Leuk stukje van
iemand waarvan ik niet weet wie -------------------------------------------------------------------------
Tattoo Andy
Ik moest een paar keer kijken. Verdomd, het was ‘m echt. Andy van der Meyde leeft nog. Hij is de nieuwe kooivechter van PSV. Door Thijs Zonneveld
De coach van de Brabantse koploper van de eredivisie heet Fred. Fred praat zoals een coach hoort te praten: in jargon. Hij heeft het over ‘in de zone spelen’, ‘in de organisatie lopen’ en ‘wedstrijden doodmaken’.
En na iedere winstpartij zegt hij apetrots dat ‘de kleedkamer zo sterk is’. Voor de duidelijkheid: De Kleedkamer is niet de bijnaam van de Mexicaanse voorstopper Maza.
Het is Freds manier om te zeggen dat PSV kampioen wordt omdat er echte mannen in de kleedkamer zitten en geen bange jongetjes. Ze zeggen alles tegen elkaar, ze accepteren alles van elkaar en daarna vreten ze de tegenstander op.
Voetbalplaatje
Fred was afgelopen week boos. Hij raakte zijn rechtsbuiten Danko Lazovic kwijt omdat er een Russische clubvoorzitter met een paar koffers vol olieroebels langskwam in Eindhoven. Arme Fred. Hij heeft een sloot tijd en energie in Lazovic geïnvesteerd.
Hij veranderde Lazovic van moederneukende egoïst in een welbespraakte teamspeler. Die lieve Danko kreeg zelfs alsnog een eigen voetbalplaatje van meneer Heijn. De supermarkt kan het plaatje meteen weer uit de handel nemen: er moet een nieuwe Danko op de ruilmarkt worden gebracht.
Banaanvoorzet
De nieuwe Danko heet Andy. Andy is kaal, heeft een oorbel en is een kilo of vijftien te zwaar. Hij is oer-ajacied, komt regelmatig over de vloer bij Tattoo Bob en is in zijn vrije tijd kooivechter.
Ooit was Andy een frêle rechtsbuiten met een banaanvoorzet; tegenwoordig lijkt hij meer op Bokito. Andy heeft de afgelopen drie seizoenen precies twee wedstrijden gevoetbald.
Designbank
Ik dacht dat Andy allang gestopt was. En volgens mij dacht hij dat zelf ook. Ik zie hem voor me, zittend op de designbank van zijn veel te grote villa.
Joggingbroek van Dolce & Gabbana om zijn uitdijende buik, biertje in de hand (de één ontbijt met een boterham met kaas, de ander met een boterham met kaas uit een flesje) en de herhaling van Wigan Athletic – Stoke City op tv.
In de tuin vreten Andy’s zebra’s en de kameel van de coniferen, in de gang kwijlt hond Mac in de pantoffels van Andy’s vriendin. Andy boert, zapt een rondje en krabt aan zijn kuit waarop vier letters staan getatoeëerd: A – J – A – X. De telefoon gaat. Ene Fred van PSV.
Bokito Andy
Wat Fred ook zegt over zijn kleedkamer: wedden dat Ibrahim Afellay of Timmy Simons niks tegen die dikke kooivechter durft te zeggen als hij met zijn Ajax-tattoo de douche binnenwandelt en in het dichtstbijzijnde putje pist?
Ze staren naar hun slippers en hopen dat hij niet weer Ajax-liedjes begint te zingen. Ze durven hem niet eens om de shampoo te vragen. En dus ook niet waarom hij Ola Toivonen en Danny Koevermans tijdens de training over de hekken heeft geschopt.
Bokito Andy geniet van de stilte en trommelt op zijn borstkas. Hij is veel te sterk voor de kleedkamer van PSV.
Andy maakt Ajax kampioen.
-------------------------------------------------------------------------
Klik om te vergroten...