Joran bekent iets ergs te hebben gedaan.
Beste lezer van mijn weblog,
De berichtgeving in de Telegraaf is onjuist. Mijn naam wordt ook genoemd. Bij deze mijn reactie.
Met grote schok heb ik kennis genomen van de dood van Tatiana Flores Stephany Ramirez in Peru. Als gebroken man schrijf ik nu deze woorden, omdat ik me enorm schuldig voel dat het me niet eerder gelukt is Joran te overtuigen zijn straf uit te gaan zitten en zware therapie te ondergaan. Nog een slachtoffer, verschrikkelijk.
Het ergste is nog dat het voorkomen had kunnen worden als de elite serieuzer geluisterd had en meer onderzoek had verricht. Hier zou ik een boek mee kunnen vullen, maar voorlopig laat ik het hierbij.
Het afgelopen jaar werk ik samen met een van Joran's beste vertrouwelingen om Joran op het goede pad te krijgen. We hebben talloze initiatieven genomen om Joran te overtuigen zijn straf uit te gaan zitten en intensieve therapie te ondergaan om zowel de wereld te verlossen van alle onzekerheid in de Holloway zaak alsmede zo Joran weer na zijn straf in het gareel te krijgen.
Zelf sprak ik Joran vorige week voor het laatst. Echter Joran's vriend sprak Joran nog zeer recent. Hij heeft hier dit over te zeggen:
"Ik had tot vlak voor 30 mei, nog contact met Joran. Hij zat in Peru, dat was bekend. In Aruba werd het hem teveel, de band met zijn moeder verslechterde, hij had weer eens geld vergokt. Dit zette zijn vlucht naar Peru op. Vlak voor het weekend was het duidelijk dat Joran in financiële nood verkeerde, hij was behoorlijk in de war. Gedreven door honger, de angst zijn hotel niet te kunnen betalen. Hij moest en zou aan geld komen, ik heb Joran nog nooit zo gefrustreerd meegemaakt als in die periode.
Hij vroeg me meerdere malen om geld te sturen, en was (naar eigen zeggen), in alle staten, en behoorlijk depressief. Hij vroeg kleine bedragen (om te eten), en werd behoorlijk driftig toen ik weigerde iets te sturen. Hij zei letterlijk rare dingen te kunnen doen, omdat niemand hem wilde helpen.
Het is een ophoping van frustratie, voor dat moment (het geldgebrek in een ver, vreemd land), maar ook zijn totale leven. Het werd hem allemaal teveel.
Ik zeg bij deze, de ruzie, en woordenwisseling met dat meisje ging naar alle waarschijnlijkheid over geld. Zijn prioriteit lag in die periode TOTAAL niet op seks, en hij was prikkelbaar door het feit dat niemand hem iets wilde geven.
Naderhand, had ik hem gesproken, hij zei "iets ergs te hebben gedaan". Hij sprak niet uit wat, maar was behoorlijk in paniek.
Het is me een raadsel hoe hij alsnog aan zijn geld kwam, en toch het land heeft kunnen verlaten (mogelijk had zij iets op zak). Aan de hand van mijn ervaringen (het contact voor en in het weekend), heb ik zo wel mijn vermoedens. Maar ik wacht alles af, omdat niks zeker is"
In de weken voor de moord is het helemaal mis gegaan met Joran. Na de dood van zijn vader is Joran weer in Aruba gaan wonen. Joran had nieuwe toekomstplannen. Hij zou in therapie en een sociaal werktraject gaan om zijn leven weer vorm te geven. Een week nadat hij zou worden opgenomen gebeurd dit.....
Een diep tragische gebeurtenis in een diep tragische verwikkeling van vele factoren.
Moge beide meisjes rusten in vrede.
Jaap Amesz
Klik om te vergroten...