Antichrist (Lars Von Trier, 2009)
Zonder in de verste verte weten waar je aan begint bij het zien van deze film is misschien niet de meest gelukkige manier om Antichrist aan te vangen. Vanaf het (schitterende, werkelijk uitmuntende) startsein weet je dat je naar een deprimerend schouwspel gaat kijken, maar de oploop naar de climax en die weerzinwekkende climax zelf zijn te shockerend om film an sich nog als plezierig of vermakelijk te bestempelen. Het geheel geeft je zo'n afgrijselijk gevoel, het kan in mijn beleving amper dichter bij de definitie van horror komen. Een beklemmende sfeer en nietsontziende beelden waar je haren van overeind gaan staan, als je al blijft kijken. Er is maar één film waar ik hetzelfde gevoel bij had, waar sfeer en de confronterende beelden me deden besluiten om nooit nog een keer naar die film te kijken, en dat was Eraserhead. En dan is dit qua shock nog een stapje erger.
Horror, in al z'n lelijkheid. Een waardeoordeel geven is godsonmogelijk.
Nog wel één zijvraagje (misschien dat iemand het weet): Is er een speciale reden waarom de film werd opgedragen aan Andrei Tarkovsky? Want als er geen goede verklaring voor is zou ik het als een belediging opvatten, als ik Tarkovsky was (en nog leefde). Was het een poging om z'n stijl te imiteren? Had Tarkovsky plannen om een dergelijke film te maken voor diens overlijden, wat Von Trier nu heeft mogen doen?
Edit: Via een ander forum kreeg ik:
http://www.salonindien.nl/2009/antichrist-29-op-de-schaal-van-tarkovsky/
Boeiend. Hoewel het ook maar gewoon een mening is en ook de quote van Von Trier zelf eigenlijk vrij veel aan de verbeelding over laat. Gelukkig is de schrijver met me eens dat het kwalitatief en qua stijl amper in de buurt komt van Tarkovsky. Vind het vrij arrogant aanvoelen om de film zo op te dragen aan Tarkovsky, om daarnaast te suggereren dat je hem wilde imiteren (waarmee je dus eigenlijk jezelf op de borst klopt, want als je als Von Trier zijnde vond dat het niet was gelukt had je die opdraging aan Tarkovsky wel achterwege gelaten).
Vreemd, en behoorlijk ongepast, maargoed.
Klik om te vergroten...