Ten eerste doe je D66 tekort wanneer je de partij als rechts omschrijft, D66 neigt naar rechts, maar is vooral progressief en pragmatisch.
Ten tweede ben ik het met je eens dat er in principe niets mis is met rechts, alleen wel met die conservatieve, christelijke, nationalistische en populistische trekjes die rechtse partijen zoals CDA, VVD en PVV vertonen.
Deze zijn in mindere mate ook bij links te vinden, alleen als ik CDA/VVD/PVV/SGP/D66 tot rechtse partijen reken dan is D66 de enige die deze nare trekjes niet vertoont.
Maar goed misschien kijken jullie hier anders tegenaan.
Vergeet niet dat een partij om meer draait dan alleen de partijleider, Pechtold mag inderdaad soms links overkomen, maar de standpunten van D66 zijn soms toch wel echt 'rechts'. Maar goed D66 valt eigenlijk niet goed in te delen op links of rechts omdat ze beiden en geen van beiden zijn.
Dit vind ik toch echt te gemakkelijk, het is niet zo dat al die jaren per definitie slecht waren en de regering gefaald heeft. Afgelopen kabinet CDA/PvdA/CU had in de praktijk misschien niet zoveel met links te maken, maar PvdA is wel links en CU neigt in mijn ogen meer naar links dan rechts.
Ja en ik vraag me dan ook echt af waarom iedereen op PvdA stemt nadat het zo weinig van haar standpunten heeft gerealiseerd in het vorige kabinet.
Laatst bewerkt: 9 aug 2010