Wat hij zegt. Je ATB balk bestaat uit een aantal segmenten. Elke aanval, buff, kort gezegd, elke handeling dan behalve techniques en items, kosten een bepaald aantal segmenten. Zo kost Blitz 2 segmenten van de ATB balk en Attack kost maar 1 segment van de balk. Je kan allemaal actie's in volgorde zetten, bijvoorbeeld 'Attack - Blitz'. Samen kosten deze 2 handelingen 3 segmenten van je ATB bar. Wanneer je dus 3 volle ATB segmenten hebt, voert je character deze handelingen uit.
Echter hoef je niet telkens de hele bar te gebruiken. Je kan zo bijvoorbeeld 2 attacks uitvoeren, zonder dat je de laatste segment moet gebruiken. Om bijvoorbeeld maar één of 2 handelingen uit te voeren, zonder daarvoor je hele bar op te offeren, gebruik je Y. Een voorbeeld: een monster heeft nog weinig HP over. Het is zonde om te wachten tot je hele ATB bar vol is. Je weet hoe veel damage één attack doet en je rekent uit dat 2 aanvallen genoeg is om het monster te doden. Je selecteert 2x 'Attack' en drukt vervolgens op Y. Dan selecteer jij het monster en voila, je gebruikt niet je hele bar en je houdt nog één segment over. Je hoeft ook niet te wachten totdat je hele bar vol is.
E: Wat bedoel je met het tweede?
E2: FF is niet volledig Turn-based. Aangezien je niet '100%' moet wachten op je beurt. Dit zeiden de developers ook ergens. FF is half turn-based en half real-time. Alleen jammer dat je je character niet kunt verplaatsen.
Laatst bewerkt: 14 mrt 2010