1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het huiswerk draadje

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door being-xboxed, 25 sep 2004.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    2 = Sworn toch?
    6 = Had
     
  2. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Nee, dat is de andere Swear (ik zweer dat ik...).
    Dit is de swear van schelden.
     
  3. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
  4. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
  5. Cookie

    Cookie #TaylorSwift XBW.nl VIP

    Berichten:
    9.247
    Leuk Bevonden:
    528
    Vervoeging is hetzelfde. Moet altijd weer aan mijn Engels leraar van de Havo denken als ik dit zie, met al die strepen op het bord en dat gelul over de Future Perfect en al die andere termen. Engels is zo simpel maar toch moet er altijd iets onnozels van gemaakt worden in vormen die je nooit gebruikt.
     
  6. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    Ik let nooit op in de Engelse les en weet ook echt niet wat Present Continues en Present Perfect enzo zijn, maar ik kan gewoon zien wat goed is en wat niet, meestal dan. :+
     
  7. Cookie

    Cookie #TaylorSwift XBW.nl VIP

    Berichten:
    9.247
    Leuk Bevonden:
    528
    Ja precies. En dan kreeg je bij de toetsen ook altijd "vul de present continues" in. Geef gewoon een voorbeeld zin of vermijd die lompe termen, daar heb je toch geen ruk aan. Ik heb het nog altijd op mijn netvlies staan, zelfde met de Duits rijtjes, bah :mad:
     
  8. GoDz ViSioN

    GoDz ViSioN .

    Berichten:
    2.594
    Leuk Bevonden:
    7
    _O__O__O__O_

    :thumbs::thumbs::thumbs:

    Allebei bedankt, dan kan ik het nu allemaal inleveren!
     
  9. Angelus

    Angelus Active Member

    Berichten:
    833
    Leuk Bevonden:
    0
    Volgens mij doen jullie toch iets fout als je die vormen nooit gebruikt :p
     
  10. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    Geen huiswerk, hoewel het een natuurkundevraag had kunnen zijn ;)

    Meneertje E wil gaan solderen. Als hij een batterij heeft van 9V en een elektromotor die zowel draait op AAA-prutbatterijtjes als op de volle 9 volt, wat voor een potmeter moet hij dan bestellen op Conrad.nl om met een draaiknopje het toerental van zijn motor aan te passen als hij deze aansluit op de 9V-batterij? O-)
     
  11. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Dat maakt helemaal geen drol uit. Ik neem aan dat je met de potmeter de spanning omlaag wil draaien zodat het motortje langzamer gaat draaien? Een potmeter kun je zien als een weerstand die je in twee helften split. Je hebt aansluitingen voor de hele weerstand en een derde aansluiting ergens tussenin. Dan krijg je de volgende schakeling:

    9V batterij
    |
    R1
    |-------> Spanning naar elektromotor
    R2
    |
    Aarde

    De spanning naar de elektromoter is gegeven door: 9V * R2 / (R1+R2).
    Enkel de verhouding is dus belangrijk. Daarom kun je met elke grootte potmeter een spanningsdeler maken. Weet wel dat hoe groter de totale weerstand, des te kleiner de stroom die er loopt, des te minder vermogen je weggooit in die kleine voorschakeling.


    Edit:
    Ik zou een lineaire potmeter nemen en geen logaritmische, bedenk ik me net. Logaritmisch is meer voor audiotoepassingen (omdat de perceptie van volume in je oor ook logaritmisch is).
     
  12. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    En hoe maak je die meuk aan elkaar?

    [​IMG]
    Als we die terminals A, B en C noemen, gaat dan de MIN-kant van de batterij naar A, de PLUS-kant naar C en de ene kant van de motor ook naar A en de andere kant naar B?
    Ergens moeten er iig twee draadjes aangesloten worden.
     
  13. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Dat klopt (maar als je het motortje tussen B en C aansluit, werkt hij in principe ook).
     
  14. AntraXxX

    AntraXxX Bruce Springsteen

    Berichten:
    9.000
    Leuk Bevonden:
    214
    Ik heb een probleem met een meetrapport van Natuurkunde.

    We moesten een permanente magneet in een elektromagneet (spoel) houden en dan bij verschillende stroomsterktes (tussen 0,0 en 2,0 A) op het veerunster aflezen hoeveel kracht nodig is om de permanente magneet uit die elektromagneet te trekken.

    Alle gegevens ff netjes in een tabel etc gezet.
    [​IMG]

    Maar nu moet ik bij de volgende stap de magnetische inductie en de aantrekkende kracht berekenen.

    Magnetische inductie berekenen kan ik via de formule B = u0 x (NxI/l)

    u = magnetische permeabiliteit in vacuüm (4pi x 10^-7 Hm)
    N = aantal windingen (600 in dit geval)
    I = stroomsterkte (varieert dus tussen 0 en 2A)
    en l is de lengte van de spoel (4,4 cm).

    Maar hoe bereken ik de aantrekkende kracht?

    1) Want ik moet dadelijk een F,B diagram maken en daaruit een verband tussen de magnetische inductie van de elektromagneet en de aantrekkende kracht op de elektromagneet halen.

    2)
    Dan moet ik een coördinaten transformatie uitvoeren en moet ik eindigen met een formule: F=...................

    3 ) en met deze gebruikte en gevonden formule moet ik berekenen hoe groot de strooksterkte moet zijn om de permanente magneet onder de elektromagneet te laten zweven.
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2010
  15. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Als ik het goed begrijp hoef je helemaal geen kracht uit te rekenen. Die heb je toch gemeten? Met de veer heb je gemeten hoeveel kracht nodig was om de magnetische kracht op te heffen. Op dat moment zijn beide krachten ander elkaar gelijk en is wat je op de veer afleest gelijk aan de magnetische aantrekkingskracht.
    Dus: Reken voor iedere stroom de bijbehorende magnetische fluxdichtheid B uit. Zet dat in een grafiek uit tegen de gemeten kracht.
    Waarschijnlijk krijg je een rechte grafiek uit. Die kun je bij 2 makkelijk omdraaien en dan kun je daar met een beetje herschrijven een functie F = (iets van B) uitkrijgen.
    3.) Zweven --> geen beweging, dus de resulterende kracht moet nul zijn. Dus de magnetische aantrekkingskracht moet gelijk zijn aan de zwaartektracht die op de magneet werkt.
     
  16. AntraXxX

    AntraXxX Bruce Springsteen

    Berichten:
    9.000
    Leuk Bevonden:
    214
    Oke bedankt hier kan ik wel wat mee. :thumbs:

    Vond het alleen raar dat er stond dat ik de aantrekkende kracht moest 'berekenen'.
    Maar hoe kom ik dadelijk dan uit op een formule F = ....... ?
     
  17. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Dat kan ik niet zo makkelijk zeggen. Daarvoor moet ik je grafiek zien. Dan zul je waarschijnlijk in een oogopslag een bepaald verband kunnen ontdekken: recht-evenredig, kwadratisch, omgekeerd kwadratisch o.i.d. Dan moet je daarvoor de formule opstellen.
    Stel het is rechtevenredig, dan krijg je zoiets als F = a*B + b. En die coëfficiënten haal je dan uit je resultaten. Dat moet het allereerste hoofdstuk van Natuurkunde op de bovenbouw zijn, dus blader dat eens door.
     
  18. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.515
    Simpel?
    Ik vind engels echt kut man.
    Die 100000 vormen en zo..
     
  19. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    Wat bedoelde hij met die zin? :+
     
  20. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Zo moeilijk is dat toch niet.

    Hij bedoelt dus dat we met de techniek zoveel van die eerst onmogelijk geachte dingen hebben geleerd, terwijl we nog steeds niet hebben geleerd om elkaar als mens gelijkwaardig te beschouwen en te waarderen.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina