Het School & Opleidingen Topic

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Syn3rgy, 7 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beumah

    Beumah ----

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoe is een Master in vergelijking met de HBO? En waar doe je je Master?
     
  2. Ypuh

    Ypuh Active Member

    Berichten:
    3.250
    Leuk Bevonden:
    203
    IBMS Groningen Number One! Zal wel niet een standaard opleiding zijn die weinig voorsteld. Anders kan er ook geen #1 van Nederland zijn.
     
  3. Aleko

    Aleko Niet? Nou, dan toch!

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat wil je precies weten? Dan kan ik wat gerichter antwoord geven. Het meeste heb ik wel genoemd in mijn eerdere post denk ik. :)

    Ik doe mijn master aan de RUG in Groningen.
     
  4. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

    Berichten:
    11.693
    Leuk Bevonden:
    17.901
    Ja mja boys.
    Weet dus nog steeds niet wat ik moet doen.
    Ik wil ook wel Toerisme of zo doen HBO, of Media en Entertainment, maar dan toch..zit je met het idee van ja wtf, je kan makkelijk universiteit aan, maar je wil al dat leesgezeik etc. niet.
     
  5. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Als je zo overtuigt bent dat je het "makkelijk aankan", maar je afhaakt vanwege het "leesgezeik", dan ben je gewoon lui. Dat is echt een mentaliteit van de middelbare school. Die gaat er vanzelf wel uit als je studeert. Waar je ook studeert! Want je doet immers -als het goed is- iets wat je leuk vindt. Dan komt de passie vanzelf en dan is dat studeren toch zo erg niet meer.

    Maar wat belangrijker is: In wat voor mate heb jij je al verdiept in Toerisme en Medie&Entertainment?
     
  6. Daniël

    Daniël Staatsfeind Nr. 1

    Berichten:
    1.285
    Leuk Bevonden:
    18
    Ik zou me er ook goed in verdiepen, er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden waaruit je kunt kiezen en alleen omdat iets leuk klinkt, zou ik het niet kiezen. Verder denk ik dat je beter van die "universiteitsdrang" kunt afzien. Ik bedoel, als het HBO nou eenmaal beter bij je past, dan zou ik gewoon daar voor kiezen. Ook al kan je een universitaire studie makkelijk aan, een schande is het HBO zeker niet.

    Ga vooral iets doen dat je leuk vindt, dat is denk ik wel belangrijk.:)
     
  7. Nukem 007

    Nukem 007 Tots units fem força

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    453
    Ik heb even een vraag. Is er hier iemand die meer weet over de opleiding Fiscale Economie? Dit lijkt mij wel interessant om te gaan volgen. Als ik het goed heb, moet je VWO met economie gedaan hebben voordat je toegelaten wordt? Ik zit nu pas in VWO 3, ik ga volgend jaar verder met een Economie & Maatschappij profiel, met Wiskunde A.
    En wat is nou precies het verschil tussen Fiscale Economie en Fiscaal Recht? Want je kan met beide studies met belastingen werken.

    Als iemand nog meer informatie heeft of persoonlijke ervaringen zou ik die graag willen horen! (Ook over andere Economische studies).
     
  8. Ypuh

    Ypuh Active Member

    Berichten:
    3.250
    Leuk Bevonden:
    203
    Ik weet dat de mensen die Fiscale Economie studeren aan de RUG het ontzettend goed voor elkaar hebben. Er zijn niet al te veel mensen die er in afstuderen en zijn daarmee erg gewild. Bedrijven geven dan ook vaak uitjes aan de klassen die Fiscale Economie studeren, om zo een streepje voor te krijgen bji het binnen halen van deze jeugd. Best leuk.
     
  9. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

    Berichten:
    11.693
    Leuk Bevonden:
    17.901
    Ja niet.
    Wat me aanspreekt is bij media en entertainment, naja, t spreekt me op een een of andere manier aan..toerisme? zon zee strand? :+ damn wat lame ook.
    verder heb je wel gelijk, maar het is toch zo lastig man.
    ga iig naar de keuze 3 daagse van de hva-uva, hopen dat daar iets uitkomt.
     
  10. Syn3rgy

    Syn3rgy Active Member

    Berichten:
    1.107
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik ben een beetje over het idee om een tekenaar te worden. Als je dat wilt worden moet je echt talent hebben en er uren in steken en eigenlijk moet je op een jonge leeftijd beginnen. Talent heb ik een heel klein beetje, kan aardig wat tekenen alleen heb ik het gevoel dat het veels te moeilijk gaat worden. Je moet er echt talent voor hebben en dat heb ik helaas niet. Ik probeer niet echt negatief over te komen. Maar ik bedoel gewoon dat je heel wat nodig hebt omdat echt een goede baan te krijgen bij een groot bedrijf.

    Mijn 2e keuze zou zijn : ( Chef ) kok. Ik heb effkes wat rond zitten zoeken op het internet en ik zie dat er maar weinig HBO opleidingen zijn.

    Is er misschien iemand hier die een opleiding doet voor (Chef)kok? Zoja, wat voor een niveau doe je en dergelijken?

    Alvast bedankt.
     
  11. Zeepsop

    Zeepsop BRO BEANS

    Berichten:
    2.636
    Leuk Bevonden:
    631
    Misschien dat ik je wat kan helpen met je kok vragen. Zelf doe ik nu nog horecamanager (middelbare hotelschool), stop einde van dit jaar. Werk ook in een horeca bedrijf en heb ook vrienden die de opleiding doen.

    Wat ik zeker kan aanraden als je op het idee komt om koksopleiding MBO te doen is om het BBL te doen, want op de scholen kunnen ze je het niet zo goed vertellen als in de echte wereld. Die opleidingen zijn ook niveau 2 en 3.

    Horecamanager is wel niveau 4 en daarmee kan je ook chef kok worden. De opleiding is wel iets meer gericht naar het bedienings gedeelte, omdat het managers opleiding is en dus meer hotel leiding. Chef kok kan ook zeker, kun je zelf beetje kiezen. Die opleiding is half stage. Stages kan je zelf kiezen. Uit: bediening, keuken, receptie, banqueting en de hele hups. Op de locatie waar ik de opleiding doe (Apeldoorn) is het heel erg praktijk gericht in het eerste jaar. Half jaar keuken, half jaar bediening en daar leer je het echt. Tweede jaar is meer de managers kant en leiding gaan geven en boekhouding enzo. En vanaf het derde jaar ben je eigenlijk alleen maar op stage.

    Ik ben er mee gestopt, omdat ik in het tweede jaar instroomde en ik die basis niet heb meegekregen. Ook stelt het weinig voor en ben ik overdreven vaak vrij. Motiveerd niet echt en toen kwam ik tot de conclusie dat dit niet was wat ik echt wil. Wel ideaal voor mijn werk nu, al de stages van dit jaar heb ik daar gedaan en nu ben ik overal inzet baar in het bedrijf. Dat is wel ideaal.

    Je kan natuurlijk ook nog de hogere hotelschool doen en bij particulieren is het echt heel erg praktijk gericht. Daar moet je echt research na doen als je dat echt wil.
     
  12. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Je hebt best leuke beroepen gekozen Syn3rgy. :9

    Chefkok is een heel mooi beroep als je wilt ondernemen. Als je van tekenen houdt zou je
    misschien game design(3d artist) kunnen overwegen. Je hoeft daarvoor geen top tekenaar te zijn, je werkt met games en je zal vast een baan kunnen vinden.
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2010
  13. Dedemsvaart

    Dedemsvaart redonkulous

    Berichten:
    1.261
    Leuk Bevonden:
    24
    Ik zit ff te twijfelen bij de studiefinanciering aanvraag.
    Wat is namelijk het nadeel van een maximale prestatiebeurs, behalve dan het feit dat je kans hebt dat je dat moet terugbetalen als je je opleiding niet haalt binnen 10 jaar?
    Ohja, en wanneer kom je in aanmerking voor een OV kaart? Ik ben namelijk nog 16 als ik naar het HBO ga.

    edit: al gevonden, en maximale prestatiebeurs gedaan.
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2010
  14. Ypuh

    Ypuh Active Member

    Berichten:
    3.250
    Leuk Bevonden:
    203
    Basisbeurs. Voor iedereen, terug betalen als je een willekeurige opleiding binnen 10 jaar niet afmaakt. Halverwege switchen en die opleiding afmaken telt dus ook.

    Prestatiebeurs. Voor iedereen (Geloof ik), zelfde voorwaarden als basisbeurs.

    Aanvullende beurs, afhankelijk van je ouders' inkomen, zelfde voorwaarden als basis beurs.

    OV. Voor iedereen, zelfde voorwaarden als basisbeurs.

    Alles is in eerste instantie een (rente vrije) lening, totdat je opleiding afgerond is.
     
  15. Marty NL

    Marty NL Active Member

    Berichten:
    935
    Leuk Bevonden:
    77

    Wat jij prestatiebeurs en basisbeurs noemt is volgens mij hetzelfde. Prestatiebeurs krijgt iedereen en hoef je niet terug te betalen als je binnen 10 jaar je opleiding afmaken.

    Aanvullende beurs kan je krijgen als je ouders weinig verdienen. Daarnaast kan je nog een lening aangaan onder vrij gunstige voorwaarden.
     
  16. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.599
    Leuk Bevonden:
    8.702
    Dat is inderdaad waar, maar om het nog even te verduidelijken: Dit betekent nog steeds dat je maar 4-6 jaar beurs krijgt. Als je langer over je opleiding doet mag je zelf lappen. ;)
     
  17. Marty NL

    Marty NL Active Member

    Berichten:
    935
    Leuk Bevonden:
    77
    Dat weet ik helaas maar al te goed ;)
     
  18. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Ik heb ff goed advies nodig van de Economen hier op xbw.

    Momenteel studeer ik Art & Technologie op het NHTV. Ik heb het totaal niet naar m'n zin. Veel te veel praktijk(ik hou meer van kennis), bergen huiswerk en daarnaast valt programmeren vies tegen. M'n plan is om te stoppen en met de kennis die ik heb opgedaan een eigen bedrijf te beginnen. Erg risicovol natuurlijk dus ik dacht aan een back-up plan, mocht het fout gaan, kan ik nog altijd terug naar school gaan en Economie studeren. M'n beste vak op de middelbaar was namelijk ook Economie.

    M'n vraag is of een Economische studie wel leuk blijft na een tijdje? Wordt het niet enorm repetief op langer termijn? Daarnaast lijkt me een kantoorbaan met alleen maar cijfertjes verschrikkelijk om te doen voor de rest van m'n leven. M'n 2de vraag is of het veel voordelen heeft om na m'n eerste jaar HBO door te stromen naar de Uni?
     
  19. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    ^iemand?

    Op schoolsites is er altijd zo weinig informatie te vinden over een opleiding.
     
  20. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    *over de middelbare school

    Als je een bespreekgeval bent, weet iemand waar ze dan op letten?
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina