Hier mijn bevinding van de Halo: Reach Multiplayer tot nu toe:
Halo: Reach – Beta.
Niet lang na de release van de xbox kwam ik bij een schoolvriend op bezoek die van zijn vader een xbox + Halo: Combat Evolved had gekregen, Ik heb toen wat Co-op met hem gespeeld maar echt veel vond ik er in de eerste instantie niet aan.
Wat niet zo vreemd was omdat ik shooters nooit echt leuk had gevonden, Ik speelde liever racegames en gta.
Toen ik ongeveer een jaar later zelf ook een xbox had gekocht heb ik Halo van die vriend geleend en op mijn gemak voor de eerste keer uitgespeeld. Ik was er helemaal weg van, De sfeer, de muziek, het verhaal, echt alles was perfect. Zelfs de controls waren geweldig.
Voor het eerst in mijn leven vond ik een First Person shooter leuk om te spelen.
Toen halo 2 uitkwam heb ik die dan ook meteen op de release gekocht en daarna voor zeker een jaar lang elke dag online gespeeld met mijn vrienden, Uiteraard ging dat niet altijd even goed en is er ook het nodige gevloekt en gescholden. Maar er waren in die tijd maar weinig andere games die de moeite waard waren om online te spelen, En dus zat ik elke middag na school achter de xbox online halo 2 te spelen.
Met Halo 3 kwam daar verandering in, Inmiddels waren er ook andere shooters die ik online speelde en veelal bevielen die mij beter (Rainbow six Vegas vooral) Daar ging ik minder vaak dood en maakte ik meer kills waardoor het gewoon leuker was om te doen, Je wilt immers winnen.
Halo 3 heb ik dan ook heel snel aan de kant gelegt. Het grote Noobcombo + powerups (bubleshield en dergelijke) feest ging mij gewoon te ver.
Wellicht komt dat omdat Halo net iets te snel gaat voor mij? (Of ik ben gewoon niet goed genoeg?)
Met Reach hoopte ik het halo 2 gevoel weer terug te krijgen, Zonder de noobcombo ergernissen. (battlerifle + plasmapistol.)
Helaas is dit niet het geval, Dat kan aan de beta liggen, Of aan de maps, Maar wellicht ook aan het spel op zich, Of zelfs aan mij?
Neem bevoorbeeld de Map: Powerhouse, Het ziet er leuk uit en er zijn genoeg plekken om dekking te zoeken.
Maar naar mijn mening is het een map die totaal niet geschikt is voor capture the flag en andere team objective gametype’s.
Het hele High ground vs Low ground maakt het gewoon tot een (in mijn ogen) oneerlijke map waarbij je heel makkelijk de flag kunt bewaken in CTF en mocht de vijand hem dan toch pakken dan kun je ze heel simpel van een afstand in de rug pakken. En zeker als je niet met een sterk team staat (lees: geen samenspel) dan verlies je gegerandeerd.
Stockpile is ook een feest in die map, ook hier geld het High VS Low ground principe en ben je gewoon zwaar in het nadeel als je de highground hebt als basis en je tegenstander zo slim is dat ie bij jouw vlaggen komt jatten.
Nu zijn het zeker leuke gamemodes als je ze op Sword Base speelt (lijkt een beetje op die halo 1 map met die 2 schepen naast elkaar, maar dan nu met een vloer in het midden.)
Die map is van de twee die nu in de beta speelbaar zijn dan ook de betere,
Als halo 3 enkel uit zulke goed gebalanceerde maps bestond dan had ik het waarschijlijk wel langer gespeeld.
Uiteraard is niet alles negatief?
Neem bijvoorbeeld het zwaard, Als er nu iemand met een zwaard op je af komt gevlogen dan kun je hem blokken door te slaan. Je bent nu dus niet meer zo kansloos tegenover het zwaard als in halo 3. (Ook al kon je daar nog een sticky op hem plakken, Je werd zowiezo gedood door hem.)
Maar goed, Uiteraard kan een goede zwaardnoob je toch altijd wel pakken.
Ik houd persoonlijk dan ook helemaal niet van superweapons en het gerush ernaartoe.
Het feit dat de Assault Rifle ook vaak weer net te zwak is om iemand mee te killen helpt dan ook niet echt mee.
En zoals je wel vaker zult (gaan) lezen zijn de frag granaten ook flink overpowerd momenteel. (Plus mijn sticky’s lijken soms niet te blijven plakken.)
De Armor Abilitys zijn wel weer een leuke toevoeging, Zo is de jetpack zeer handig tijdens een potje CTF of Stockpile op Sword Base en is gecloakt de basis in wandelen tijdens CTF ook erg handig.
Armorlock is iets aparts, Misschien moet ik er nog mee leren omgaan. Maar echt handig vond ik het tot nu toe nooit.
Sprint gebruik ik eigenlijk bijna niet, Je gaat er wat rapper mee de hoek om maar goed dan goeit de vijand gewoon een frag grenade achter je aan en ga ik vaak alsnog dood.
Als de Elite-Roll (of hoe dat ook mag heten.) de enigste ability blijft tijdens een potje Elite Slayer dan mag deze er wat mij betreft wel uit. Het voegt dan naar mijn mening immers weinig toe. (Behalve een hoop rondrollende mensen die nog net iets sneller bij de powerweapons zijn, Mits die er wel zijn in Elite slayer. Ik heb die gamemode nog niet veel kunnen spelen dankzij het vote systeem voor de match begint.)
Halo Reach Beta geeft mij over het algemeen eenzelfde ervaring als halo 3 ook gaf, Waarbij er wel degelijk leuke maps zijn die goed speelbaar zijn met de juiste gamemode.
Maar waar je door het matchmaking + Vote systeem de meeste speeltijd doorbrengt op maps met gamemodes die je totaal niet leuk vind.
Halo: Reach Multiplayer zal ik straks dan ook niet veel gaan spelen als dit allemaal zo blijft.
Uiteraard hoop ik dat ze het nog flink gaan verbeteren, Maar ik verwacht dat eerlijk gezegt niet.
Ik ben dan ook bang dat een Halo Multiplayer mij nooit meer echt lang zal kunnen vasthouden. (Wellicht heb ik er gewoon de skills niet voor,Misschien ben ik er te oud voor? Maar één ding weet ik zeker, In Call of Duty’s en Battlefield’s gaat het mij een stuk beter af.)
Ik kijk in elk geval wel heel erg uit naar de singleplayer van Halo: Reach, En vooral om die co-op online te spelen.
P.S. Ik heb het niet op spelling kunnen checken, De MS Word 2010 Beta die ik heb heeft geen spellingscontrole voor de nederlandse taal.
Laatst bewerkt: 1 mei 2010