Als je een RPG speelt dan speel je deze ten eerste voor het verhaal. Dan heb ik het niet over een flinter dun verhaaltje zoals in de meeste shooters, race games e.d. maar over een diep gaan verhaal die je in de hele wereld trekt. Een verhaal waar zelfs aandacht aan details is besteed. Van wat we over FFXIII weten is dat het verhaal niet echt super is vergeleken met voorgaande delen. Dit aspect is al flink achteruit gegaan met als laatste goed verhaal in deel 10. Dus daar hoef je deze game al niet meer voor te kopen wat mij betreft. Het zijn gewoon wat hoofdstukken waarin de achtergrond verhalen van elk personage wordt verteld, maar qua hoofdverhaal is het echt flinterdun...zo matig dat het gewoon een verhaal voor een FPS zou kunnen zijn.
In de oudere FF's had je nog veel kleine dingetjes aan de zijkant die je kan doen. Voorbeelden hier van zijn het meest duidelijkst te vinden in FFVII waarin je mini-games had op het moment dat je dat circus achtige ding in ging met de Chocobo races e.d. waar je aan mee kon doen. Ook dit soort mini-games zijn langzaam aan verdwenen en een reden om de nieuwe FF niet meer te hoeven kopen.
Wat is er gebeurd met werelden verkennen en dat je onderweg nog wat dorpjes tegen kwam? Ik kan er mee leven, accepteren, als de game iets meer lineair zou worden op dat gebied. Maar nu maken ze het wel te gek. In de vorige 2 delen werd het al erg lineair met rechte stukken en afgesloten zij wegen en dat je van punt a naar b ging. Nu in deel 13 wordt het nog veel erger. Dan is de lol er al snel uit. Waarom ontwikkelen de game ontwikkelaars niet gewoon een poppetje die zelf door het spel loopt terwijl wij toekijken? Echt...zelf spelen heeft totaal geen toegevoegde waarde op deze manier. Waar moeten wij de fun en uitdaging ervaren?
FFXIII is het zelfs zo erg dat je maar 2-3 steden hebt en zelfs daarin zijn nauwelijks NPC's om mee te praten. Een RPG...zonder interactie met andere personages...wat klopt hier niet?
It's all going down the drain fast...Het enige wat nog ouderwets Final Fantasy is zijn de graphics en cut scenes die ver boven par zijn. De rest is geen vernieuwing, maar de-evolutie. Als de ontwikkelaars deze weg blijven bewandelen zal deze serie niet lang meer te gaan hebben.
Snap ook niet dat mensen met cijfers van een Playstation Magazine gaan gooien. Dacht dat dit een xbox forum was waar xbox games besproken worden. Wat kan mij het verrotten wat een game op de Playstation doet. En Wereldwijde verkoop cijfers zeggen mij niks. In Japan kopen ze toch zo'n beetje elke RPG die uitkomt. Kun je beter kijken naar de verkoop in de westerse wereld waar men wat kritischer is en vernieuwing wilt zien.
Laatst bewerkt door een moderator: 9 feb 2010