

    Div2 is goed te doen. Beter dan Risen wat gewoon helemaal niet op gang komt en een zware tegenvaller is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 nov 2009
  14. Gakkie

    Gakkie Black Queen

    Berichten:
    9.595
    Leuk Bevonden:
    689
    Ik bedoel dat ik het eens ben met wat je zegt, dat zijn taalgebruik, toon, attitude, erg op de voorgrond zijn en dan druk ik mij netjes uit :)

    Enne, nu back on-topic! :)
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2009
  15. vanes28

    vanes28 Member

    Berichten:
    16
    Leuk Bevonden:
    0
    Ok bedankt voor de info :)
     
  16. vanes28

    vanes28 Member

    Berichten:
    16
    Leuk Bevonden:
    0
    Trouwens, wat is dat voor een vliegend schip (dat rode ding)?
     
  17. Gakkie

    Gakkie Black Queen

    Berichten:
    9.595
    Leuk Bevonden:
    689
    Dat is een zeppelin...
     
  18. Kirimo

    Kirimo rpg'er

    Berichten:
    627
    Leuk Bevonden:
    0
    Pfff ... als ik dat hier zo allemaal lees begin ik al bijna te twijfelen over D II :confused:

    Mag ik vragen: hoe zit het dan met het "op-level-len" in D II?
    Is dat zoals in DD : in het begin kan het zijn dat je sneller omhoog gaat, maar in DD moet je steeds méér experience vergaren om een level te stijgen en dat vind ik heel goed: per level steeds meer XP vereist!
    En is het ook in D II zoals in DD (en BD) dat je meer XP krijgt voor vijanden verslaan op een lager level dan op een hoger en voor het oplossen van Quests net omgekeerd?

    Is die camera-hantering werkelijk onhandig? :confused:
    Ik ga morgen in de GM echt vragen of ik D II eerst eens mag uittesten!

    Ik amuseer me gelukkig nog altijd goed met DD!

    Groetjes ;)
     
  19. vanes28

    vanes28 Member

    Berichten:
    16
    Leuk Bevonden:
    0
    En wat is het nut van die zeppelin?

    Nog wat vragen:

    Je kan je spells ''upgraden'' oid? Hoe werkt dit? (is dat dat ene wat bij die spells staat, die 0/5 enz.?)

    En hoe zit het met je ''clas''? Je zat neit vast aan een class? Kan je dan bv. elk moment veranderen van bv. Mage naar Warrior door armor/wapen/spells/skill dingen (van swordmanship enzo) te veranderen?

    Dit zijn mijn laatste vragen hoor :9

    edit: Ohja, als je het spel hebt uitgespeeld, kan je dan nog zelf gewoon verder spelen in die wereld?
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2009
  20. Gakkie

    Gakkie Black Queen

    Berichten:
    9.595
    Leuk Bevonden:
    689
    ALs je het spel hebt uitgespeeld kun je niet meer verder spelen. De end game speelt zich ook in een aparte omgeving af.

    Hoed dat met die spells zit weet ik, ik heb als melee gespeeld.
    Je zit inderdaad niet vast aan een class, je kunt vrij van alle classes van alle niveaus spells/skills leren. Je kunt dus hele leuke combo's maken.
     

Deel Deze Pagina