De "big" motoren, scooters en brommers thread [Deel 4]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Mtthz, 13 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DON EL CORLEONE

    DON EL CORLEONE INDO PRIDE

    Berichten:
    394
    Leuk Bevonden:
    0
    Ben op dit moment ook bezig met mijn motor-rijbewijs, best pittig opzich ik had het me veel soepeler voorgesteld, heb al 2 lessen gehad morgen mijn 3e :9 hoop het echt voor de zomer te hebben
     
  2. Martijn NL

    Martijn NL Active Member

    Berichten:
    1.814
    Leuk Bevonden:
    0
    Je moet het ook niet als maatstaf nemen idd.
    Maar ik kan er verder ook niks aan doen :)

    Ben al lang blij dat ik eens iets snel had gehaald :p
    Met de auto heb ik er juist weer een stuk langer over gedaan.

    Ik vond het ook echt erg makkelijk allemaal , op de openbare weg vond ik ook een stuk makkelijker met de examens dan met de auto bijvoorbeeld.
    Eerste keer snelweg had ik pas opweg naar de bijzondere verrichtingen examen.
     
  3. Pimmy

    Pimmy Take it easy

    Berichten:
    3.197
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik reed trouwens van de week terug naar huis en ik zie wat verderop een brommer wel heel hard rijden (op een weg waar hij niet mag komen). Dus beetje gas bij geven, rijd ik er uiteindelijk achter (kostte wel wat moeite). Blijkt het een Ninja 250r te zijn. Apart ding... Ding is echt net een brommer als je 'm zo zag maar volgens mij kan je er erg lekker mee smijten.

    Overigens zal het feit dat de bestuurder geen motorkleding droeg bijgedragen hebben aan het brommergevoel.
     
  4. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Haha bij het stoplicht zeggen, mooie brommer man. Zal je niet in dank worden afgenomen :+!
     
  5. fallout

    fallout Active Member

    Berichten:
    1.521
    Leuk Bevonden:
    3

    T zit er niet heel ver van af, dunne bandjes, minuscuul schijfremmetje.

    Maar, het zal wel lekker makkelijk rijden denk ik.
     
  6. Pimmy

    Pimmy Take it easy

    Berichten:
    3.197
    Leuk Bevonden:
    2
    Ja grootste nadeel van een Ducati is dat er weinig te praten valt... De ploffen uit die open putten die verdrijven alles wat leeft of van leven afkomstig is.
     
  7. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Qua leskosten is het net als bij auto rijbewijs, niet vast te stellen. Dit verschilt enorm per gebied/regio en per persoon. Stel je bent 40 euro voor een lesuur van 60min kwijt. Bij mijn rijschool was gemiddeld 3 dagdelen (van 4 uur) voor voortuigbeheersing, en een intest om dat vast te stellen. Ik had nog nooit brommer of wat gereden en moest erg wennen en zat op 4 dagdelen. Sommigen hebben al ervaring met brommers/scooters (kan ook negatieve invloed hebben), en hebben eerste deel snel onder de knie en doen het in minder uur.
    Tweede deel, verkeersdeelname, is beetje afhankelijk van hoe je verkeersinzicht is, hoe snel je dingen oppakt (goed laten zien en doorhebben wat en wanneer je de voor- en nadelen van de motor kan gebruiken of juist niet). Met motor examen kunnen ze erg streng zijn, ook omdat ze achter je rijden en afhankelijk van de houding niet altijd duidelijk kunnen zien of je wel echt goed kijkt.
    Van een andere rijschool hoorde ik dat gemiddeld 25 lessen nodig waren (dacht van 1,5u), 20-25 uur zit je denk zo aan. Als ik de 1ste x gelijk geslaagd was, kwam ik daar denk net boven (uur of 28/30) en dan kwam ik op ca 1200 euro uit, totaal. Echter, door pech met examens, 3x zakken voor AVD en na de 2de x flink wat lessen erbij, is het totaal prijsje flink opgelopen. Had voor auto rbw ook meer lessen dan gemiddeld nodig en is daarbij ook best opgelopen.
    Heb je lang je auto rbw, of niet zo lang maar rijd je veel, dan kan dat voordelen hebben bij AVD (je hebt dan al wat meer verkeersinzicht).

    Een goede richtprijs is niet vast te stellen, maar ik denk dat je snel op de 1500/2000 zit. Heb je aanleg voor motor rijden en de nodige ervaring, dan is het goed mogelijk dat je er flink onder komt, heb je minder tot geen ervaring, of gewoon langer de tijd nodig, dan kan je er boven uit komen.

    Qua pak etc? Heb zelf tijdens lessen steeds jas/broek/helm/handschoenen geleend, omdat ik een pak bij mn motor wilde kopen. De kosten kunnen variëren. Ik zou als richtprijs 1000 euro nemen.
    Heb zelf alles op de motorbeurs gekocht, met hier en daar wat kortingen. Heb textiel broek van ca 180 euro, textiel/leren jas van ca 250 euro, laarzen van ca 180 euro, (winter)handschoenen (schok achteraf van de prijs), 80 euro, en helm was een 'koopje' voor 125 euro. Kwam uiteindelijk op 804 euro ongeveer uit.
    Goedkoper hoeft niet altijd slechter te zijn, maar je kan ook voor duurdere items gaan (arai helmen van >500 euro, of andere merken, gore-tex kleding etc), en dan loopt het prijsje aardig op. Als je voor leer gaat, kom je denk om en nabij dezelfde prijs tot een iets hogere prijs. Met regelmaat zijn er jas/broek combi's te vinden voor een degelijke prijs. Handschoenen kunnen bijvoorbeeld erg goedkoop zijn, maar ook erg duur uitvallen.

    Als je een richtprijs hebt, kunnen ze in de betere winkels wel goede info geven of wat leuks voor je uitzoeken. Pas je kleding iig goed en vooral belangrijk is, is om op een motor te gaan zitten, zeker met betrekking tot je broek. Heb zelf een oversized broek, omdat ik een maat kleiner niet over mijn spijkerbroek kreeg. Wellicht nog iets te lang en als ik hem niet helemaal goed aan doe, wil ik dat nog wel eens bij mij knieholtes voelen, maar normaal gesproken zit die grote broek toch wel prima op de motor.
     
  8. Daantjuhh14

    Daantjuhh14 Guest

    Ik heb weer is een probleem met me puch maxi-s

    Een half jaar geleden heb ik hem helemaal uit elkaar gehaald om te spuiten. Nou, na het spuiten kreeg ik hem alleen niet meer in elkaar:mad:

    Nu, een half jaar verder, probeer ik het opnieuw:D want het is toch wel heel lekker weer:p

    Maar, ik moet dus nog de gas/remkabels vastmaken. Maar hoe moet dit? En hoe stel ik alles af?

    Gr Daan
     
  9. SjoerdV NL

    SjoerdV NL Hardcore Poster?

    Berichten:
    2.135
    Leuk Bevonden:
    2
    En als dat niet voldoende is helpt de open koppeling wel!
     
  10. pim_smeets

    pim_smeets Active Member

    Berichten:
    754
    Leuk Bevonden:
    179
    Ben bezig met lessen nu. Zaterdag m'n 4e les (8e lesuur). Heb een pakket van 20 lesuren (50 min) + Theorie examen + Theorie boek + Oefen cd-rom + TTT + AVB + AVD = €1199,-. En dan was de intake les gratis (dus eigenlijk 22 lesuren).

    Heb op de motorbeurs een systeem helm gekocht voor 160,- en een leren jasje (met protectie) voor 170,-. Handschoenen heb ik van polo-motorrad.de voor 35,- Schoenen had ik al (gewoon stevige leren schoenen tot over de enkel). Moet dus nog alleen een goede broek. Maar daarvoor ben ik binnenkort jarig \o/
     
  11. Bazzie

    Bazzie Street Triple RRRR

    Berichten:
    385
    Leuk Bevonden:
    3
    Die open put zat toch onder aan je blok? Daar waar al die olie uit kwam? O-)
     
  12. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Thx iedereen!


    [QUOTE='[2k];3707696'
    Heb je lang je auto rbw, of niet zo lang maar rijd je veel, dan kan dat voordelen hebben bij AVD (je hebt dan al wat meer verkeersinzicht).

    Qua pak etc? Heb zelf tijdens lessen steeds jas/broek/helm/handschoenen geleend, omdat ik een pak bij mn motor wilde kopen. De kosten kunnen variëren. Ik zou als richtprijs 1000 euro nemen.
    Heb zelf alles op de motorbeurs gekocht, met hier en daar wat kortingen. Heb textiel broek van ca 180 euro, textiel/leren jas van ca 250 euro, laarzen van ca 180 euro, (winter)handschoenen (schok achteraf van de prijs), 80 euro, en helm was een 'koopje' voor 125 euro. Kwam uiteindelijk op 804 euro ongeveer uit.
    [/QUOTE]

    Ik heb mijn rijbewijs nu bijna 2 jaar.

    Daarnaast zal het waarschijnlijk leer worden --> zie mijzelf vooral als een mooi weer rijder :cool: :+
     
  13. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Dat kan, genoeg moois te vinden. Heb iig kort jack, staat ook goed, alleen broek toont erg lomp als je er mee loopt. :+
     
  14. R-Y

    R-Y let's pop

    Berichten:
    1.684
    Leuk Bevonden:
    4
    Gaskabel is niet zo heel moeilijk: Vanaf het handvat gewoon de kabel door naar de carb, en daarin vast monteren. Remkabels zijn gewoon trommelremmetjes volgens mij?
     
  15. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Een helm van 125 euro... zal wel niet de stilste zijn. Stond laatst een test in motoplus over goedkope helmen maar geen één kwam er goed van af. Welk merk is dat dan? En ik hoop dat je dan altijd met oordopjes in rijd want een gehoorbeschadiging heb je zo (maar dat geld ook voor de duurdere helmen)
     
  16. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    2 foto's van gistere, KTM staat een beetje verstopt :p

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. fallout

    fallout Active Member

    Berichten:
    1.521
    Leuk Bevonden:
    3
    Heb zelf een Shoei helm van 450 euro, maar ik heb nou ook niet het idee dat die zoveel geluid isolatie heeft.
     
  18. Bazzie

    Bazzie Street Triple RRRR

    Berichten:
    385
    Leuk Bevonden:
    3
    Hier ook, maar Shoei staat er ook niet echt om bekend dat het heel stille helmen zijn. Wel lekker licht en goede pasvorm.
     
  19. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    Voor zover ik weet dempt geen enkele het geluid voldoende. Inderdaad er schijnt verschil te zitten tussen typen helmen, maar gewoon met oordoppen inrijden!
    Ik ga straks zelf ook even BeterHoren bellen voor het aanmeten van oordoppen, nog even kijken welke filters (disco filters, zwaarste demping, of de speciale motorfilters)

    Trouwens, motortje is alvast gekocht! Honda CB-1 uit 1989 en 20 april weer afrijden!
     
  20. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Schubert helmen halen iets van 83dB, in principe zou je zonder doppen kunnen rijden met die helm. Maar zoals ik op de vorige pagina al zei, altijd doppen in doen, gehoorbeschadiging heb je zo en je wilt niet je hele leven met een piep in je oor rondlopen.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina