Fotografie

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Gdzr, 26 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    Ah, okee, ja zo zou het dan prima kunnen werken ja. :+

2. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Ach ja we will see :+
    Volgende week ga ik weer wat filmen met mijn 7D, ben wel benieuwd hoe het gaat want het wordt iets wat ik nog niet echt heb gedaan.
    Het wordt namelijk een dansfilmpje en heb echt geen idee hoe ik dat heel interessant in beeld kan brengen maar ach, we will see :9
    Moet alleen nog ffe ND filter zien te regelen

3. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Ik sta op het punt een B+W 58mm Polarisatiefilter te bestellen. Weet iemand waar deze het goedkoopst te krijgen is? En weet iemand of deze op elk model 58mm. lens past? Ook op mijn Canon lenzen?

Deze filter is wel aan te raden neem ik aan? Ik wil wel graag een goede.

Ik ben een beetje aan het rondneuzen en kom verschillende versies tegen:

B+W Top Pol MRC 58 ES
    €57,95
    B+W Top Pol 58 ES
    €44,10
    B+W Slim Circulair Pol 58 ES
    €77,70
    B+W Käsemann Circ. Pol 58 ES
    €69,00
    B+W Circulair Polarisatie MRC 58mm
    €94,95

Veel verschillende dus. Iemand enig idee welke bij mij zou passen? Ik wil het liefst eentje met een zo goed mogelijke prijs/kwaliteit verhouding.

Ik heb ook nog geen zonnen-kap voor mijn lenzen. Merk je duidelijk verschil aan de kwaliteit als je in de zon een foto maakt? Zoals ik al eerder zei ga ik naar New York over 2 weken, ik wil graag wat beter voorbereid zijn.

Laatst bewerkt: 25 apr 2010
  4. math1js

math1js Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Je kan ook op je 1e dag in NY naar de B&H store gaan <3

5. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Elke filter past op elke lens, zolang de filterdiameter maar het zelfde is. Dus een 58mm filter past op alle lenzen van canon, nikon noem maar op, die een filter diameter hebben van 58mm.

6. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Hmm oke, en verder zit er niet echt heel veel verschil tussen die bovengenoemde prijsklasse? Dan neem ik gewoon de goedkoopste.

Ik wil eigenlijk ook nog een groothoeklens hebben. Iemand tips/ervaringen over goede/goedkope lenzen voor een Canon? (Vooral voor Architectuur)

7. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Als je naar NY gaat binnenkort dan raad ik net als matth1js aan om gewoon de 1e dag naar de B+H store te gaan, het is daar veel goedkoper als hier! en polarisatie is leuk en fijn in vele gevallen, maar is geen must vind ik! daarom denk ik dat het handiger is als je hem daar haalt :)

Een zonnekap is ook handig tenzij je van lens flares houd.
    Maar bij de meeste lenzen heb je tegenwoordig niet meer zo snel een lens flare en ook dit is geen must meer vind ik.
    Daarom, koop gewoon beide dan in New York.

een goedkope Groothoeklens, tja wat zoek je? een lichtsterke en hoe wijd wil je gaan?
    Je had toch een canon 450D met de standaard 18-55 lens?
    want als je wijder wilt als 18mm wordt het lastig:+
    En wil je zoom of vaste brandspunt?
    en wat versta je onder goedkoop? Prijsklasse dus.

@math1js:
    Ik heb deze week eindelijk een LCDVF besteld! zal zodra ik hem heb wel even wat foto's en ervaringen droppen :)
    Denk dat je het misschien wel interessant vind, heb jij btw nog wat gefilmd?

En dan nu nog een vraag van mijzelf, ik heb nu 4x4 filters van Lee op het oog, alleen zijn deze van plastic gemaakt en hier heb ik dus geen ervaring mee, is dat echt vele malen slechter dan glas? en is het nog steeds extreem merkbaar bij video? aangezien 1920x1080 pixels enorm veel minder is als fotoformaat wat in de 5000 pixels zit.
    Wat denk je? Lee plastic filters kopen of echt voor de glasfilters gaan?
    Aangezien ik echt geen budget heb laatst (alles is er al bijna doorheen nu) lijkt mij het handig om nu toch voor de plastic versies te gaan tenzij het echt slecht is.
    En als je terug komt willen wij wel een uitgebreide fotoreportage zien uiteraard! :+

8. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Als je een polarisatie filter koopt, dan moet je sowieso een circ. kopen. Bij een slimme filter kan je er verder geen filter meer op zetten. Dit komt omdat ze bij dit soort filters de schroef draad hebben weggelaten. Hierdoor zijn ze dunner. en ik zou sowieso een MRC kopen. Dit vanwege kras bestendigheid enzo.

9. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    oh ja dat was het bij polarisatie, lineaire dan werkte de AF en lichtmetering niet meer.
    Wou toenstraks ook nog zo'n slimme opmerking geven maar kwam er niet op :+

10. math1js

math1js Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Heb laatst wat gefilmd bij een paar kleine meertjes hiero
    Ben nu ff aan het kutten met colour correction en vooral eens een beetje colourcraden.
    Niks speciaals dus, gewoon wat materiaal om mee te experimenteren :)

Voor de rest heb ik bij mijn verjaardag een intervalometer gekregen, dus ben ik mijn sluiter kapot aan het maken door timelapses haha :thumbs:

Edit:
    Dacht eerst ook een LCDVF te gaan kopen, maar eerst eventjes een mail gestuurd om te vragen of hij wel echt op een 550D past (vertrouwde zo'n fora niet helmaal :+)
    Mailtje terug gekregen waarin hij zei dat een LCDVF niet past op een 550D, en als je het toch probeert er een redelijk groot stuk wordt gecropt...
    Maar het betere nieuws: hij was al een LCDVF aan het maken die op 550D/GH1 past en die wss goedkoper zou worden dan normale LCDVF.
    Dat was al een maandje geleden, dus vandaag nog maar een mailtje gestuurd om te vragen waar die LCDVF550D nou eens bleef ^^, nog geen reactie :p

11. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Iemand een idee voor een goede statief ??

Zie door de bomen het bos niet meer 8)

12. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Bij de liniare gaan de deeltjes in de filter maar 1 kant op. Dus als je dan een lens hebt waar de focus voorop zit, dan gaat het niet lukken. Bij een circ. kan je de filter draaien, waardoor deze altijd aanpasbaar is. :p

13. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    @Gdzr:
    oke zo ver wist ik het dan nog niet, bedankt voor de info :D

@Melbuuln:
    Wereld van statieven is ook zo uitgebreid! Ikzelf werd er ook knettergek van en heb toen uiteindelijk een goedkoop 2ehands statief gekocht bij een 2ehands winkel in Tilburg.
    Dit statief (de Cullman 3400) is een tripod/monopod in 1 en is erg licht dus behoorlijk fijn voor een dag vol fotografie.
    Enigste nadeel is dat als ik een zwaardere lens met gondel er aan hang dat hij dan een beetje onstabiel wordt en in een keer niet meer zo fijn is.

Mijn tip: koop gewoon een relatief goed 2e hands statief op bijvoorbeeld marktplaats en geloof me dat je veel plezier er van beleeft ;)

@Math1js: Ja ik had ook zo iets gehoord over de LCDVF, maar wist het niet zeker.
    Nu dus wel, maar hoe groot is jou scherm dan? of weet je dat niet?

En color correcting, what a pain in the ass zeg!
    Heb het eerst geprobeerd met apple color maar daar kwam ik al gauw achter dat het te hoog voor mij lag!
    Daarna naar magic bullet looks gegaan maar aangezien zoveel mensen de standaard presets gebruiken en ik het nog niet eens zo'n fijn programma vind ben ik daar ook mee op gehouden.
    daarna gewoon 3-wegs kleur correcties gebruikt binnen final cut en adobe premiere en dat werkt eigenlijk wel prima! daarmee kun je ook prachtige resultaten krijgen.
    Nu langzaam toch weer apple color aan het proberen en gaat wel stukke beter nu ik een meer getraind oog heb!

14. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Hierbij is het probleem dat ik met school ga, en aangezien alles op de laatste dag na is volgeboekt is het vrij moeilijk om dan op eigen houtje naar deze shop te zoeken. Al is het toch fijn dat ik weet dat er eentje zit, bedankt daarvoor.

Ik heb verder gere-searched. En ik kwam uit op een ontzettend goedkope site: B+W filter
    Nu vraag ik me alleen af of dit een foutje van de site is of dat deze site echt veel goedkoper is. Ze vragen meestal tussen de 70/90 euro voor de B+W Circulair Polarisatie MRC 58mm. Tevens staat er een plaatje bij van een andere UV filter, terwijl de bovengenoemde B+W filter naar mijn weten een grijskleurige doorkijk heeft.

Dit is dus wel een geschikte Polarisatie? Sorry dat ik het weer vraag, maar beter een keer te veel dan een keer te weinig.

Dan denk ik dat ik deze even achterwegen laat. Nog nooit echt last gehad van die flares namelijk.

Naja goedkoop, ik ben ook maar een student, in principe vind ik 200 euro al genoeg. Maar anderzijds staat kwaliteit ook wel hoog in het vaandel. Ik ben niet heel arm ofzo, maar ik fotografeer ook niet bepaald dagelijks. Dus dan is 400 euro voor een lens toch vrij veel.

Ik ben niet gewend om een vast brandpunt te hebben, en ik kan zo ook niet de voor en nadelen daarvan inschatten.

15. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Oké dat veranderd de zaak ja :+

De verschillen tussen een "Prime" Lens en een Zoom lens zijn eigenlijk vrij simpel.
    Primes kunnen makkelijker lichtgevoelig gemaakt worden zodat je een kleiner diafragmagetal kan halen.
    Primes zijn algemeen scherper dan zoom lenzen.
    Alleen nadeel is dat je dus altijd aan een vaste lengte vast zit dus tja.
    In jou geval zou ik dan toch voor een zoom lens gaan.
    Alleen ik weet helaas geen goede groothoek zoom lenzen die minder als 400 euro kosten.
    Maar aangezien je toch ook al de standaard 18-55mm lens hebt zou je anders misschien voor een extra lichtgevoelige lens kunnen kijken voor experimenteren en nachtfotografie enz.
    Ikzelf ben helemaal weg van de "Nifty Fifty" dat is de goedkoopste "Prime" lens van Canon.
    Dit is een 50mm F1.8 lens en deze is extreem scherp en erg lichtgevoelig!
    Maarja dit is dan wel weer een "Prime" Lens maar dan wel voor nog geen 100 euro!

16. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    O, dat was ik inderdaad vergeten te melden, ik heb op dit moment de twee kitlenzen:

- EFS 18-55
    - 75-300mm.

Ik las ook dat je met de 18-55 in principe ook al een soort van groothoek creëert als je hem op 18 laat staan. Al zijn dit dan niet bepaald top-lenzen. Ik kijk iig nog verder, bedankt voor je info!

Scarluuk, jij had toch ook een B+W filter? Weet jij toevallig welk model je precies hebt? Ik denk dat de site die ik in de bovenstaande post heb gezet een foutje heeft gemaakt qua naam. Ik had ook even gekeken bij konijnenberg.nl maar daar is deze filter bijna 100 euro. Weet jij misschien een goedkope/betrouwbare site? Ik heb ook nog niet eerder camera-materiaal online besteld.

17. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    18mm is al behoorlijk groothoek hoor! bedoel jij niet eerder fish eye als 18mm niet groothoek genoeg is?
    In principe is alles onder de 35mm al groothoek.
    Bij fish-eye krijg je meer dat bolling effect.
    en met de 2 lenzen die jij hebt ben je al behoorlijk gecovered in een groot bereik.
    oke, dit zijn niet de beste lenzen maar voor 200 euro heb je niet gelijk een lens die veel beter is.
    wil je wel een goede zoom lens dan zou ik gewoon nog even door sparen voor een 17-40 L lens van canon, voor die prijs (600 euro nieuw en 2e hands moet 400 euro ook wel lukken) vind ik hem geweldig!
    Maar speur ook voor andere lenzen gewoon marktplaats en dergelijke af en vraag gewoon hier ffe na of het wat is ;)

Ik heb zelf deze: B+W Cirulair Polarisatie

Al het camera spul wat ik koop is bijna allemaal via internet gegaan.
    veel 2e hands spul (ebay/Marktplaats) en het nieuwe spul via fotokonijnenberg en kamera-expres

18. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Ik wilde eigenlijk een fatsoenlijke lens om voor de architectuur foto's te maken, en ik las dat juist groothoeklenzen daar geschikt voor zijn. Maar ik meen gelezen te hebben dat een groothoek pas onder de 16mm bevind. Maar dan zou ik in principe niet eens een nieuwe lens nodig hebben, en heb ik wat jij al aangaf veel bereik met deze twee lensjes.

Dan laat ik het voorlopig even zo, dan kijk ik verder naar een goede/goedkope B+W filter voor mijn 58mm. (niet veel voorkomende maat lijkt er op?) En kijk ik wel voor een leuke lens als ik daar echt het geld/tijd voor over heb.

Het probleem is dat ik bijna alle takken van de fotografie wel leuk vind. Macro, architectuur, auto's etc. Alleen moet ik me eerst meer focussen op een van die dingen, nu weet ik van alles niet zo veel. Daarna kan je pas echt je lenzen voor jou fotografie tak kopen.

19. math1js

math1js Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Voor groothoeklenzen is de Tokina 11-16mm f/2.8 vaak toch een favoriet!
    Kost wel rond de 500 euro volgens mij, maar dan heb je ook wel wat.
    Heb hem zelf niet, maar blijkt een mooie lens te zijn, dus misschien is dat wat?

20. math1js

math1js Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Het schermpje van een 550D heeft een andere beeldverhouding dan alle andere toestellen. Is namelijk 3:2, dus geeft de foto weer zonder zwarte randen oid, dus als je het het mounting frame van een LCDVF hierop zet crop je de zijkanten iets. Verder is het iets scherper met meer pixels, maar hierdoor volgens mij niet groter, gewoon 3"

En de colour correction die ik probeer is ook gewoon binnen premiere met 3-wegs, levels etc. Heb namelijk nog niet echt een alternatief gevonden voor apple color op de pc :mad:

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina