Fitness en aanverwanten [Deel 4]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Ashavan, 7 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ashavan

Ashavan Guest

Denk je dat ik de oefeningen met begeleiding heb geleerd? 9 van de 10 oefeningen heb ik mezelf aan moeten leren. Heb de tijd genomen om te lezen en filmpjes te bekijken en vergelijken om te verbeteren. Op de cursussen heb ik de leraren tig keer moeten verbeteren. Het is pas sinds een paar maanden terug dat ik de nuances leer van de oefening. Iemand de juiste beweging aanleren kan iedereen. En als ze het regelmatig genoeg doen leren ze het vanzelf. Zo gevaarlijk en blessure gevoelig zijn die oefeningen niet ondanks dat velen dit elkaar wel blijven aanpraten om de illusie in stand te houden. Wat echt gevaarlijk is zijn Smith Squats en waar stopt het merendeel van die "instructeurs" je in?

Ze moeten alleen snappen de eerste 4-6 weken met gewicht wat niet meer dan 50% van hun lichaamsgewicht is te gaan trainen en puur op techniek te focussen. Daarna limiet er af en knallen. Maar daar hebben ze geen geduld voor en denken het beter te weten.

En wat voor begeleiding denk je te kunnen krijgen? Op een sportschool zoals een health center kun je het vergeten. Ga je naar een serieus oud hok kun je het heel misschien nog krijgen, maar ook daar is de kans vaak erg klein. Dus je bent hoe dan ook op jezelf aangewezen. Dus oefeningen af doen als dat kan niet omdat je er begeleiding voor nodig hebt is onzin. Als dat zo was zou bijna niemand aan die oefeningen gaan en bij die idiote machines blijven wat de meeste fitness gyms het liefst hebben. Hou de leden dommer dan je instructeurs en stop ze maar lekker in machines met nog dommere standaard schema's. 1 van de vele redenen dat ik gestopt ben als instructeur op zulke boute sportscholen.

En so what als men good morning niet kan. ik vermeld toch ook een alternatieve oefening zoals een stiff legged deadlift. en voor push press een strikte militairy press. Beiden zijn een graadje makkelijker en als opstap te doen. Dus wat is het probleem? Mensen die zelf niet de moeite nemen om echt aan het werk te gaan? Laat ze maar lekker aanmodderen. 1 goede blessure en dan leren ze het vanzelf wel af. Het ijzer en zwaartekracht is genadeloos hard wat dat betreft.

@Meanzo
    Nee is niet overkill zolang je 2-3 dagen rust houdt tussen de press dagen. Ik zelf doe bench press zwaar met 3-4 opwarm sets en dan 5x5 met een statisch gewicht. Daarna Push Press met 1 aanvoel gewicht en 3 werksets met zwaar gewicht. De schouders en triceps zijn dan al behoorlijk vermoeid. Dan kun je toch nog met Close Grip Bench de triceps verder op maken. Dan met Incline (GEEN DECLINE ONZIN) maak je de schouders verder op en "isoleer" je de bovenkant borst wat meer wat bij de meeste mensen het deel is dat achterloopt om die volle borst te krijgen. Heel je bovenlichaam is dan kapot en vermoeid op het einde van die work-out. Als ik Incline deed en eindigde met Push Press waren me schouders zo verneukt dat ik meteen kon stoppen. Dus daarom doe ik Incline als laatste.

Zal de eerste paar trainingen zwaar zijn, net zoals het doen van een squat en deadlift in dezelfde training als je dit niet gewend bent...of als je opeens hogere reps doet ipv de normale lage reps...het is gewenning. je lichaam went en dan wordt het doenbaar.

@Algemeen
    Tijdje terug elders een algemeen schema geplaatst. Moderator maakte er een sticky van. Uiteindelijk is het vrij uitgebreid geworden met detail uitleg en velerlei mensen die het zijn gaan gebruiken. Dusver alleen maar positieve feed-back. Heb toen besloten er soort van "experiment" van te maken. Probeer het...geef feed-back positief en/of negatief :D
    '
    Het overall schema oogt vrij statisch, maar je kan er veel variatie in brengen om zo het lichaam te blijven prikkelen. Het maakt niet uit of je meer massa, kracht of wat dan ook wilt. Het werkt voor iedereen :D

http://forum.bodynet.nl/trainingsschemas/37601-veel-gevraagd-4-dagen-schema.html

Laatst bewerkt door een moderator: 28 apr 2010
  2. Manialmadcowie

Manialmadcowie Active Member

Leuk Bevonden:
    14
    Ashavan, heb je er ook wel eens over nagedacht om meer de bodybuilding kant op te gaan ipv strongman? of liggen daar je interesses totaal niet? Als ik het zo hoor heb je echt enorm veel kennis over het menselijk lichaam en zou je het ook prima kunnen doen.

3. Ashavan

Ashavan Guest

Heb in het begin bodybuilding gedaan. Strikt eetschema en vet verliezen en wat massa winst boeken. Maar na het cutten wilde ik goed inzicht hebben in de massa winst. Dus meetlint, weegschaal en alles gebruiken. Ik vond dit zeer de-motiverend voor het beetje winst wat er telkens plaatsvond. Ben toen gewoon gaan trainen om meer gewicht aan de stang te krijgen en minder strikt qua eten en al die metingen...enige wat telde was meer schijven van 20kg aan de stang te krijgen. Massa en kracht vlogen omhoog. En ik wilde steeds meer kracht. Dus ik blijf bij powerliften/strongman :D

4. Manialmadcowie

Leuk Bevonden:
    14
    Nou respect man, zowel bij bodybuilding als powerliften/strongman telt toch wel dat als je er echt ver mee wilt komen je complete levensstijl moet aanpassen (en vooral deze nieuwe levensstijl volhouden).

Ben nu zelf zo'n 8 maanden bezig met BB en het gaat erg lekker (84kg bij 1.84m en BF van 12%, komende van 70kg en 17%). Deze maand(en) een beetje aan het cutten voor de zomer (tja sorry, ik ben er zo ééntje ;) ) en dan vanaf augustus weer volop in de bulk :D volgende jaar hopelijk 85kg met 8% staan :D zou een leuke uitdaging worden!

Zijn er nou ook dingen die jij mist van voordat jij zo met je lichaam/sport bezig was? In de bulk had ik dat totaal niet, voelde ik me opperbest! Maar nu in de cut....het is best zwaar.

5. Ashavan

Ashavan Guest

Ik mis niks. Ga nog steeds van tijd tot tijd naar concerten en drink fanta of water daar. Heb geen drank nodig om een goede tijd te hebben. Ik train 4x in de week en heb verder nog genoeg tijd om te gamen, filmpje te pakken, naar festivals e.d. te gaan.

Naast me eigen trainingen heb ik dus paar keer in het jaar een soort bijeenkomst met gasten om dan sociaal te trainen en van gedachten te wisselen en technieken e.d. En strongman trainingen zijn ook altijd wel gezellig en leerzaam tussen het harde werk door. Dus kan niet zeggen dat me sociaal leven er onder lijd. Het is immers altijd het geval dat je omgaat met mensen die soort gelijke interesses hebben. Dus het is totaal niet erg dat ik niet om ga met piano spelers ofzo, want daar heb ik niks mee hehe.

Qua eten ook geen problemen mee. Als er wat te vieren valt is er altijd gourmet of bbq bij mijn ouders. Die slaan dan gewoon meer vlees in dan normaal omdat ze toch weten dat het op gaat. Een vriendin vraagt wat ze klaar moet maken voor het avond eten als ik langs kom. Maar het gebeurd ook wel eens dat we gewoon totaal andere dingen eten zolang we maar tegelijkertijd eten maakt het niet. In een restaurant is het ook gezellig terwijl iedereen wat anders eet, dus waarom thuis opeens niet?

Bulken vind ik niks. 6000-7000kcal elke dag moeten eten gaat na een tijdje enorm tegen staan. Cutten is het andere uiterste wat ik ook niet kan uitstaan. Maandag viel ik bijna flauw van de honger terwijl ik "maar" 3600kcal at. Dus gewoon ergens er tussenin zitten vind ik het prettigst hehe.

Op het werk zit ik met groot deel collega's die me ook regelmatig om info vragen en kijken niet meer op van het voedsel dat ik weg werk. Er wordt regelmatig over eten gepraat en morgen neemt er 1 een grote plaat mee om lading sushi te gaan maken tijdens lunch. Stuk relaxter dan me vorige werk plaats waar men de hele tijd domme bijdehante opmerkingen aan het maken waren. Op deze werk plek heb ik een week voor me wedstrijd zelfs nog getraind met producten die we inkopen en verkopen en een vrachtwagen chauffeur liet mij zijn vrachtwagen vooruit trekken als training. Voel me daar perfect op me plaats :D

Qua relaties is het wel lastig. Mijn instelling is dat mijn sport voor alles komt. Werk en een relatie komen daarna pas. Als een vriendin gaat klagen dat ik minder moet trainen of eten en dat zij me anders verlaat dan is mijn keus simpel...zij gaat de deur uit. En er zijn weinig vrouwen die dat kunnen accepteren.

Laatst bewerkt door een moderator: 28 apr 2010
  6. Ashavan

Ashavan Guest

Het maakt wel iets uit, maar is geen wondermiddel. Moet eerst zorgen dat je voor de rest goed eet en voldoende eiwitten, vetten en koolhydraten elke dag eet. Anders heb je niks aan suplementen.

7. Graveheart

Graveheart Groovy XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.548
    Na een jaar of 15 niets gedaan te hebben met sport, ben ik maandag naar de sportschool geweest.
    Circuitje gedaan langs 16 machines. 2 x 2 minuten per apparaat.

Zo ook stading calf raises en leg press.
    De eerste met zo'n 20 tot 25 kg, en de tweede tot 50 kg.

Dit was maandag. En tot op vandaag heb ik moeite met m'n been strekken als ik sta.
    Behoorlijk veel pijn als ik vanuit zittend omhoog kom en probeer te staan.
    Na even strekken etc kan ik wel normaal staan, maar lopen is pijnlijk.

Volgens mij ben ik te zwaar begonnen, en heb ik iets aan m'n kuitspieren verrrekt.
    Wat denken jullie?

8. Manialmadcowie

Leuk Bevonden:
    14

Iedereen heeft dat als hij/zij begint met trainen, ben nog nooit iemand tegengekomen die geen spierpijn had na de 1e keer. Benen zijn zoiezo smerig zwaar om goed te trainen, vind ik dan :D.

Squaten,legpress etc...ik vind het allemaal zwaar, maar oh wat lekker :p

9. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    komt wel, ik had hetzelfde als jij. Van de zijkant zag het er goed uit, maar van voren matig. Over paar maanden is dit al behoorlijk bijgetrokken en ziet het er van de voorkant ook goed uit ;).

10. Aernhem

Aernhem Wilfried Daddy Cool

Leuk Bevonden:
    7
    [yt]FWZkXwsu1B0[/yt]

Waarom swingt ie zo heen en weer met lichaam tijdens trainen? Terwijl altijd wordt uitgelegd in filmpjes/fitness coach om je houding juist stil te houden behalve dan de spieren die je op dat moment traint?

11. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Ben ik dan de enige die dat lichaam totaal uit verhouding vind 8)

Ik wil wel een potje met hem voetballen of hardlopen :+

12. Ashavan

Ashavan Guest

Ja jij bent de enige. want iedereen met goede ogen ziet dat alles gewoon in balans en verhouding staat.

Als je wilt hardlopen bel Mike Mentzer maar zoals hij er in de jaren '70-80 er bij stond. Die rent je 4x voorbij voordat jij je eerste rondje hebt afgelegd.

13. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    ik weet niet of het uit verhouding is, dat kan je bij zo'n monster niet meer zien. Lelijk is het wel. Praktisch ook niet echt lijkt me zo.

@Ashavan: Mike Mentzer daarentegen oogde ook een stuk gezonder ;)

14. Aernhem

Leuk Bevonden:
    7
    Ik weet wel dat hij "maar" 1 meter 75 is. Dusja als je dan breed bent, dan loop de rug veel sneller in de V dan iemand van 2 meter. Maar echt gruwelijk als die dat shirtje uittrekt en dan die rug, je verwacht niet dat dat in dat shirtje past hehe.

15. AntraXxX

AntraXxX Bruce Springsteen

Leuk Bevonden:
    214
    Die rug is me ff een partij ziek inderdaad, wtf check 4:40. :eek:

16. Graveheart

Graveheart Groovy XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.548
    Afgelopen donderdag een aantal metingen gehad, waaronder bloeddruk en gewicht /vetpercentage.

Bloeddruk was iets te hoog, maar dit had weer te maken met overgewicht.
    Mijn vetpercentage, daarintegen, was te hoog.
    Volgens de dame daar, is 16% gezond.
    Ik zat op 25% gemiddeld.

Daar moet dus verandering in komen, en dit hoop ik over de aankomende maanden goed te kunnen verlagen.

Vanavond weer sporten, heb er goed zin in!

17. Aernhem

Leuk Bevonden:
    7
    En dat is het belangrijkste!
    Ik ben al 5 dagen niet geweest door blessure en kan niet wachten totdat ik weer kan gaan, wordt er echt naar van. Wil trainen!!!

Toevallig heb ik 16% vet hehe. Dus nog gezond ;)

18. Ashavan

Ashavan Guest

Hoge bloeddruk hoeft niet per se met hoog vet% te maken te hebben. Als je veel produkten met suikers eet krijg je crap insuline, bloed en vaat ziekten en ook dus hogere bloeddruk. Ik zat over de 25% en had geen problemen met me bloeddruk omdat ik gewoon weinig suikers eet.

En qua vet% zit die mevrouw ook niet helemaal correct.

8-12% dan ben je atleet
    12-15% ben je normaal
    15-25% ben je dik
    25+ heb je obesitas

19. Manialmadcowie

Leuk Bevonden:
    14
    Gisteren ook weer mijn BF laten meten, sta nu op 10.2% :cool: ga zeker niet lager maar mooi 'clean bulken' met dit percentage, hopelijk volgend jaar ergens op de 90kg te zitten met dit percentage 8).

Afgelopen zondag wezen kijken in Beverwijk bij het Artemis Cup & NABBA NK, een aantal vrienden/trainingsmaatjes van mijn sportschool deden mee \o/ fantastisch evenement, maar wel een erg lange zit (van 13.00 tot 20.00!!).

20. Flix

Flix Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Sinds wanneer maakt je vet % je een atleet?:confused:

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina