Voetbalfeest? Ordinaire razzia's van politie en justitie
Zit ik dan vandaag op me werk, nog ziek van de dag van gisteren. Wat ik gisteren gezien en gehoord heb kan ik nog altijd niet bevatten. En als ik al die 'objectieve' mediaberichtgeving lees, dan word ik alleen maar zieker. BAH! Wat een dag vol gezelligheid en voetbalplezier moest worden werd grof verstierd door politie en justitie.
Zo rond 1 uur kwam ik aan in de stad. Afgesproken met bekenden en me broer op het stadhuisplein. Wat mij meteen opviel was eigenlijk hoe rustig het was qua supporters. Tijdens de 1,5 uur die ik daar zat viel me eveens de veelvuldige aanwezigheid van politie op. Te voet, te paard, op de fiets en allemaal nadrukkelijk aanwezig! Na die 1,5 uur zei me broer al, kom we gaan, want het is hier nog rustig en op al die politie zaten we niet te wachten. Dus op weg naar onze stamkroeg op Laan op Zuid. Wij de tram in en toen wij de Erasmusbrug af reden zagwen we 8 ME bussen met hoge snelheid langs de Maastoren rijden, linksaf richting de wijk Feijenoord. We vroegen ons al af waar wat aan de hand was...Daar zouden we dus snelgenoeg achterkomen.
Uitgestapt bij de kroeg en vervolgens het terras opgelopen. Wat mede kroeggangers gedag zeggen. Een hele ontspannen sfeer. Families met kinderen, vaste gasten, dagjesmensen en een klein groepje die volgens de politie tot 'De Doelgroep' behoren. Pardon? Welke doelgroep? Iedereen ontspannen aan zijn of haar drankje, kinderen spelend zowel binnen als buiten. Nog geen 2 minuten op het terras en daar kwamen ze. Twee busjes van de ene kant, 6 van de andere kant. De ME sprong eruit met getrokken wapenstokken. Hele terras vol verbazing en schrikt zich de pleuris. Staat er een ME-er met getrokken wapenstok voor een meisje van 5 die een ijsje zit te eten. Kind overstuur natuurlijk.
Afijn, gelijk vragen stellen over wat er aan de hand is. Volgens de commandant was er 'nog' niets aan de hand. De actie had alles te maken met preventieve acties o.a op basis van de opiumwet. (Wat ik hoorde van mede kroeggangers was dat er al vanaf 1 uur een bus aan de overkant had gestaan die filmden en foto's maakten van de 'ontspannen leden van de doelgroep'.)Ik vroeg meteen waarom het dan noodzakelijk was om met getrokken wapenstok het terras op te stuiven als er toch niets aan de hand was? Na nog meer van dit soort vragen werden dan toch maar de wapenstokken terug gestopt. Er werd ons vervolgens meegedeeld dat iedereen één voor één het terras af moest, ID in moest leveren en zou worden gefouilleerd.
Ondergetekende was als eerste aan de beurt. Ja welke van de 40 ME-ers ging het doen. Uiteindelijk stond ik armen en benen wijd tegen een ME bus, al me gegevens ondertussen gechecked. Er werd me de vraag gesteld of ik verdovende middelen bij me had. Na 5 minuten waren ze klaar en mocht ik 'buiten de afzetting' wachten. Iedereen werkte heel rustig mee en na ruim twee uur waren ze pas klaar'.
In die twee uur had ik mooi de gelegenheid om met één van de ME-ers te praten. Toch nog één die je wel normaal te woord staat, het kan blijkbaar nog. Maar mijn verbazing werd nog groter. Na eerst gehoord te hebben dat dit een georganiseerde actie bleek, durfde meneer ook mee te delen dat hij de actie zelf ook niet snapte. Op alle 'waarom' vragen kon hij niets anders dan instemmend reageren. Hij begreep onze opgekomen frustratie. Hij kon de actie ook niet goedpraten, maar hij was ook alleen maar uitvoerend. Hij vond zelfs dat dit de relatie met de buurt en de uitbater zou schaden. Hij was er zelfs van overtuigd dat hun optreden nog wel een negatief politiek staartje zou krijgen. Scheelt dat de 'objectieve' media dat wel weer zo wist te draaien dat wij Feyenoord supporters weer de boefjes waren.
Uiteindelijk drugshonden erbij, officier van justitie erbij. Resultaat na 2 uur razzia? Een aantal mensen ingesloten omdat ze geen ID bewijs bij zich hadden en een paar waarvan ik de reden niet weet (niet om 'hooligan' redenen in ieder geval). Drugsvondst? Een hele kleine hoeveelheid voor eigen gebruik. Ander resultaat? Uitbater die zijn tent dicht moet doen voor de rest van de dag, voetbalfeest verstierd, groot omzetverlies, naamschade, aanwezige kinderen overstuur.
Vervolgens stromen ook de berichten van Stadhuisplein binnen van vrienden die daar ooggetuige zijn. Moeder met kinderwagen met de lange lat bewerkt, jochie van 11 in de boeien geslagen, groepen kroeg en terrasbezoekers de kroegen uitgeslagen, huilende meisjes, winkelend publiek belaagd door de ME en zo zijn er nog talloze voorbeelden. In de media is de redevoering; "vanwege de anti semitische leuzen" en "uiteindelijk 71 relschoppers gearresteerd".
De werkelijkheid ligt toch absoluut anders. Koppen als "Politie houdt georganiseerde razzia's in Rotterdam", "Aantal Feyenoord Supporters opgepakt vanwege ontbreken geldig ID", "Politie misdraagt zich tegen winkelend publiek en Feyenoord supporters". En dan lees ik bij alle nieuwsberichten weer alle hypocriete commentaren van al die struisvogels. Klakkeloos die media nablaten. Weer met de vingertjes wijzen van 'zie je wel'. Helaas voor jullie liggen de feiten toch heel anders! Ik ben al blij dat ik een aantal van die hypocrieten, na het met eigen ogen gezien te hebben, 180 graden gedraaid zijn in hun mening.
De bekerfinale werd in tweeën gesplitst vanwege de hoge veiligheidskosten. Volgens mij zijn we met de inzet in amsterdam gisteren en de acties in Rotterdam al lang op meer kosten uitgekomen! En dan zeggen we tegen onze burgervader....BEDANKT! Bedankt voor het verstieren van een voetbalfeest! Bedankt voor het verbieden van de Dance Parade! Bedankt voor het schaden van de Rotterdamse ondernemer! Bedankt voor het ons behandelen als crimineel! Bedankt voor het naar de klote helpen van onze stad!
ROTTERDAM WAKKER WORDEN!!
WATCHING FOOTBALL IS NOT A CRIME!!
Klik om te vergroten...