Het gaat niet alleen om de Geth, maar ook zeker om andere rassen die in ME3 een potentieel grote rol kunenn spelen. De Geth hebben een gigantisch leger, als wat Legion zegt klopt (en ik zie geen reden waarom het niet zou kloppen). Als ik het goed begrepen heb, zijn in ME1 zo'n 5% van alle Geth uitgeroeid. En die 5% was al een groot leger (zie het einde van ME1).
De Quarians hebben van alle organische rassen de grootste vloot, ook die hebben dus een potentieel zeer grote legermacht (met nadruk op potentieel, want het grootste gedeelte van hun vloot bestaat niet uit gevechtsschepen). Als Shepard (mede door hoe je de loyaltyquests van Legion en Tali gedaan hebt) er in ME3 voor kan zorgen dat de twee hun ruzie bijleggen en ze kan overtuigen dat ze tegen de Reapers moeten vechten, hebben we al heel veel troepen. Maar als ze in een grote oorlog gaan komen, hebben we heel wat problemen.
Daarnaast hebben we natuurlijk ook nog de Krogans. Als we de Krogans kunnen overtuigen dat ze tegen de Reapers moeten vechten, kunnen we de Genophage ongedaan maken en een zeer sterk leger van Krogans kweken. Als één van beide niet lukt (door bijvoorbeeld de informatie van het medicijn tegen de Genophage in de Loyalty-missie van Mordin te vernietigen) missen we deze potentieel zeer sterke macht.
Als laatste potentieel zeer grote macht zie ik ook nog de Rachni. In ME2 (als je de Queen in ME1 hebt laten leven) krijg je imo toch erg duidelijk te horen dat de Rachni Wars door de Reapers gestuurd werden en dat de Rachni daarom op wraak uit zijn. Mochten ze nog leven, dan kunnen ze een zeer groot leger op de been brengen.
En er zijn ook nog andere factoren die van invloed kunnen zijn. Wat gaat Cerberus bijvoorbeeld doen met de Collector-basis, als je die niet hebt laten ontploffen? In Retribution zitten ze al Reapers-technologie in mensen te implanteren, komt daar nog iets belangrijks uit? En zo zijn er ongetwijfeld nog wel een paar dingen te verzinnen.
Het enige probleem is in dit geval wat Bioware zal doen met de spelers die het in ME1 en 2 verkloot hebben (i.a.w. ze hebben de Rachni dood laten gaan, de Genophage-cure niet gehouden en de Geth en de Quarians een oorlog laten voeren). Je kan moeilijk zeggen: pech gehad, jouw universum overleeft het niet. Dat is een veel te grote 'straf'.
Ik heb trouwens ook nog een paar ideeën voor ME3. Waarom heb je een groot team samengesteld om vervolgens maar met twee teamleden op pad te gaan? Zou het niet veel leuker zijn om alle squadleden in een missie in te zetten (zoals de eindmissie van ME2). Hopelijk komen er meer van dat soort missies.
Het lijkt me ook erg leuk om Shepard de eerste te laten zijn die contact legt met een nieuw ras. Dan kan je ervoor kiezen een oorlog met ze te beginnen of juist vredevol te werk te gaan enzo. Kan best leuk zijn