Ikzelf zie geloof als totale nonsense, niet een bepaalde godsdienst maar alle godsdiensten even op een stapel gegooid. In mijn optiek is geloof namelijk al helemaal achterhaald. We nemen eventjes als voorbeeld het o zo bekende boek, de Bijbel. Hierin staan allemaal mooie verhaaltjes over hoe god de aarde heeft gemaakt en hoe deze in het middelpunt van het heelal zou liggen. Nu is echter bekend dat dit alles totale onzin is. Dus bijna alle "feiten" die in de bijbel staan die worden langzamerhand ontkracht.
Dan heb je natuurlijk ook nog die mensen die claimen dat je de bijbel niet leterlijk moet nemen maar dat je er een boodschap uit moet halen. Maar dan ben je hypocriet bezig. want aan de ene kant geloof je niet de verhaaltjes in het boek, maar wel dat er een god is en jezus is zijn profeet....(of haal ik nu 2 boekkie's door elkaar
)
Ik wil nu niet zeggen dat ik geen respect heb voor mensen die geloven in hun geloof, sterker nog deze mensen zijn heel sterk omdat ze nog steeds durven te geloven in een god waarvan de verhaaltjes voor een groot gedeelte in het rijtje: Dikkie Dik en Sjakie en de Chocolade fabriek passen.
Maar ik vindt het wel verkeerd als je je leef regels uit je heilige boek of geloofsovertuiging gaat halen. bijvoorbeeld het moeten dragen van hoofddoeken in de koraan of het geen sex hebben voor het huwelijk in de bijbel.
Geloof is eigenlijk altijd al een reden van oorlog geweest en het zal daarom helpen de godsdiensten te verbieden, al helemaal in deze tijd waarin niet meer valt te vechten over economische macht of koloniën.
Aan de ene kant snap ik wel waarom mensen geloven, als je gelooft heb je houvast, kun je altijd ergens steun zoeken en heb je het vooruitzicht dat je na je leven naar een beter plek gaat, oftewel je leven dient ergens voor. Maar als wij kijken naar het dierenrijk vervalt dit argument van een leven na de dood. Want dieren bekommeren zich niet om godsdienst of gedragsregels, dus deze gaan niet naar b.v. de hemel of de hel. Hun leven dient in princiepe nergens voor. Als je dan kijkt naar het evolutie process waarin de mens is ontstaan dan kun je dus aannemen dat de mens een soort van overontwikkeld dier is dat enkel en alleen op aarde is om zichzelf voort te planten en het zo prettig mogelijk te maken voor zichzelf.
Als je dan aan het einde van je leven niks berijkt hebt weet je in iedergeval dat het niet uit maakt, want je gaat toch nergens heen. Het leven is geen test!
Klik om te vergroten...