[Politiek] Kabinet, Tweede Kamer & Verkiezingen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door de bengel, 1 apr 2009.

1. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Maarja, mensen zeuren hier wel veel over het gebrek aan argumenten bij PVV-stemmers, maar dat is ook érg veel bij de PVDA moet ik zeggen, VVD in mindere mate al heb ik daar ook al vaak langs horen komen : 'Is volgens mij wel goed voor die economie' :emo:

2. Nitram

Nitram BiA!

Leuk Bevonden:
    0
    Dat is bij elke partij, omdat er maar weinig mensen zijn die zich echt volledig inlezen op alle standpunten van de partijen.

3. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Ondanks dat ik je grapje niet grappig vind als tactisch PvdA-stemmer zou zelfs dát nog getuigen van enige verdieping in de stof. Maar ook dat krijgen ze er dan niet uit.

Het is gewoon treurig gesteld met het electoraat in ons landje. Maar ik vrees dat het overal kommer en kwel is.

4. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Denk dat je dit wel in elk land terug vindt, puur doordat veel mensen het meer hun plicht vinden om te stemmen en zich er niet/nauwelijks in verdiepen.

5. the only ego

the only ego linux hippie

Leuk Bevonden:
    0
    Volledig inlezen is ook nniet haalbaar. En ik hoef het ook niet eens te zijn met een keuze.

Maar ik krijg toch wel kromme tenen als men het schijnbaar geen probleem vindt dat onze grondwet in het nauw komt met de taal die wilders spreekt. Daarvoor hoef je geen partij programmas te lezen, dat is een fundamenteel verschil in, en daar komt ie, normen en waarden en tast de maatschappelijke stabiliteit verder aan...

6. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Ach, dat vind ik nog niet eens zo erg. Als er mensen zijn die een hekel hebben gekregen aan Marokkanen door hun eigen ervaringen (en dan bedoel ik niet dat ze 1x ruzie hebben gehad met een Marokkaan, maar dat je ook echt geteisterd word in je buurt), dan snap ik best dat ze PVV stemmen. Schenden zij dan ook meteen de grondwet omdat ze dat vinden?

7. Rampage

Rampage Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.329

"Ik haat Marokkanen, dan stem ik op de PVV".
    Dat is echt niet alleen DAAROM. Mensen stemmen op de PVV omdat Wilders schijnbaar toch gevoelige dingen aankaart die geen één ander persoon durft te zeggen. Ja, van Gogh en Fortuyn deden het. Kijk wat er met hun gebeurde. Je hebt hier toch vrijheid van meningsuiting? Dan mag je dat ook doen, zonder gevaar voor eigen leven. Vind het gewoon echt belachelijk ( en dan spreek ik uit ervaring ) dat als ouders met jonge kinderen een speeltuin willen plaatsen een Moskee vaak de voorkeur krijgt. Tevens is het ook wel zo dat een buitenlander makkelijker arbeidsongeschikt is. Dan spreek ik tevens ook uit EIGEN ervaring ...

Zelf heb ik op de VVD gestemd. Waarom? Omdat ik Rutten wel een sympathieke vent vind. Ja, je leest het goed. Dat is de ENIGSTE reden. Anders gaat mijn "verloren" stem toch maar naar de op dat moment winnende partij.

8. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Ik vind de standpunten van de PVV ook goed hoor, 't is dat ik weet dat er niks van komt anders zou ik om die standpunten op ze stemmen. Denk ook dat door deze standpunten er ook veel nieuwe kiezers bij zijn gekomen.

9. Rampage

Leuk Bevonden:
    3.329
    Tuurlijk, de reden waarom het nu zo anders is is vanwege het wegvallen van het CDA. Logisch. Welke debiel stemt er nou nog steeds op het CDA terwijl dat al, wat, 3 keer gevallen is? :+

10. Weggooi32

Weggooi32 Active Member

Leuk Bevonden:
    60
    Inderdaad, minder moskees en meer speeltuinen! \o/

11. Rampage

Leuk Bevonden:
    3.329
    .... inderdaad.

Misschien wel een extreem voorbeeld, maar toch :+

12. Conquistador

Conquistador XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    5
    4 ^^

13. Sliv

Sliv The One and Only

Leuk Bevonden:
    230
    Tja je kan wel gaan stemmen op Wilders om hun partijprogramma, maar zelfs dan zal je met een beetje gezond verstand realiseren dat Wilders niks van zijn programma waar kan maken omdat hij gewoon volstrekt geen expertise in zijn partij heeft zitten. Hij is dus afhankelijk van de andere partijen om goede regeringsleden te leveren terwijl hij alleen maar de grootste schreeuwerds kan geven.

Ik baseer dit op het feit dat ik met PVV-politici heb gesproken die weliswaar hun partijprogramma wel kenden, maar die absoluut geen diepere kennis hebben in de rest van de politiek. En dat heb je wel nodig als je wilt regeren.

14. Angelus

Angelus Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik, ik, ik. Dat is DE reden dat je stemt op de VVD? Niet op overige algemene zaken die iedereen beïnvloeden? Milieu, onderwijs, zorg, politie, criminaliteit, ontwikkelingshulp, Europa, herstel van de economie? En hoeveel verdien jij dan, want alleen boven modale inkomens gaan er op vooruit bij de VVD.

Er wordt lang niet genoeg aan het milieu gedaan. Als dat zo was hadden we al een degelijk openbaar vervoer netwerk door het hele land. Worden bio brandstoffen en overigen actief gepromoot en worden tankstations verplicht dit aan te bieden. Maarja, dat gebeurt niet. Langzaam komen de hybride auto's op gang, maar dat is nog steeds niet genoeg. En er zijn inderdaad genoeg technologieën beschikbaar welke fossiele brandstoffen kunnen vervangen. Echter zijn deze technologieën nog niet rendabel. En dan heb je ook nog overige zaken zoals vervuiling van grond/rivier/zee, ontbossing, spullen die niet gerecycled worden etc etc. Er valt nog genoeg te doen op dit gebied. Een stem voor groenlinks is niet zo slecht. Zij brengen dit onder de aandacht en dat is hard nodig. Overigens vind ik ook dat zij het soms te ver door draaien. Maar zo lang er nog genoeg verdient kan worden met olie/gas, zullen er weinig echte doorbraken zijn.

Dictators gebruiken propaganda en onderdrukking om aan de macht te blijven..

In slechte tijden zoekt men een zondebok. Wat erg jammer is. Iedereen die een beetje nadenkt weet dat het altijd kleine groepjes zijn die alles verzieken. Hooligans, hoek van holland, hangjongeren, verslaafden, medeleerlingen op je school etc.

Daarnaast ben ik er niet helemaal zeker van of ieder mens wel op het zelfde niveau van bewustzijn leeft. Hoe anders kan iemand die psychisch gezond is verklaard zijn dochter opsluiten en jarenlang verkrachten, 20 mensen vermoorden, of iemand vierendelen. Maar ook andersom, als we echt allemaal het zelfde zijn, hoe kan het dan dat we niet allemaal zo intelligent als Einstein of Da Vinci zijn?

Over het beeld van een PVV stemmer heb ik zelf ook niet zo'n positieve indruk. In mijn persoonlijke ervaring zijn dit toch de laag opgeleiden. Bijv. een moeder van een vriend van mij is (redelijk) racistisch. Zij stemt om die reden ook PVV. Echter heeft het kleine dorp waar ik vandaan kom weinig echte problemen omtrent hangjongeren (ja we hebben een AZC). Zij zelf komt amper het dorp uit. Maar heeft wel voor alles in Nederland een vooroordeel klaar. En altijd is het de schuld van die buitenlanders. Alsof Nederlanders zo volmaakt zijn. Maar goed, ook zij heeft het recht van stemmen. Ze werkt, betaald belasting en zorgt nooit voor problemen.

Laatst bewerkt: 11 jun 2010
  15. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471

Ik kom uit een dorpje in Zuid-Limburg, ook daar was de PVV de grootste. Ter illustratie: Ik heb mijn sleutel in mijn fiets laten steken op het station en de dag erna stond hij er nog keurig. Ik heb nog nooit bij een moslim in de klas gezeten. Een keer met een Georgiër, niet eens met de kinderen van oudere generaties allochtonen.
    Waarom stappen mensen dan toch over? Er zijn toch andere partijen die dan meer relevante problemen aanspreken? Ik snap het echt niet.

16. the only ego

the only ego linux hippie

Leuk Bevonden:
    0
    Nee, ik heb al eerder gesteld dat men recht heeft op dat onderbuik gevoel, het komt immers ergens vandaan.

Maar als je dit dan uit door te stemmen op een partij waarbij de grondwet, en in mijn ogen zeer Nederlandse grondrechten, geen waarde hebben. Dan is er dus een groot fundamenteel verschil in normen en waarden.

17. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
    Laat me raden; dat was niet op een vrijdag/zaterdagnacht?:+

18. Taab

Taab man XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.326
    Er spelen duizenden factoren mee die bepalen hoe iemand zich gedraagt. Mijn punt is dat iedereen een crimineel kan zijn. Definitie van een crimineel is natuurlijk ook weer voor discussie vatbaar. Een definitie zou kunnen zijn dat je iets doet dat bij wet verboden is. In dat geval zijn we allemaal crimineel. (te hard gereden, zwart rijden in OV, vechten, wildplassen, etc.). De crimineel is niet 1 soort mens die zich onderscheid van de soort mens die geen crimineel is. De twee soorten bestaan niet, maar zo simpel maken veel mensen het wel en dat is een natuurlijk proces waar we ons overigens allemaal schuldig aan maken.

Ik denk dat mensen PVV stemmen obv één van de volgende drie soorten argumenten (of misschien wel een combinatie):
    - uit onwetendheid en angst (of wellicht racisme/ discriminatie) tegen de 'Islamisering van Nederland'
    - uit protest tegen de 'gevestigde orde'
    - het gewoon eens zijn met de meeste standpunten (inhoudelijk)

Gevoelsmatig zeg ik dat de eerste twee groepen verreweg het grootste gedeelte van de PVV stemmers vormen.

19. Rydan

Rydan Active Member

Leuk Bevonden:
    18
    Om te beginnen: waar stem jij op, of eigenlijk waar heb je op gestemd?

Verder vind ik het makkelijk om te zeggen dat de gemiddelde VVD stemmer enkel stemt op de VVD. De laatste zin is ook weer zo'n simpele populistische one-liner.

Ik ben het verder met je eens dat duurzaamheid meer gestimuleerd moet worden (al zijn biobrandstoffen nou ook niet de oplossing). Om nou te zeggen dat het openbaar vervoer zo slecht is geregeld zou ik uit eigen ervaring nou ook niet willen zeggen. Zoveel problemen heb ik er nooit mee. Mjah ik reis dan wel incidenteel.

Propaganda, die met name het kuddevolk beïnvloeden. Kuddevolk is nou eenmaal makkelijker te beïnvloeden.

Het zoeken van een zondebok is toch een eigenschap die we al sinds de bronstijd als mens bezitten? :+ Mensen durven niet naar zichzelf te kijken en zoeken een zondebok. Op grote schaal, maar ook zeker op kleine (individuele) schaal. Helaas is men deze verkiezingen afgegaan op degene die dit het meest doet in de politiek, Wilders. Die met zijn populistische onzin godverdomme 24 zetels heeft weten te bemachtigen bij het kuddevolk.

@ Taab denk het ook. Zag de avond van de verkiezingen iets langs komen over de hypotheekrente aftrek waar stemmers van de PVV dan mogelijk op af zijn gegaan maar ik denk dat zoiets onzin is. Als je wilt dat daar niet mee gemoeid wordt zijn er genoeg alternatieven.

Laatst bewerkt: 11 jun 2010
  20. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.611
    Ik zou het niet weten? PvdA is toch de 2 na grootste partij van Nederland?
    En die hebben het kabinet laten vallen, dus er zijn genoeg debielen die stemmen op een gevallen coalitie partij :+

Deel Deze Pagina