[Formule 1] Seizoen 2010

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door JeePee, 27 dec 2009.

?

Wie gaat dit spannend seizoen winnen?

  1. Alonso

    39,6%
  2. Webber

    18,8%
  3. Hamilton

    8,3%
  4. Vettel

    31,3%
  5. Button

    2,1%
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JeePee

    JeePee Guest

    [​IMG]

    Het F1 seizoen van 2010 was eigenlijk op 1 november van dit jaar al begonnen, toen de finishvlag van de race in Abu Dhabi gezwaaid werd. Nu de kalender en teams/rijders voor 2010 al enige tijd bekend zijn, is 't ook eens tijd voor een eigen topic!

    Wat is er in deze winterstop allemaal voor noemenswaardigs gebeurd?
    - Toyota heeft besloten de stekker uit het F1 project te stoppen en deze zien we niet meer terug in 2010.
    - Ook BMW bemoeid zich niet meer met de Formule 1. BMW gaat zich meer richten op andere takken in de autosport en het F1 team is weer terug bij zijn oude eigenaar: Peter Sauber.
    - De Formule 1 kent volgend jaar 4 nieuwe teams. Met de komst van Lotus F1, Campos Meta, Team US F1 en Virgin Racing kent de F1 volgend jaar 13 teams. En dus een volle startgrid van 26 wagens!
    - Na een succesvol jaar is BrawnGP overgenomen door Mercedes. De naam BrawnGP veranderd bij deze overname in Mercedes GP en zo is de F1 weer een fabrieksteam rijker.
    - De wereldkampioen van 2007, Kimi Raikkonen, zien we voorlopig geen F1 meer rijden. De Fin kon nadat hij plaats moest maken voor Alonso bij Ferrari geen overeenkomst met Mclaren en Mercedes GP krijgen en gaat een jaar in het World Rally Championship rijden voor Citroën in een C4 WRC.
    - Met het vertrek van één, komt een andere wereldkampioen. Een zevenvoudige wel te verstaan. Michael Schumacher heeft getekend bij Mercedes GP en zal op 41 jarige leeftijd zijn comeback maken op de startgrid in Bahrein.
    - De kersverse wereldkampioen van 2009, Jenson Button, zal in 2010 plaatsnemen naast de WK van 2008: Lewis Hamilton. Hierdoor zal Mclaren een all-British team worden met twee wereldkampioenen.

    Nieuwe regelgeving in 2010:
    - In het seizoen 2010 mag er niet meer worden bijgetankt tijdens de race, dit wil zeggen dat de benzinetanks aanzienlijk groter zullen zijn. Het tankverbod is niet nieuw in de Fomule 1; vanaf het begin tot en met 1981 en van 1984 tot en met 1993 was tanken eveneens verboden.
    - Een pitstop dient in 2010 alleen voor het wisselen van banden, aangezien je verplicht bent de harde en de zachte soort te gebruiken, en voor het uitvoeren van noodreparaties.
    - Bandenwarmers, om de temperatuur van de banden warm te houden als de auto stil staat, zijn vanaf dit seizoen verboden.
    - Het minimumgewicht van de auto's wordt omhoog gebracht met 15 kg; van 605 kg naar 620 kg.
    - Wieldeksels zijn vanaf 2010 verboden.
    - Om de gripbalans te verbeteren, worden de voorbanden smaller gemaakt, zodat er meer grip op de achterbanden zit.
    - De FOTA heeft besloten dat KERS niet meer gebruikt zal worden in 2010 wegens de hoge kosten en de slechte betrouwbaarheid. Dit moet nog wel bevestigd worden door de FIA.
    - Vanaf 2010 is het zo dat als een coureur twee extra motoren nodig heeft binnen één raceweekend, hij tien startplaatsen naar achteren wordt gezet voor de race van dat weekend en tien startplekken verliest bij de volgende Grand Prix.

    Puntentelling:
    2010 Kent een andere puntentelling. Waar het voorheen nog 10-8-6-5-4-3-2-1 was, is de puntentelling ins 2010 als volgt:
    1 - 25
    2 - 20
    3 - 15
    4 - 10
    5 - 8
    6 - 6
    7 - 5
    8 - 4
    9 - 2
    10 - 1

    Wanneer men terugrekend naar voorgaande jaren, dan blijkt dat het eerstvolgende kampioenschap dat een andere uitslag zou hebben die van 1999 (Eddie Ervine zou kampioen zijn geworden ipv. Mika Hakkinen) zou zijn. Maar dat was ook zo geweest met de puntentelling van 2003-2009. Er veranderd dus niks, behalve dat de geschiedenis overhoop wordt gegooid en dat er een raar gat zit tussen 5-4....2-1. Waarom er eerst 1 punt verschil is en daarna 2 en dan weer 1 is iedereen een raadsel. Maar de FIA staat wel vaker in voor verrassingen...

    Anyway, de teams en hun rijders in 2010:

    Vodafone Mclaren Mercedes
    01. Jenson Button
    02. Lewis Hamilton

    Mercedes GP
    03. Nico Rosberg
    04. Michael Schumacher

    Red Bull Racing
    05. Sebastian Vettel
    06. Mark Webber

    Scuderia Ferrari
    07. Felipe Massa
    08. Fernando Alonso

    AT&T Williams F1 Team
    09. Rubens Barrichello
    10. Nico Hulkenberg

    Renault F1
    11. Robert Kubica
    12. Onbekend

    Force India F1
    14. Adrian Sutil
    15. Vitantonio Liuzzi

    Scuderia Torro Rosso
    16. Sebastien Buemi
    17. Onbekend

    Lotus F1 Team
    18. Jarno Trulli
    19. Heikki Kovalainen

    Campos Meta 1
    20. Bruno Senna
    21. Onbekend

    Team US F1
    22. Onbekend
    23. Onbekend

    Virgin Racing
    24. Timo Glock
    25. Lucas Di Grassi

    Sauber
    26. Kamui Kobayashi
    27. Onbekend

    Zij zullen rijden op de volgende kalender:

    14 mrt Bahrein, Sakhir
    28 mrt Australië, Melbourne
    04 apr Maleisië, Sepang
    18 apr China, Shanghai
    09 mei Spanje, Barcelona
    16 mei Monaco, Monte Carlo
    30 mei Turkije, Istanbul Park
    13 jun Canada, Montreal
    27 jun Europa, Valencia Stratencircuit
    11 jul. Groot-Brittannië, Silverstone
    25 jul. Duitsland, Hockenheim
    01 aug Hongarije, Hungaroring
    29 aug België, Spa Francorchamps
    12 sep Italië, Monza
    26 sep Singapore, Singapore
    10 okt Japan, Suzuka
    24 okt Zuid-Korea, Korean International Circuit
    07 nov Brazilië, Interlagos
    14 nov Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi

    Al met al beloofd het een interessant jaar te worden. Is Schumi zo goed als hij was? Kunnen de heethoofden Alonso en Massa met elkaar overweg? Wordt Button om zijn oren gereden door Hamilton of weet hij stand te houden? Kan natuurtalent Hulkenberg de oude rot Barrichello verslaan? Zijn Ferrari en Mclaren in 2010 weer vooraan te vinden, of zien wij een herhaling van 2009? Welke van de nieuwe teams haalt wel of niet de start in Bahrein? Betaald RTL de uitzendrechten :+ ?

    2010 kom maar op!
     
  2. Viper62

    Viper62 Feyenoord Rotterdam

    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb er zin in :)

    gaat erg interessant worden met al die nieuwe teams, ik heb vooral hoge verwachtingen van Lotus (omdat Prodrive daar achter zit)

    Ben trouwens geen fan van t nieuwe puntensysteem, constant redelijk rijden (noem plaats 4-6) wordt niet meer goed genoeg om redelijk hoog te komen. Races winnen is nu alles dat telt.
     
  3. JeePee

    JeePee Guest

    Prodrive zit daar niet achter... Prodrive wil zogenaamd jaren al de F1 in, maar dat lukt telkens niet. Zij waren laatst nog in het nieuws, omdat ze Renault F1 over wilden nemen. Waarschijnlijk vergis je je met Proton. Die zijn namelijk eigenaar van Lotus.

    Het nieuwe puntensysteem maakt zoals al gezegd geen verschil. Alle punten worden zo'n beetje x 2.5 gedaan. Als deze puntentelling dit jaar was toegepast, dan zou sowieso de top 6 (But, Vet, Bar, Web, Ham, Rai) exact hetzelfde zijn gebleven. Raikkonen zou in 2007 zelfs met deze puntentelling óók met één punt van Hamilton hebben gewonnen.
     
  4. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.743
    Leuk Bevonden:
    1.942
    Wat is trouwens de reden dat die wieldeksels verboden worden?
     
  5. Obscure Thing

    Obscure Thing Active Member

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    142
    k beter dan. ik ben allang blij dat het medaillesysteem er niet door is.
    Ik kijk er weer naar uit in ieder geval. ik zie zo 3 teams die om de wereldtitel mee doen.
     
  6. JeePee

    JeePee Guest

    Wel meer denk ik:

    Mercedes GP sowieso. De auto was vorig jaar het gehele seizoen snel, en ze zijn op tijd begonnen met de auto voor 2010. En met Der Meister achter het stuur...

    Red Bull ook. Met de naam Adrian Newey is er genoeg gezegd volgens mij.

    Mclaren had aan het einde van het seizoen het lek behoorlijk boven en dat zullen ze meenemen naar 2010. Die gaan ook wel winnen denk ik. Al hebben Button en Hamilton wel een totaal verschillende rijstijl, maja, daar gaat alleen Button last van hebben denk ik.

    Ferrari. Had het probleem gevonden zeiden ze en na het ontslaan van de verantwoordelijke zijn voor de GP van Hongarije al begonnen met de 2010 auto. En met Alonso en Massa mogen zij natuurlijk zeker niet vergeten worden.

    Sauber, die mogen we volgens mij ook niet uitvlakken. Het zijn dezelfde mensen als van BMW die aan de auto's werken, dus ik zou niet heel raar opkijken als ze na de dip van 2009 toch zo nu en dan vooraan te vinden zijn in '10.

    De nieuwe teams zie ik zelf totaal niet presteren trouwens. Hoorde zelfs dat Cosworth dat blok amper getest heeft en dat Gascoyne daarom vast liep op de ontwikkeling van de Lotus. Hij had geen idee namelijk hoeveel koeling het blok nodig gaat hebben. Klinkt niet heel positief.
     
  7. AraXiS

    AraXiS ! Shinigami Shop !

    Berichten:
    210
    Leuk Bevonden:
    4
    zou ik ook graag weten, zou het iets te maken kunnen hebben bij de bandenwissel dat als het er niet goed opzit (alla Alonso) je levensgevaarlijk bent op de baan?
     
  8. dakar

    dakar Juve Forever

    Berichten:
    545
    Leuk Bevonden:
    1
    Broertje Ralf Schumacher heeft een aanbod van een van de nieuwe teams afgeslagen. Renault en Toro Rosso zouden intern over Ralf Schumacher aan het discussiëren zijn, dus wie weet 2 Schumachers in 2010.

    USF1 gaat binnenkort haar rijders bekend maken. En in januari zal er een Mercedes GP presentatie zijn in Stuttgart. De auto en de rijders worden dan officieel gepresenteerd.

    USF1 en Vrigin GP gaan trouwens zonder windtunnel werken, ben benieuwd.
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2009
  9. Zeepsop

    Zeepsop BRO BEANS

    Berichten:
    2.636
    Leuk Bevonden:
    631
    Beter gaat Ralf gewoon niet meer Formule 1 rijden, wat een verschrikkelijke huilebalk is dat.

    De verboden wieldeksels vind ik ook een super ontwikkeling, wat een verschrikking waren die dingen. Nu kunnen we tenminste weer oplichtende remmen zien :cool:
     
  10. Viper62

    Viper62 Feyenoord Rotterdam

    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    0
    Dankje :) Ik moet de uitkomende nieuwsberichten echt eens wat beter gaan lezen..

    Anyway, Nu vraag ik me wel het nut af van de nieuwe telling :p
     
  11. Zeepsop

    Zeepsop BRO BEANS

    Berichten:
    2.636
    Leuk Bevonden:
    631
    Dat meer rijders punten kunnen krijgen, doordat er ook teams bij komen. Vind het zelf erg jammer, was leuker geweest als er echt gevochten moest gaan worden.
     
  12. JeePee

    JeePee Guest

    Alsjeblieft geen Ralf. Weet niet wat er met die man gebeurd is, maar hij reed in elk geval géén lijn in de Tarzanbocht dit jaar in de DTM. Kon niet begrijpen dat dat een voormalig F1 GP winnaar was. Leek nergens naar. Hij reed dan ook eenzaam zijn rondjes ergens rond P15...

    Ik vind het ook jammer. Maar meer om het feit dat Adrian Sutil volgend jaar net zoveel punten bij elkaar kan rijden als Ayrton Senna ooit gedaan heeft. Dat klopt gewoon niet. De winaar hoort gewoon 10 te krijgen. En als ze het dan echt wilden aanpassen, dan 12-9-7-6-5-enz. zodat er wat meer voor de overwinning werd gegeven. Nu verdient de racewinnaar in verhouding precies net zoveel meer als de nummer 2 als in dit jaar: 10 x 2.5 = 25 en 8 x 2.5 = 20 dus dat maakt geen zak uit. Vroeger reed men ook met 26 wagens en toen was het alleen nog de eerste 6 die punten kregen. Maja, er is geen sport volgens mij waar het regelementenboekje er elk jaar weer zoveel anders uit ziet...
     
  13. Mika Kimi

    Mika Kimi McLaren Mercedes

    Berichten:
    1.507
    Leuk Bevonden:
    0
    Puntensysteem is belabberd, maar helaas niets meer aan te doen.

    De afschaffing van de wieldeksels heeft officieel te maken met het bevorderen van inhalen, maar de echte reden zal wel zijn dat het gewoon lelijk staat. :)
     
  14. dakar

    dakar Juve Forever

    Berichten:
    545
    Leuk Bevonden:
    1
    Misschien zie ik het verkeerd, maar waarom in hemelsnaam de bandenwarmers afschaffen? Ben benieuwd hoeveel man er bijvoorbeeld in een koud Duitsland hierdoor zullen sneuvelen. Brawn zal als dat nog niet is gebeurd, de opwarmingsproblemen van de banden snel moeten verhelpen. Die zigzaggende Brawn's op de Nürburgring is iets wat je niet wil als teambaas...
     
  15. JeePee

    JeePee Guest

    De bandenwarmers afschaffen vind ik een goede. De echte reden is vanwege bezuinigingen (die dingen zijn onwijs duur), maar dit zorgt wel voor wat meer spektakel denk ik. Wie kan zijn plek behouden als hij na de pitstop achterna gezeten wordt door iemand op warme banden? Wordt glibberen en glijden.

    En dat men gaat sneuvelen is natuurlijk onzin. Alsof elke raceklasse bandenwarmers gebruikt?

    Ow, en we krijgen weer mooie powerslides te zien bij het wegrijden van een pitstop :)
     
  16. dakar

    dakar Juve Forever

    Berichten:
    545
    Leuk Bevonden:
    1
    Nou vooral met de nieuwe teams, zie ik er wel een aantal met koude banden een wallbanger maken :p.

    Kostenbesparingen noemen ze dat, maar de Turkse regering meer geld te laten betalen voor een GP :confused:. Testen mag minder, hup de geavanceerde en o zo dure simulators zijn al niet meer aan te slepen |:-.
     
  17. Obscure Thing

    Obscure Thing Active Member

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    142
    Alonso en Massa in 1 team... ben benieuwd hoe lang dat goed gaat.
     
  18. Mika Kimi

    Mika Kimi McLaren Mercedes

    Berichten:
    1.507
    Leuk Bevonden:
    0
    Van een ander forum;

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. Corona

    Corona Active Member

    Berichten:
    372
    Leuk Bevonden:
    82
    Barrichello vind ik nog steeds een raar mannetje. Ben benieuwd hoe hij het gaat redden tegenover Hulkenberg.
     
  20. Obscure Thing

    Obscure Thing Active Member

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    142
    ik had hem vorig jaar anders liever zien winnen dan Button.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina