Studentikoze partijen zijn Groen Links en D66.
VVD, CDA en D66 vind ik nog prima. Met in het achterhoofd dat we met de PVV nog veel verder van huis zijn.
Nja, jaloezie is denk ik niet het juiste woord, maar er wordt wel degelijk neergekeken op iedereen die zijn kop boven het maaiveld uitsteekt. Scholieren patsen met hun 6 en als je een 9 of hoger haalt, ben je meteen een nerd. Iemand die veel verdient, mag daar niet openlijk van geniten, want dan is hij meteen arrogant. Of nog recent: Het zeilmeisje mag haar droom niet eens proberen na te streven, want "wij moeten ook gewoon naar school".
Dat vind ik kwalijk.
Dit uit zich in de politiek doordat linkse partijen de nadruk leggen op het geld dat de overheid aan de armsten uitkeert, waar rechts de nadruk legt op meer kansen creëren zodat die mensen zichzelf aan een beter leven kunnen helpen. Het streven om wat van jezelf te maken.
Dat is weer de vraag vanaf welke kant ga je uit? Het is het principe van de man die je een vis geeft of een hengel.
En ik realiseer me ook wel dat in de praktijk het niet zo is dat de PvdA enkel de rijken wil aanpakken. Zij zorgen samen al voor het meeste inkomen van de staat en dat is prima.
Maar pas op voor die maatregelen als 60% inkomensbelasting. Zoals Alexander Pechtold zei: Werk moet lonen. En zoals ik al zei: Het gaat om beeldvorming. Betutteling leidt tot wegjagen van talent. Ik zeg niet dat het niet mag, maar wees voorzichtig met dat vingertje.
Maar ik sta ook niet eens zo negatief tegenover de PvdA. Het is niet mijn partij, maar ik vecht hier tegen de nog linksere geluiden. Ik zelf ben ook pro-Paars. Daar vinden we elkaar. Ik vind dat liberalisme nu nodig is om ons hard door de crisis te slepen en dan is de PvdA de waakhond die de belangen behartigt van zij die het nodig hebben.
Een uitzwaai naar zowel links of rechts kunnen we nu niet gebruiken.
Ik stem overigens D66, omdat ik gematigd liberaal ben. Van mij mag je zeker aan de hypotheekrente aftrek komen bijvoorbeeld. De man uit Wassenaar kiest zelf voor een groot huis, dan hoeft de staat daar niet bij te springen.
Klik om te vergroten...