[Politiek] Kabinet, Tweede Kamer & Verkiezingen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door de bengel, 1 apr 2009.

1. Angelus

Angelus Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    De mogelijkheden tot een meerderheidscoalitie, met drie of vier partijen, op een rij:

VVD+PVDA+CDA: 82 zetels

VVD+PVDA+D66+GROENLINKS: 81 zetels

VVD+CDA+SP+D66: 77 zetels

VVD+CDA+SP+GROENLINKS: 77 zetels

VVD+PVV+CDA: 76 zetels

VVD+PVDA+SP: 76 zetels

2. WesleyRBK

WesleyRBK Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ben er bijna zeker van dat de PVV in de coalitie komt zeker omdat ze het breekpunt van de AOW hebben laten vallen.

3. Aernhem

Aernhem Wilfried Daddy Cool

Leuk Bevonden:
    7
    Haha daar gaat het niet om... het gaat om al de uitlatingen over de islam etc. dat draait ze de nek om.

4. WesleyRBK

WesleyRBK Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    De formateur heeft het uiteindelijk te zeggen. PvdA, Groenlinks en D66 hebben niks te zeggen.

5. The Redman FTW

The Redman FTW ^_^

Leuk Bevonden:
    0
    @hierboven:

De mogelijkheden tot een meerderheidscoalitie, met drie of vier partijen, op een rij:

VVD+PVDA+CDA: 82 zetels
    Realistisch? Waarschijnlijk niet. PvdA en CDA zal lang niet meer samen gaan. Verder zijn VVD en PvdA ook ietsje ver uit elkaar?

VVD+PVDA+D66+GROENLINKS: 81 zetels
    Mogelijk. Maar is het haalbaar met deze sterk uiteenlopende partijen? Wie weet.

VVD+CDA+SP+D66: 77 zetels
    Nee. VVD en SP liggen echt te ver uit elkaar om te regeren.

VVD+CDA+SP+GROENLINKS: 77 zetels
    Wederom VVD+SP?? Zie hierboven

VVD+PVV+CDA: 76 zetels
    Alle drie rechts conservatief. Standpunten komen erg overeen. Realistisch? Ja. Als ze het aandurven met de PVV.

VVD+PVDA+SP: 76 zetels
    VVD & SP??

Laatst bewerkt: 10 jun 2010
  6. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.611
    Ik neem aan dat de formateur luisterd naar de partijen. Als D66 'met PVV regeren wij NOOIT' dan kan de formateur geen coalitie maken met D66 en PVV.

7. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Dacht dat CDA in de oppositie wilde en niet in de coalitie?
    Wat een goede keuze is van ze. Als ze in de coalitie zitten wordt er weer tegen ze aangeschopt en dat kunnen ze niet meer hebben. Ze moeten nu gewoon tegen in gaan en zo weer kiezers terug krijgen.

8. The Redman FTW

The Redman FTW ^_^

Leuk Bevonden:
    0
    Naah. In de coalitie kunnen ze zich net zo goed bewijzen.

@Tyrant: Jij kan wel wat VVD gebruiken! Het is nog altijd luistert met een t.

9. WesleyRBK

WesleyRBK Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    De formateur komt natuurlijk van het VVD. En omdat VVD en PVV meer met elkaar eens zijn dan VVD en Pvda, D66 of Groenlinks. Lijkt mij de kans reeël dat PVV in de coalitie komt.

10. Orange

Orange One of a kind.

Leuk Bevonden:
    0
    Is het niet zo dat de VVD de formateur mag aanwijzen? Dat is anders dan dat hij ook daadwerkelijk uit de VVD komt, kan natuurlijk wel een oud-VVD'er zijn. :+

11. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Nah denk het niet. Gaat het weer voortijdig uit elkaar zijn ze weer mede schuldige en verliezen ze weer kiezers. Als ze in de oppositie zitten kunnen ze schuld geven aan de andere en daardoor weer stemmen terugkrijgen. En ik denk niet dat ze het risico nemen met de PVV samen te werken want dat gaat zeker fout en zijn ze nog meer de sjaak.

12. Aernhem

Leuk Bevonden:
    7
    :lol:
    Zo werkt het dus niet he. Er moet eerst worden "onderhandeld".
    Anders kan een formateur worden aangewezen en die zegt in een keer; hey tof ik ben aangewezen weet je wat ik gooi heel links samen in een kabinet \o/

13. the only ego

the only ego linux hippie

Leuk Bevonden:
    0
    @ VVD CDA PVV

76 is nouwlijks een draagvlak te noemen. Zeker niet met het cda aan boord. De achterban van het cda ziet een coalitie met PVV niet echt zitten (kijk naar bijvoorbeeld de uitspraken van Van Acht) Het is een meerderheid, true. Maar om dit realistisch en aannmelijk te noemen, nee.

De pvv heeft zeer extreme standpunten en wil op geen enkel manier uitvoerbaar bezuinigen. Dit is in complete tegenstelling tot de vvd. De belangerijkste punten voor het VVD kom je nouwlijks tegen bij de PVV, en dat is de financieen.

Hooguit op imigratie, en dan loop je ook tegen het CDA op..

Verder ligt bij een paars plus de zaken minder ver uit elkaar... Halsema heeft in de aanloop naar de verkiezingen openlijk geflirt met de vvd. Ook groenlinks wil vernieuwing en wil bezuinigen (zij het minder rap als het vvd, en meer gefocused op verduurzaming), D66 heeft ook openlijk aangestuurd op een paarse coalitie, en gezien het verleden zijn ze snel bereid veel te laten varen om als lijm in een kabinet te dienen.

Enige wat lastig zal zijn is Rutte en Cohen. In deze Coalitie zullen beide iets meer naar het midden toe moeten komen (ik vrees Rutte iets meer links, gezien de andere coalitie partijen)

Maar Rutte kan zijn agenda van bezuinigingen etc veel beter kwijt bij deze partijen dan bij een PVV

Laatst bewerkt: 10 jun 2010
  14. WesleyRBK

WesleyRBK Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Tuurlijk moet er onderhandeld worden maar de VVD heb uiteindelijk het hoger woord.

15. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Wat hij zegt ^

Overigens: Die Wilders met z'n 'gedraai' :lol: Hilarisch toch... Een geboren clown.

16. Aernhem

Leuk Bevonden:
    7
    De VVD heb uiteindelijk het hoger woord? :emo:

Ik denk in ieder geval dat de VVD niet met de PVV WIL samenwerken.
    Misschien wel interessant; http://www.nu.nl/nieuws/2264691/vvd-sluit-pvv-toch-uit.html

17. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Ja daar hadden ze gisteravond ook over omdat de de verkiezingen voor de provinciale staten pas in 2011 is. En dat ze daarvoor er niks doorheen kunnen krijgen omdat ze idd er niet inzitten.

18. LifeLongGamer

LifeLongGamer Used Register

Leuk Bevonden:
    2
  19. Pim

Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    76
    Waar niemand aan denkt bij een coalitie van VVD+PVV+CDA is dat ze naar ik meen absoluut geen meerderheid in de eerste kamer hebben. Sterker nog, ze zitten er ruim onder.
    CDA (21), VVD (14) PVV (0) = 35/75. Daar zal zeker ook aan gedacht worden bij het vormen van een coalitie. Als er een minderheid in de eerste kamer is wordt het nog erg moeilijk ;)

Oh, Aernhem was me voor:

20. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Dat bedoel ik dus in mijn vorige post. ;)

Deel Deze Pagina