Te ver weg. Mogelijk bestaat de mens niet eens meer in zijn huidige vorm. Op een dag (en die dag zal snel komen) zal een robotarm sterker, sneller en beter zijn dan een normale arm. Vanaf dat moment zullen mensen steeds vaker zichzelf gaan 'verbeteren'. Je hebt nu al oogimplantaten die blinden deels weer kunnen laten zien. Waarom straks niet meteen even 10x zoom erbij doen.
Maar grote veranderingen kunnen ook komen door kleine uitvindingen zoals de 3D printer. Op het moment dat iedereen thuis alles kan printen wat hij wil zal niet alleen de wereld veranderen in technisch opzicht maar ook het hele economische en sociale model zal totaal op z'n kop worden gegooid.
Mogelijk zal er nog het een en ander uitgevonden worden dat de wereld op zijn kop zet, iets wat we nu nog niet weten. Maar misschien gebeurd dat niet meer. Onze opa's en oma's hebben voorlopig denk ik de grootste sprong vooruit gemaakt in hun leven. Met name de grootste uitvinding ooit van de afgelopen 2000 jaar: elektriciteit. Ik denk niet dat er nog een uitvinding/ontdekking wordt gedaan voorlopig die dezelfde impact heeft. Veel dingen die nu worden gemaakt zijn slechts verbeteringen van eerdere uitvindingen/ontdekkingen.
Ik denk wel dat je in 2500 star-wars achtige steden kan zien. Ik las laast dat er in bijvoorbeeld China de komende 20 jaar 700 miljoen mensen van het platteland naar de stad zullen trekken en dat er daarvoor 50.000 wolkenkrabbers gebouwd moeten gaan worden wat staat aan ongeveer 10 steden ter grootte van heel New York.
Laatst bewerkt: 17 jul 2010