Ok thanks Gimini!
Dit moet je kunnen dus;
Subdomein A5: Algebraïsche vaardigheden
5. De kandidaat beheerst de bij het examenprogramma passende rekenkundige
en algebraïsche vaardigheden en formules, heeft daar inzicht in en kan de
bewerkingen uitvoeren met, maar ook zonder, gebruik van ICT-middelen
zoals de grafische rekenmachine.
Domein Bg: Functies en grafieken
Subdomein Bg1: Standaardfuncties
6. De kandidaat kan grafieken tekenen en herkennen van machtsfuncties,
exponentiële functies, logaritmische functies en goniometrische functies en
van die verschillende typen functies de karakteristieke eigenschappen
benoemen.
Subdomein Bg2: Functies, grafieken, vergelijkingen en ongelijkheden
7. De kandidaat kan functievoorschriften opstellen en bewerken, de
bijbehorende grafieken tekenen en vergelijkingen en ongelijkheden oplossen
met behulp van numerieke, grafische en algebraïsche methoden.
Domein Cg: Discrete analyse
Subdomein Cg1: Veranderingen
8. De kandidaat kan het veranderingsgedrag van grafieken en functies relateren
aan differentiequotiënten, toenamediagrammen en hellinggrafieken en daarbij
een relatie leggen met contexten.
Subdomein Eg1/2: Kansen
10.De kandidaat kan bij telproblemen de situatie visualiseren met een schema,
diagram en rooster en combinatorische berekeningen uitvoeren.
11. De kandidaat kan toevalsexperimenten vertalen in een kansmodel, de
begrippen onafhankelijke gebeurtenissen en voorwaardelijke kansen hanteren
en kansen berekenen op basis van een kansexperiment en op basis van
symmetrie en combinatoriek.
Subdomein Eg3: Rekenen met kansen
12. De kandidaat kan bij discrete toevalsvariabelen het begrip onafhankelijkheid
hanteren, kansen berekenen met behulp van somregel, complementregel en
productregel en van een discrete toevalsvariabele de verwachtingswaarde
berekenen.
Subdomein Eg4: Speciale discrete verdelingen
13. De kandidaat kan vaststellen of een toevalsexperiment kan worden vertaald
naar een uniforme discrete verdeling of een binomiale kansverdeling en
binnen die verdelingen kansen en verwachtingen berekenen.
Domein Ba: Differentiaalrekening met toepassingen
Subdomein Ba1: Afgeleide functies
14. De kandidaat kan, ook in toepassingssituaties, van een functie met behulp
van rekenregels voor machts-, som- en kettingfuncties de afgeleide bepalen,
aan de hand daarvan het veranderingsgedrag van de functie beschrijven,
inclusief de extreme waarden en deze resultaten betekenis geven in de
context.
Subdomein Ba2: Rekenregels
15. De kandidaat kan, ook in toepassingssituaties, van een functie met behulp
van de rekenregels voor product- en quotiëntfuncties de afgeleide bepalen,
aan de hand daarvan het veranderingsgedrag van de functie beschrijven,
inclusief de extreme waarden en deze resultaten betekenis geven in de
context.
Subdomein Fa1: Populatie en steekproef
16. De kandidaat kan bij een gegeven probleemsituatie de populatie aangeven,
een gegeven steekproef beoordelen op geschiktheid en een geschikte
steekproef kiezen.
Subdomein Fa2: Ordenen, verwerken en samenvatten van statistische
gegevens
17. De kandidaat kan, ook met behulp van ICT, waarnemingen verwerken in een
geschikte tabel, visualiseren in een geschikt diagram, samenvatten met
geschikte centrum- en spreidingsmaten en gegeven grafische representaties
interpreteren.
Subdomein Fa3: Kansverdelingen
18. De kandidaat kan het binomiale en het (standaard-)normale verdelingsmodel
gebruiken voor het berekenen van kansen, relatieve frequenties, grenswaarden, gemiddelden en standaardafwijkingen van discrete en
continue verdelingen.
Subdomein Fa4: Het toetsen van hypothesen
19. De kandidaat kan nul- en alternatieve hypothesen en bijbehorende een- en tweezijdige toetsen formuleren en uitvoeren bij binomiaal- of normaalverdeelde toevalsvariabelen.
Verder heb ik niet het idee dat de examens moeilijker zijn dan voorgaande jaren. Ik denk juist dat ze het niet te moeilijk gaan maken. Omdat het een nieuwe 2e fase is, willen ze niet dat het slagingspercentage dik zakt. Volgens mijn GS leraar was de vorige keer dat er een nieuw systeem ingevoerd was er juist over het algemeen heel goed gescoord. Men leraar beweerde dat de ministers onder druk zouden komen te staan als het de nieuwe fase "niet zou werken", en dat de eindexamens daardoor makkelijker werden gemaakt.
Ach dat is ook maar een theorie. Hoop dat het klopt