[Formule 1] Seizoen 2010

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door JeePee, 27 dec 2009.

?

Wie gaat dit spannend seizoen winnen?

  1. Alonso

    39,6%
  2. Webber

    18,8%
  3. Hamilton

    8,3%
  4. Vettel

    31,3%
  5. Button

    2,1%
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Die groene vlaggen hadden daar niet moeten hangen! Als ze dan toch worden gezwaaid, tja, dan is de race alsnog los en ga je inhalen...
     
  2. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Nee dat is het nog steeds niet zo dat je mag inhalen voor de finish line. Het zijn 2 aparte regels.
    Maar ze hebben hun fout toegeven dat weet je he?
    De Marshalls hadden het niet mogen zwaaien.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2010
  3. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Ja, dat weet ik. Haha. ;) Maar nu ben ik benieuwd of er wat aan het 'vonnis' veranderd word.
     
  4. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Denk het niet. Elke rijder weet dat je niet mag inhalen voor de finish line. Het hele veld wist het en ik weet het zelfs. Dan mag je verwachten dat de zevenvoudige wereldkampioen het ook weet. :)
     
  5. Ethereal

    Ethereal Active Member

    Berichten:
    261
    Leuk Bevonden:
    97
    http://www.youtube.com/watch?v=nmu5GRKxX08

    In dit filmpje zit een herhaling van het inhaalmoment, en in dat fragment zie ik langs de baan een gele lamp knipperen, hetgeen mij duidt op gele vlag situatie. (Rond 1:30)
     
  6. JeePee

    JeePee Guest

    De regels zijn voor 2010 aangepast. Er is nu rond de pit-entry een zogehete 'safety car lijn' waarna ingehaald mag worden. De goeie ouwe tijd van 'inhalen na de finishlijn' is dus niet meer.

    Linkje? Ik lees nergens dat de marshalls hun fout hebben toegegeven. Ook bij de GP2 races werd er op dat punt telkens met groen gezwaaid. Je mag daar gewoon inhalen als de SC naar binnen duikt.

    Komt door de slechte kwaliteit. In een betere versie is die lamp gewoon groen. Tevens zie je net na dat geknipper onderaan in beeld een groene vlag heen en weer gaan.

    Maargoed, er zijn dus twee dingen:
    1 - normaal mag er ingehaald worden na de SC-lijn als deze naar binnen duikt
    2 - uitzondering op deze regel is dat als de race tijdens de SC-situatie finished, deze wel naar binnen gaat, maar er niet ingehaald mag worden.

    De FIA zegt nu dat de race gefinished is onder de SC situatie. Brawn zegt de race in de laatste ronde is vrijgegeven en dus NIET onder de SC is gefinished, waardoor regel 1 van toepassing is en Schumi's actie legaal is.

    Ik moet Brawn hierin gelijk geven, want als de race WEL onder de SC zou finishen, zou er overal geel + SC-borden getoond moeten worden. Dit was niet het geval. Er werd met groen gezwaaid en dan is de baan gewoon vrij.

    Edit://
    Hier duidelijk het groene licht + groene vlaggen. Daar is geen twijfel over mogelijk.

    [yt]BBYhgWFYDTY[/yt]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 mei 2010
  7. Mika Kimi

    Mika Kimi McLaren Mercedes

    Berichten:
    1.507
    Leuk Bevonden:
    0
    Het was de laatste ronde dus op papier geldt de regel dat er niet ingehaald mocht worden. Er is een fout gemaakt door de groene vlag te zwaaien, dus daar zal ongetwijfeld verantwoording voor moeten volgen.

    Maar uiteindelijk kreeg Schumi feitelijk een stop-and-go penalty en hier kan hij, denk aan Spa '08, officieel niet eens tegen in beroep gaan. Dus ik denk dat er nu niks meer veranderd zal worden aan de uitslag.
     
  8. JeePee

    JeePee Guest

    Klopt, alleen wordt een drive through niet teruggedraaid omdat het vaak om een incident tussen twee coureurs gaat. Dan geldt vaak de mening van een steward. Hier is gewoon sprake van de regeltjes en feitjes oplezen. Lijkt me toch een iets andere situatie dan wanneer een coureur een andere mening heeft t.o.v. de wedstrijdleiding. Dit is zwart op wit.

    Maar goed, discussiƫren heeft weinig zin. De FIA/Brawn zal de uitkomst binnenkort wel brengen. Jammer, want het seizoen was zo 'groene tafel-loos' op weg.
     
  9. Remco

    Remco Guest

    Wel zuur, ik vond het wel een gruwelijke actie van Schumi.
     
  10. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    Bourdais kreeg ook een straf in 2008, omdat hij tegen Massa zou hebben aangereden in Japan. Die kon die ook niet meer aanvechten, omdat het een drive through zou zijn. Ben benieuwd of de FIA nog steeds zo inconsequent te werk gaat.

    Vind het ook wel gruwelijk dat Jean Todt, Brawn en Schumacher heeft bestraft 8)
     
  11. JeePee

    JeePee Guest

    Of Damon Hill Schumacher :+ 1994 pay-back time.
     
  12. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Hmm die zat er dit keer bij idd. ;)
     
  13. Martijn NL

    Martijn NL Active Member

    Berichten:
    1.814
    Leuk Bevonden:
    0
    Volgende keer Villeneuve dus? :+
     
  14. coen the stig

    coen the stig Active Member

    Berichten:
    164
    Leuk Bevonden:
    0
    Ze hebben op de radio gezegt dat de sc van baan ging en er gefinisht ging worden maar er mocht niet worden ingehaalt. leuke actie van schumacher maar het was niet legaal. Brawn vergeet te zeggen dat deze regel bestaat.

    Regel 40.13 stelt dat als een race eindigt met een neutralisatie, de safety car aan het eind van de laatste ronde de pits zal inrijden en de auto's onder de zwartwitgeblokte vlag doorrijden, zonder elkaar in te halen.
     
  15. Martijn NL

    Martijn NL Active Member

    Berichten:
    1.814
    Leuk Bevonden:
    0
    Idd , dat doen ze zodat het nog een normale finish lijkt zo zonder SC ervoor.

    Ach vind het ook wel wat voor Schumi , de laatste keer dat hij in Monaco kwam zette die z'n auto stil in de kwali.. dusja..
     
  16. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.743
    Leuk Bevonden:
    1.942
    Als hij van Brawn te horen heeft gekregen dat hij mag inhalen kan hij er toch niets aan doen...Dit is imo van een totaal andere categorie dan eerdere onsportieve acties die hij heeft gedaan
     
  17. Martijn NL

    Martijn NL Active Member

    Berichten:
    1.814
    Leuk Bevonden:
    0
    Je hebt gelijk , maar ben geen fan van de man kwa sportiviteit.

    My bad ;)
     
  18. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Ik haal dit uit de Rule book.

    40.13 "If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."

    http://argent.fia.com/web/fia-public...10-02-2010.pdf

    Dus wat Schumacher deed was illegaal. :)
     
  19. Martijn NL

    Martijn NL Active Member

    Berichten:
    1.814
    Leuk Bevonden:
    0
    Die straf trekken ze ook echt niet meer in lijkt me.

    Wel balen omdat de auto's zo dicht op elkaar rijden tijdens de SC en je dus meteen veel plekken verliest met tijdstraf.

    Het zal me benieuwen of hij nog wat moois gaat laten zien dit jaar , of dat Rosberg de beste blijft bij Mercedes.
     
  20. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Ik denk dat we hem volgend jaar niet terug zien. :)
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina