Dan bij deze:
Dichtheid is een breed begrip dat een hoeveelheid per volume-eenheid of oppervlakte-eenheid aangeeft. Dat kan alles zijn. Stel ik wil uitdrukken hoeveel mensen er in een bepaald gebied leven, dan zeg ik bijvoorbeeld dat de bevolkingsdichtheid 1000 mensen per vierkante kilometer is. Wat kan ik nu met dit gegeven? Nou, ik weet nu dat er 1000 mensen wonen op één vierkante kilometer. Dus op twéé vierkante kilometer wonen er twee keer zoveel, 2000 mensen. Dat is het hele idee van "per ...."
Wiskundig geef je die 'per' aan door een deelstreep. In de scheikunde wil je vaak weten hoeveel kilo een bepaalde stof per kubieke meter weegt. De eenheid van dichtheid is in dat geval kg/m^3.
Een aantal voorbeeldjes:
1.) De dichtheid van stof X is 3 kg/m^3, hoeveel weegt 2,5 m^3 X?
- De dichtheid is 3 kg/m^3, je hebt 2,5m^3 dus het totale gewicht is 2,5*3 = 7,5 kg. (net als met het aantal mensen, vermenigvuldig met het aantal eenheden)
2.) De dichtheid van stof X is 3 kg/m^3, hoeveel weegt 0,5 m^3 X?
- Ook met getallen kleiner dan 1, blijft de berekening hetzelfde: 0,5*3 = 1,5 kg in totaal.
3.) Ik heb 5 kg van stof Y, met een grootte van 2 m^3. Wat is de dichtheid?
- Je wilt weten hoeveel kilo er in één kubieke meter gaat. Je hebt twee m^3, dus je moet in dit geval gaan delen! De dichtheid is dat geval 5 kg / 2 m^3 = 2,5 kg/m^3 (Zie je overigens hoe de eenheid van dichtheid direct leidt uit de formule? Ik deel een gewicht door een volume. Die kilo en m^3 blijven staan en worden de eenheid van dichtheid)
4.) Ik heb 1,25 kg van stof Y, met een grootte van 0,5 m^3. Wat is de dichtheid?
- Je wilt weer weten hoeveel kilo er in één volume-eenheid gaat, dus weer moet je delen. De formule verandert niet, ook al heb je minder dan één m^3. 1,25 kg / 0,5 m^3 = 2,50 kg/m^3.
Klik om te vergroten...