[Muziek] Terugblik op een decennium

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Matrix, 13 dec 2009.

?

Wat is de beste band van het afgelopen decennium?

1. Coldplay

22,4%
  2. Radiohead

6,9%
  3. Muse

15,5%
  4. Arctic Monkeys

6,9%
  5. Franz Ferdinand

0 stem(men)
    0,0%
  6. Green Day

1,7%
  7. Foo Fighters

1,7%
  8. Red Hot Chili Peppers

10,3%
  9. The Strokes

0 stem(men)
    0,0%
  10. Paramore

1,7%
  11. System of a Down

6,9%
  12. Queens of the Stone Age

10,3%
  13. Anders...

15,5%
  1. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
    In Absentia vind ik echt een keigoed album. en Fear of a blank planet is ook zeker goed:)

2. WinterBase

WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    654
    Mastodon is inderdaad ook een geweldige band. Had niet misstaan in het lijstje. Ken de band pas sinds dit jaar, door het album Crack the Sky (zeker beluisteren!) maar heb daarna ook snel hun vorige werk beluisterd. Sinds een paar dagen staat eerdergenoemde plaat weer veelvuldig op, echt één van de toppers van 2009, zo niet dé topper van 2009.

[yt]7kcErNWtw1o[/yt]

Porcupine Tree zal ik ook eens checken, zie erg hoge waarderingen bij het laaste album op MusicMeter :)

3. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik heb weer een artikeltje:

Ik vind het een beetje moeilijk om een oordeel te vellen. Ik ben zelf zo'n groot fan, dus erg objectief ben ik niet. Maar misschien is het wel de gitarist die een unieke sound heeft, zoals Tom Morello, maar dan met gave kaoss pad solo's.

[yt]UY2CqRgoSyk[/yt]

4. Cookie

Cookie #TaylorSwift XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    528
    Ik kan er wel inkomen. Het is een pracht speler en van de laatste 10 jaar behoort hij zeker tot de besten. Ik vind het alleen jammer dat iedereen nu opeens Muse luistert en het alle charts domineert terwijl ze al tijden bezig zijn en altijd goede albums hebben gereleased. Ik vind het laatste album juist een stuk toegankelijker en dat zal dan ook wel de reden zijn van het succes. Bij de vorige albums zat er meestal een hele rauwe gitaar tussen en daar moet je maar net van houden, dit is bij het laatste album haast niet meer het geval of althans een stuk minder/zachter. Het is wel een goed album verder en typisch Muse maar wel een stuk minder, imo.

Ik ga er ook niet verder op in want ik weet dat tig mensen het met me oneens zijn en dat is zonde van de thread. Maar moest gewoon even mijn ei kwijt :+

5. Viktortje

Viktortje Rest in pieces!

Leuk Bevonden:
    11
    2000:

1) Bomfunk MC's - Freestyler
    2) Eminem - Stan
    3 ) Eiffel 65 - Blue
    4) Coldplay - Trouble
    5) Eminem - The Real Slim Shady
    6) Krezip - I would Stay

2001:

1) Gigi D'Agostino - L'amour toujours
    2) Shaggy - It wasn't me
    3 ) Alicia Keys - Fallin
    4) Outkast - Ms Jackson
    5) Usher - You Remind me

2002:

1) Coldplay - The Scientist
    2) Eminem - Without me
    3 ) Eminem - Cleaning out my closet
    4) Nelly - Hot in here
    5)R Kelly - The World's Greatest

2003: (koningsjaar)

1) Coldplay - Clocks
    2) Evanescence - Bring me to Life
    3 ) Eminem - Lose Yourself
    4) Black Eyed Peas - Were is the love?
    5) Gary Jules - Mad World

2004

1) Maroon 5 - This Love
    2) Hoobastank - The Reason
    3 ) Snoop Dogg - Drop it like it's hot
    4) Outkast - Roses
    5) Usher - Yeah

2005

1) Greenday - Wake me up when September ends
    2a) Eminem - When I'm Gone
    2b) Eminem - Mockingbird
    2c) Eminem - Like Toy Soldiers
    3 ) Bob Sinclair - Love Generation
    4) Jay-Z,Linkin Park - Numb/Encore
    5) Black Eyed Peas - Don't phunk with my heart

2006

1) The Fray - How to save a life
    2) Gnarls Barkley - Crazy
    3 ) Fort Minor - Were'd you go
    4) Daniel Powter - Bad Day
    5) Snow Patrol - Chasing Cars

2007

1) Plain White T's - Delilah
    2) Timbaland ft One Republic - Apologize
    3 ) Akon ft Snoop Dog - I wanna Fuck you
    4) Gym Class Heroes - Cupid's Chokehold
    5) Sean Kingston - Beautifull Girls

2008

1) Coldplay - Viva la Vida
    2) Kings of Leon - Sex on Fire
    3 ) NeYo - Closer
    4) Snoop Dogg - Sensual Seduction
    5) MGMT - Kids

2009

1) Kevin Rudolph, Lil Wayne - Let it Rock
    2) The Fray - You found me
    3 ) Shinedown - Second Chance
    4) Kanye West - Heartless
    5) Jamie Foxx - Blame it

Erg commerciele lijst, maar dit is de muziek I like.
    Mijn favoriete jaren 0 nummer is Clocks van Coldplay.

Laatst bewerkt: 2 jan 2010
  6. Willem

Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

Leuk Bevonden:
    686
    Mastodon vind ik zeker een band van het afgelopen decennium. Queens of the Stone Age toch ook wel... Muse zeker niet.
    Geweldige band, maar vind iemand als Matthew Bellamy benoemen tot beste gitarist van de afgelopen tien jaar echt de grootste onzin, het is een hype geworden die band! :eek: Logisch, het jammer vinden is zo cliché, het verandert niets aan de muziek. Mijn favoriet is Origin of Symmetry, alles wat daarna komt vind ik net iets te veel van het goede, de band doet net iets teveel zijn best om speciaal te zijn. De meer standaard rock nummers op die platen blijven mijn favorieten, zoals Knights of Cydonia en Stockholm Syndrome.
    Kijkend naar de poll snap ik niet wat bands als Paramore of System of a Down daar doen, en de Red Hot Chili Peppers hebben het afgelopen decennium weinig memorabels geleverd als je het mij vraagt. Ook Green Day heeft zijn beste tijd al gehad.
    Ik zou, als ik er goed over nadenk, en veel bandnamen onder ogen zien, veel meer over kunnen schrijven. Maar om zo al die bands te bedenken en hun albums van de afgelopen tien jaar, dat is echt zo lastig. :9

Kijkend naar metal alleen gaat mijn lof naar Mastodon en Lamb of God, die bewezen hebben dat je nog kan vernieuwen en dat broekies kunnen uitgroeien tot bands die het verdienen zo kont te schoppen. Verder heeft Shining, een Zweedse black metal band, laten zien dat je veel meer kan in het clichébepakte genre.

7. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Knights of Cydonia standaard rock nummer? Wie schrijft er nou een space/cowboy song? :+ Maar Muse is megalomaan in hart en nieren, daar kun je ze niet op afrekenen. Je kunt er slechts niet van houden.
    Maar ik vind het ook moeilijk om te zeggen wie dan wel de beste gitarist van de afgelopen 10 jaar was. Welke band heeft de doorbraak van een nieuwe, sterke gitarist betekent?

En vergeet niet dat RHCP in 2002 nog By the Way heeft uitgebracht. Een fantastisch album. En Green Day zijn beste tijd gehad? Ik ben weliswaar geen fan, maar alleen een gek twijfelt aan het succes van American Idiot.

8. Cookie

Cookie #TaylorSwift XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    528
    Ik heb Paramore gestemd omdat het de band is die het meest heeft betekend voor mij de afgelopen 10 jaar, uit deze lijst dan tenminste. Het zijn bij mij altijd meer de kleine bandjes die het hem doen, waarin ik vaak geen favoriet heb.

Green Day is qua muziek misschien niet veel slechter geworden maar qua image ben ik ze inmiddels wel zat. Dookie zullen ze dan ook niet meer evenaren maar American Idiot was best te pruimen. Alleen jammer dat het zo gruwelijk cliché is met al die oorlogen en slechte menselijke dingen. Ik boycot het ook allemaal maar nu, zelfde met U2 e.d. Die teksten werd ik al vrij snel zat.

9. Remco

Remco Guest

Wow, ik had dit ook gewoon precies zo gezegd kunnen hebben 8)

10. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Oh zo prachtig. Bij Green Day struikelde ik vooral over het nummer 21 Guns. Daarin zit de regel "How do you know if it's worth fighting for, if it's not worth dying for." Ooooh, tenenkrommend. :+

En over U2, zij hebben het probleem dat alles en iedereen zo overdreven mooi en prachtig vinden. "You don't know how beautiful you are" Daarnaast denk ik dat Bono moet oppassen dat zijn queeste om de wereld te redden de band niet verder gaat beïnvloeden. Het is prima wat hij doet, maar ik kan me voorstellen dat mensen op die manier Bono-moe worden en daardoor U2-moe.

11. Willem

Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

Leuk Bevonden:
    686
    Wat Knights of Cydonia betreft, ik doelde op het feit dat dit nummer rockt en swingt als een gek, ongeacht het onderwerp. En daar vind ik Muse beter in dan in sommige van de meer experimentele stukken. Sommige pakken goed uit, andere vind ik helemaal niks. ;) En btw, Coheed and Cambria schrijft ook rocknummers over ruimtecowboys. :cool: Ook een band die je van mij niet mag vergeten het afgelopen decennium.

Ik vergeet ook niet dat RHPC in 2002 By the Way heeft uitgebracht, maar dat was het dan ook wel in mijn optiek. :+ Stadium Arcadium vind ik bij vlagen zelfs tenenkrommend. Bekend voorbeeld: "Snow hey ho." :emo:

Haha, mooi voorbeeld van Green Day. En dat is ook precies wat ik jammer vind aan bijvoorbeeld die meest recente plaat. Zo cliché, zo standaard. Zelfde met U2. CDs als The Joshua Tree, One of War zijn echt fenomenaal. Maar dat is ook al weer zoveel jaar geleden! :eek:

12. Viktortje

Viktortje Rest in pieces!

Leuk Bevonden:
    11
    Ik vind U2 een prima band en zou het onwijs stom vinden als ze hun style aanpassen, de zoete manier waarop ze hun muziek brengen is gewoon hun style, de meeste nummers zijn op deze manier gemaakt, (Vertigo was iets anders en héél tof).
    Maar dat je van U2 ziek kan raken is te begrijpen, maar ze mogen hun muziek niet aanpassen om een breder publiek te krijgen, dat zou stom zijn.

13. Jeffer

Jeffer Pearl Jam

Leuk Bevonden:
    0
    http://www.musicmeter.nl/list/top00

Wel een grappig lijstje.

Snap alleen dat gedoe over Kid A niet, ik vind er geen ruk aan :+ Geef mij maar The Bends. Ik heb pas ook dat album Is This It van the Strokes geluisterd en het klinkt best wel leuk. Sommige nummers klinken best wel catchy.

14. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.762
    Om eens eventjes de leuke discussie die gaande is te doorbreken zal ik nog maar even wat plaatsen.

Voor mij was een van de hoogtepunten qua albummateriaal toch wel When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold van Atmosphere.

Hoewel veel Atmosphere fans het niet met mij eens zullen zijn en hun oudere werk als beter zullen bestempelen durf ik dit toch een van de beste hiphop albums van het afgelopen decennium te noemen. Nu weet ik dat er hier voornamelijk band/rockgroupies rondlopen en die dankzij de tv en radio een slecht beeld hebben van de muziek en dat is gewoon erg jammer. Sowieso is Atmosphere in mijn ogen de groep van het vorige decennium.

Sowieso doet het label Rhymesayers het goed in de jaren '00. Het is een van de weinige labels die nog kwaliteit leveren met artiesten als Atmosphere, Brother Ali en P.O.S., maar toch springt dit album er voor mij bovenuit. Waarom? Ten eerste is het album op een enkele track na echt een geheel qua sound, waar dit op de vorige albums van de groep nogal wisselend was. Daarnaast zijn de lyrics geweldig. Eigenlijk is elke song verhalend over een persoon in een alledaagse situatie die zowel jij als ik mee zouden kunnen maken of al hebben meegemaakt. Dit wordt allemaal geweldig gebracht door het relaxte stemgeluid van Slug. Als laatste is de muzikale achtergrond in tegenstelling tot het gemiddelde hiphopalbum hier wel met liveinstrumenten ingespeeld. Er is echter juist wel gekozen voor een simpele structuur om juist het lichte alledaagse geheel van de teksten te ondersteunen en in mijn ogen werkt dat perfect. Het enige minpunt aan dit album vind ik You, wat gewoon te poppy is en niet echt binnen de vibe van het album past.

Natuurlijk zijn er nog andere albums die hoogtepunten vormen, maar helaas geen enkele binnen mijn, sinds een kort aantal jaren, favoriete genre: Jazz. Het probleem is dat de hedendaagse jazz in 99% van de gevallen gewoon niet op kan tegen de geweldige sound uit de jaren 50-70. Daarnaast is in die tijdsperiode zoveel uitgebracht dat ik er waarschijnlijk zelfs het komende decennium mee zoet ben.

15. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik snap ook de heisa rond Kid A niet. Het is een goed album, dat zeker! Maar ik vind All Hail to the Thief beter, omdat het zo anders en heel uniek is. En In Rainbows blijft net wat meer hangen.

En \o/ voor Elbow die zo hoog staat. Wat een gave muziek en vooral live zo mooi!

Ik heb uiteindelijk besloten om toch op Muse te stemmen. Ik weet dat het lame is, omdat ik het alleen maar over die band heb hier, maar toch. Ik denk dat Muse de grootste groei in termen van succes heeft doorgemaakt. Maar wat belangrijker is, ik vind dat ze geen een slecht album hebben afgeleverd. Coldplay heeft zo veel moois geschreven, maar daar betrap ik me vaak op het zoeken naar de skip-button voor het andere werk. Evenals bijvoorbeeld QOTSA.
    Ik heb wel nog getwijfeld over Radiohead, maar die waren het toch net niet. OK Computer en the Bends blijven mijn favorieten. Ook al vind ik hun recentere werk fantastisch en There, There (the boney king of nowhere) hun allerbeste nummer.
    Een andere band die veel voor mij heeft betekend, is Rammstein. Mutter uit 2001 heeft natuurlijk veel voor ze gedaan, maar ook Reise, Reise en nu Liebe ist für alle da vind ik ijzersterk. Een band die zowel muzikaal als tekstueel geniaal is. Er is geen band waar ik zo naar teksten luister als bij Rammstein. Pure poëzie.

16. Fiasco

Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    5.869
    Ik ben qua muziek nooit echt iemand geweest die zich er mee bezig hield, muziek kon mij amper boeien. En als ik wat luisterde dan was het standaard top 40 shit van verschillende genres, ik kon me nooit echt bekeren tot een bepaalde genre. Pas in de jaren 04 ongeveer begon ik langzaam muziek te luisteren, werd bekend dankzij vrienden met namen zoals Dre die ik in de tijd echt geweldig vond. Still DRE blijft voor mij nog steeds een van de mooiste en beste hip hop nummers voor mij ondanks dat ik het niet veel meer luister. Puur omdat het met dat nummer eigenlijk langzaam allemaal mee begon voor mij. Jaren later bleef ik in de hip hop scene maar dan wel aan de mainstream kant. Mensen zoals The Game en T.I. konden mij altijd heel goed vermaken.

Pas in 2007 begon een tijdperk voor mij aan waarmee ik echt veel, heel veel muziek begon te luisteren. Ja, ik registreerde mij hier en keek rond in het Hiphop topic. Op dat moment kwam ik met shit aan Sean Kingston wat daar natuurlijk niet echt werd gewaardeerd. Langzaam begon ik het topic dagelijks te bekijken en probeerde ik van alles te proberen. Tot dat ik uitkwam op een mixtape van Lupe Fiasco: Muhammad Walks. Hiermee begon mijn tja liefde voor de muziek van Lupe Fiasco echt mee. Nummers zoals Happy Industries op de beat van "Feel Good Inc." van Gorillaz, Conflict Diamonds op de beat van "Diamonds from Sierra Leone" van Kanye West en Muhammad Walks op de beat van Jesus Walks van Kanye West zorgde ervoor dat de interesses van mij voor Fiasco groter en groter werden.

Het mooie was dan ook dat het in die tijd 2007 was en het niet lang meer duurde voor Lupe's tweede album binnenkort releasde, The Cool. Toen hij eenmaal uitkwam was ik rechtstreeks verkocht. De heerlijke beats, de flow, de stem van Lupe en vooral de teksten waren voor mij echt super. Ik ben sowieso nooit echt iemand geweest die muziek luistert voor de teksten, zo lang het voor mij altijd maar als een geheel klinkt. Maar de teksten van Lupe vind ik nog steeds echt prachtig, de man heeft altijd wat te vertellen en in sommige nummers voelt het gewoon aan als een prachtig verhaal. Zijn muziek kan altijd anders zijn, het kan een prachtige meezing titel worden zoals Superstar, het kan wat meer richting rock gaan met Hello/Goodbye of het wordt een donkere track met prachtige teksten zoals Put You On The Game.

Later ben ik vanzelf ook in aanmerking gekomen met zijn andere album Lupe Fiasco's Food & Liquor die van hetzelfde niveau was en is als The Cool. Ondanks dat veel mensen toch zijn eerste album beter vinden vind ik The Cool toch een stukje beter. Sinds dien is het voor mij een dag zonder Lupe Fiasco, een dag niet geleefd. Ik wil niet weten hoeveel keer ik zijn albums/nummers/mixtapes al heb beluisterd maar het is echt heel, heel veel. Vooral als ik iets van 220 keer een nummer afspeel in iets van ander halve dag omdat het nummer net is gereleased.

Sinds dien ben ik ook steeds meer de andere muzikanten gaan beluisteren die veel langskwamen in het Hiphop topic. Maar tot op de dag van vandaag kan niks mij zoveel boeien als Lupe Fiasco. De man is voor mij een klasse apart, en het is niet alleen zijn muziek het is hem zelf ook. Het lijkt me een hele toffe gozer, en ook een hele normale gozer. Ik kan niet wachten op zijn nieuwe album die binnenkort ( hopelijk, ik wacht nu al lang genoeg namelijk :+ ) uitkomt.

Beste artiest voor mij? Lupe Fiasco. Beste album voor mij? The Cool. En dat hoeft niet perse alleen van dit decennium te zijn, maar voor alle jaren tot nu toe.

Oh en ondanks dat ik Lupe Fiasco en hip hop verslaafd ben. Ik kan ook andere genres tof vinden. Vooral rock/soft rock kan er wel veel bij mij in. Namen zoals Japanese Cartoon ( En daar zit Lupe Fiasco ook bij! ^^ ), Kenna en Nirvana. Maar ook groepen zoals Coldplay kunnen me erg vermaken. Laatst een aantal nummers van Muse beluisterd, en zo slecht klinkt dat eigenlijk niet. :+

Laatst bewerkt: 3 jan 2010
  17. Elgee

Elgee Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Jammer van die link met Jimi Hendrix, dat kan natuurlijk niet. Muziek van nu bestempelen als tijdloos al zeer zeker niet. Maar dat hij de gitarist van het decennium is weet ik wel zeker. Puur qua populariteit, want er zullen heus wel betere gitaristen rondlopen, het lukt hen alleen niet zo als Matt Bellamy door te breken.
    Joshua Homme als een goede tweede denk ik. ;)

Laatst bewerkt: 3 jan 2010

Deel Deze Pagina