[geloof] Wat vinden jullie ervan? [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rydan

Rydan Active Member

Leuk Bevonden:
    18
    Zat op uitzendinggemist.nl QI te kijken, vond deze quote wel mooi:
    "We hebben net genoeg religie om elkaar te haten, maar niet genoeg om elkaar lief te hebben" :cool::b:

2. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Dooie boel hier:

[yt]Tvn0pyqIBVc[/yt]

3. SyKeS1

SyKeS1 Avatarjattert

Leuk Bevonden:
    6
    Het is ook niet echt een dicussie. Gelovigen hebben nou eenmaal geen enkel argument dat voor ze spreekt aangezien de bemoeizame god die ze verkondigen niet bestaat.

4. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    The Root Of All Evil

Van massaal bezoek aan een schemerige grot tot jezelf opblazen in een mensenmassa: de drijfveer achter dit soort irrationeel gedrag is volgens Richard Dawkins altijd religie. Religieuze strijders wordt wijsgemaakt dat het beste deel van hun leven na de dood komt. In tegenstelling tot religie is wetenschap gebaseerd op bewijs. Geloof bevordert niet-denken en belemmert dus de open geest die nodig is voor wetenschappelijk onderzoek. Als bewonderaar van Charles Darwin, moet Dawkins tot zijn ontzetting vonstateren dat de evolutieleer steeds meer als gelijkwaardige optie naast het scheppingsverhaal wordt gezien. Dawkins betreedt het hol van de leeuw: de New Life Church in Colorado Springs. Hij gaat er in discussie met de invloedrijke dominee Ted Haggard die hem de oren wast. Ook bezoekt hij Jeruzalem waar zoveel heilige plekken zijn dat het wel héél vredig moet zijn. Echter, de conflicten rijzen er de pan uit.

Zometeen op NED2, 23:25 - 00:15 uur.

5. SyKeS1

SyKeS1 Avatarjattert

Leuk Bevonden:
    6
    Sterke docu inderdaad. Volgens mij staat hij al een tijdje op youtube, maar ik kan me vergissen.

6. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    had jij hier niet een boek van gelezen?

7. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Ik heb hem ook gezien op Youtube. Het zal vast wel de zelfde zijn.

Over de inhoud was ik niet zo onder de indruk. De docu is meer een anti-Religie docu ipv ondersteuning voor de theorie van het Atheïsme. Dawkins geeft Religie de schuld van terreur. Persoonlijk zie ik dat niet zo zitten. Aanslagen hebben meestal Politieke redenen, dat slechtst wordt getriggerd door Religie.

8. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    De theorie van het atheïsme?

Staat ook op Youtube inderdaad. Had 'm ook al gezien.

9. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Evolutie-theorie waar het Atheïsme vooral op leunt. Van Dawkins had ik wel verwacht dat ie er iets over te vertellen had.

10. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Heeft ie genoeg over geschreven hoor ;) Volgens mij is of zijn er ook docu's van zijn hand daarover.

11. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
  12. SyKeS1

SyKeS1 Avatarjattert

Leuk Bevonden:
    6
    Religie is in grote mate politiek. Niets meer niets minder.

13. SyKeS1

SyKeS1 Avatarjattert

Leuk Bevonden:
    6
    Evolutie en Atheisme zijn twee verschillende ideeen. Misschien bestaat er een causaal verband tussen het aannemen van evolutie als de waarheid en geen theisme aan te hangen, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat je evolutie zeer veel bewijs met voor zich heeft spreken en theisme geen enkel bewijs. Dus nuchtere mensen komen vaak op deze twee ideeen uit...

14. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Precies. Ten eerste vind ik atheïsme geen 'idee', maar juist het ontbreken van een idee.

Ten tweede heb je om atheïst te zijn geen evolutietheorie nodig. Met rationeel denken kom je al een eind. De evolutietheorie is natuurlijk wel een geweldig fundament om je atheïsme op te staven.

15. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Ik kom ook maar eens een keer ffe mijn mening over het geloof droppen zoals ik er naar kijk.

In mijn ogen is god het "ontzichtbare vriendje voor volwassenen"
    Ik heb er geen problemen mee want het geloof is volgens mij er meer voor om mensen steun te bieden in moeilijke tijd zodat ze niet in elkaar storten maar door kunnen vechten.
    Waar ik wel problemen mee heb is het met die rationele, vechten voor je geloof om iedereen te laten geloven.
    Of geld vragen voor een bepaald geloof, dingen doen voor een bepaald geloof.
    Dit vind ik dan echt belachelijk want het biedt je steun maar je moet niet je leven er aan toe wijden zodat je hierna naar een "betere plek" gaat.
    Ik geloof niet in god maar toch bid ik af en toe naar hem in moeilijke tijden.
    Ik weet dat het nergens op slaat maar toch doe ik het en ik krijg er wel wat meer kracht van.
    Maar ik bid dan eigenlijk niet naar hem maar naar iets in mijn eigen lichaam wat mij verteld hoe ik me moet voelen.

Al om al, geloof vind ik best maar gebruik het alleen voor kracht en niet om zelfmoord te plegen.

16. House

House Literear Terrorist

Leuk Bevonden:
    0
    Ikzelf zie geloof als totale nonsense, niet een bepaalde godsdienst maar alle godsdiensten even op een stapel gegooid. In mijn optiek is geloof namelijk al helemaal achterhaald. We nemen eventjes als voorbeeld het o zo bekende boek, de Bijbel. Hierin staan allemaal mooie verhaaltjes over hoe god de aarde heeft gemaakt en hoe deze in het middelpunt van het heelal zou liggen. Nu is echter bekend dat dit alles totale onzin is. Dus bijna alle "feiten" die in de bijbel staan die worden langzamerhand ontkracht.
    Dan heb je natuurlijk ook nog die mensen die claimen dat je de bijbel niet leterlijk moet nemen maar dat je er een boodschap uit moet halen. Maar dan ben je hypocriet bezig. want aan de ene kant geloof je niet de verhaaltjes in het boek, maar wel dat er een god is en jezus is zijn profeet....(of haal ik nu 2 boekkie's door elkaar ;) )

Ik wil nu niet zeggen dat ik geen respect heb voor mensen die geloven in hun geloof, sterker nog deze mensen zijn heel sterk omdat ze nog steeds durven te geloven in een god waarvan de verhaaltjes voor een groot gedeelte in het rijtje: Dikkie Dik en Sjakie en de Chocolade fabriek passen.
    Maar ik vindt het wel verkeerd als je je leef regels uit je heilige boek of geloofsovertuiging gaat halen. bijvoorbeeld het moeten dragen van hoofddoeken in de koraan of het geen sex hebben voor het huwelijk in de bijbel. Geloof is eigenlijk altijd al een reden van oorlog geweest en het zal daarom helpen de godsdiensten te verbieden, al helemaal in deze tijd waarin niet meer valt te vechten over economische macht of koloniën.

Aan de ene kant snap ik wel waarom mensen geloven, als je gelooft heb je houvast, kun je altijd ergens steun zoeken en heb je het vooruitzicht dat je na je leven naar een beter plek gaat, oftewel je leven dient ergens voor. Maar als wij kijken naar het dierenrijk vervalt dit argument van een leven na de dood. Want dieren bekommeren zich niet om godsdienst of gedragsregels, dus deze gaan niet naar b.v. de hemel of de hel. Hun leven dient in princiepe nergens voor. Als je dan kijkt naar het evolutie process waarin de mens is ontstaan dan kun je dus aannemen dat de mens een soort van overontwikkeld dier is dat enkel en alleen op aarde is om zichzelf voort te planten en het zo prettig mogelijk te maken voor zichzelf.

Als je dan aan het einde van je leven niks berijkt hebt weet je in iedergeval dat het niet uit maakt, want je gaat toch nergens heen. Het leven is geen test!

Laatst bewerkt: 26 mei 2010
  17. Meanzo

Meanzo A-Style

Leuk Bevonden:
    0
    Denk daar nog maar is overna...

Jij wilt geloof verbieden, om oorlogen te voorkomen? Dat gaat natuurlijk alleen maar averechts werken.

Nee verbieden is niet de oplossing, gewoon leven en laten leven.

18. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Bij religie draait het om een zo groot mogelijke achterban te hebben, het zelfde geld ook voor een politieke partij. Maar dit zijn imo de enigste overeenkomsten.

Voordat ik ook maar iets over evolutie had gehoord, was ik al atheïst. Maar hoe kan je atheïst zijn en niet in evolutie geloven op latere leeftijd? Je bent een creationist of anders een darwinist. Veel opties heb je niet :9

Je kan trouwens wel in evolutie geloven en gelovig zijn.

19. Meanzo

Meanzo A-Style

Leuk Bevonden:
    0
    Bij religie draait het om een zo groot mogelijke achterban te hebben?

Wat een nonsense. Mensen hebben houvast aan religie, mensen blijven het nut van het leven inzien door religie. Om te zeggen dat het hebben van een zo groot mogelijke achterban hetgeen is waar religie om draait, is gewoon kortaf en bovendien niet waar. Maargoed waarschijnlijk heb je gewoon de verkeerde woordkeus gebruikt in je vergelijking.

Het is natuurlijk wel zo dat een religie minder snel zal uitsterven als de achterban groot is, dus (sommige) religieuze leiders zullen inderdaad streven naar een grote achterban om hun godsdienst in leven te houden. Maargoed wie zegt dat het in de religie draait om de religieuze leiders, de meeste gelovige geloven puur en alleen voor zichzelf.

20. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Nope, ik heb volgens mij het juiste woord gebruikt. Geloof zie ik als iets positiefs, en ik baal dat het ontbreekt in mij. Religie vind ik een nare ziekte dat in de geest van een mens gaat zitten. Niemand weet of er iets hogers is dan de mens. Ook niet de Paus of de Imam.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina