De motoren, scooters en brommers thread [Deel 5]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 29 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pimmy

    Pimmy Take it easy

    Berichten:
    3.197
    Leuk Bevonden:
    2
    Hoofdreden dat ik zeg ik doe het niet meer is dat ik het in de tuin sleutelen niet echt goed vind werken. Je mist tijdens het slijpen en ponsen echt een werkbank. Uiteindelijk zijn de stappen dat je het achterwiel er uit haalt, oude ketting en tandwielen er af dondert. Vervolgens nieuwe tandwielen er op (uiteraard na alles is goed schoon te hebben gemaakt op de plekken waar je anders nooit komt). Dan is het nog een kwestie van de ketting er op. In mijn geval moest ik eerst van twee kettingen een maken en die vervolgens weer op maat maken.

    En dan moet je een hoop slijpen en ponsen. Nu ging het opzich nog prima met een dremel. Het is uiteindelijk een kwestie van ketting op maat maken door de bovenste plaatjes er af te slijpen en dan de ketting om de tandwielen te leggen en te sluiten met een sluitplaat. Deze moet je vervolgens ponsen. Mag je wel echt een goed stevige pons voor hebben. Ik had een aardig professionele maar nog moet je er flink op rammen. Is nog niet zo recht toe recht aan. Je loopt tegen allerlei dingen aan tijdens het proces. Daardoor is wel leerzaam en nog best leuk. Maar een beetje werkplaats is best aan te raden. M'n hele tuin lag uiteindelijk bezaait met tangen/pons/spuitbussen/doekjes/sleutels div etc. etc. En met de motor omhoog gebokt door er een plastic kratje onder te duwen... :+ Maar hey, het is gelukt :+

    Maar handigheden van mij:
    -Slijp de oude ketting gewoon dwars door midden
    -Slijp de nieuwe ketting op maat door eerst de kopjes van de bovenste plaat er af te slijpen en slijp vervolgens een groef over de hele plaat. Daarna wip je het plaatje er zo af met een platkop en kan je de schakel er uit trekken.
    -De sluitplaatjes van de nieuwe ketting zijn vrij stroef. Bij mij ging het ene plaatje nog met een tang. Het andere plaatje moest met een kleine bankschroef.
    -Houd de ketting schoon terwijl je bezig bent
    -Pons écht goed, liever een paar keer te vaak meppen dan te weinig
    -Pons bij het sluiten om de tandwielen net voorbij je achtertandwiel aan de onderzijde. Houd de pons in je hand en zet 'm niet tegen je velg want dan ram je je velg zeer waarschijnlijk kapot
    -Gebruik WD40 om al het smeer en rotzooi overal te reinigen als je er toch is goed bij kan
    -Vet je ketting nog ff goed in nadat je hem er om hebt gelegd
    -Heb je geen middenbok :+ trek je motor op z'n jiffy en schuif iets onder het blok wat net hoog genoeg is om je achterwiel van de grond te krijgen
    -Vergeet je achterwiel niet helemaal naar voren te zetten bij het afmeten van je ketting.

    Tot zover kettingleggen voor Dummies.
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2010
  2. fallout

    fallout Active Member

    Berichten:
    1.521
    Leuk Bevonden:
    3
    Wel dapper dat je daar zelf aan begint. Ik zou het met m'n 1100 ook niet durven :D, maar misschien kan ik tzt gaan oefenen op m'n YZFje.
     
  3. Pimmy

    Pimmy Take it easy

    Berichten:
    3.197
    Leuk Bevonden:
    2
    Laat 'm lekker ophalen door die gasten van Scarpa Moto dan tegen die tijd... Ze belde me vanochtend nog of het allemaal gelukt was en toen ik in de middag weer terugbelde dat alles er op zat waren ze helemaal blij en zeiden ze nog van ok dan gaan we nu factuur op maken, dat willen we pas als je helemaal tevreden bent :+

    Sorry, maar dat is weer even wat anders dan zoals vandaag weer de hele dag wachten op een telefoontje van Goedhart om vervolgens zelf weer er achteraan te moeten bellen. Maarrrr heb wel een mooie afspraak staan voor het blok en krijg ook vervangend vervoer dus helemaal prima :thumbs:

    Maarre als ik jou was zou ik ook lekker je beurtjes daar laten doen, kost je waarschijnlijk minder en met veel meer liefde gedaan.

    Ben overigens wel benieuwd naar je 1100... miss binnenkort maar een xbw tochtje weer?
     
  4. fallout

    fallout Active Member

    Berichten:
    1.521
    Leuk Bevonden:
    3

    Ja, dat is misschien wel een idee. Ik ben niet heel ontevreden over Goedhart, maar dat bellen is inderdaad al 1 ding wat veel beter zou kunnen. Ze bellen echt nooit, moet altijd zelf weer de telefoon pakken als je een update ergens over wilt hebben.


    Lijkt me een uitstekend idee. Ik lever volgende week maandag m'n master scriptie eindelijk in, maar de periode daarna heb ik gewoon de tijd.

    Maar even kijken of er een datum te prikken is waarop een goed aantal XBW'ers zin heeft (en beschikbaar is).
     
  5. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Na zondag 2 weken vrij, dus meeting moet dan wel lukken, en anders erna in de weekenden (en dan hopen dat ik niet hoef te werken, of mn bike niet half uit elkaar is). :p

    Edit:
    Over de knipper:

    Op oude knipper zitten bij draadeinden van die metalen pinnetjes, op nieuwe knipper zit er een kunststof blokje omheen. Kreeg blokje zo snel niet los en weet niet of ik die los kan 'trekken', waarna de male pinnen te voorschijn komen. In de bike zitten nl van die female pinnen.

    bedrading oude knipper:
    [​IMG]

    bedrading nieuwe knipper:
    [​IMG]

    bedrading voor knipper in bike:
    [​IMG]

    Om die female pinnen zit soort plastic hoesje (vast).
    Mocht blokje echt vast zitten, dan wordt het denk oude en nieuwe bedrading knippers knippen en solderen.
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2010
  6. vandalzzz

    vandalzzz Active Member

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    1
    Zo heb ik het hier ook gedaan de stekkers klopten niet meer en heb beide gewoon afgeknipt goed in elkaar gedraaid en een stukkie krimpkous er om heen:p
    Solderen niet echt nodig denk ik maar als je daar zekerder bij voel zeker doen:D
    Haha zonder soldeer is volgende keer makkelijker(H):p
    Wel goed zorgen dat echt alles gewoon goed contact maak zoals ik zei de eerste keer had ik ff rapraprap gedaan en maakte het ergens raar contact ofzo en toen knipperde alles(H)
    Hier moet ik helaas waarschijnlijk beetje minder gaan rijden ff,weet sinds vandaag (is gisteren alweer:cool:) dat ik peesontsteking heb in beide polsen\o/
    Haha 2 potjes codmw2 en het is gedaan voor een halve dag:confused:
    De druk op armen van motor rijden was juist zo fijn haha maar de dokter vond het minder:'-(
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2010
  7. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Heb hier alleen geen krimpkous. Tape zou op zich ook wel kunnen denk.
     
  8. vandalzzz

    vandalzzz Active Member

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    1
    Inderdaad zou wel goed vocht werend tape pakken zoals duc tape ofzo:)
    Het hangt ver weg in je kuip ook komt als het goed is vrijwel niets bij verder.
     
  9. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Ja en er zit nog een kuipdeel overheen.
     
  10. vandalzzz

    vandalzzz Active Member

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    1
    En anders voor het mooie ff langs de autodealer om de hoek rijden voor een stukkie krimpkous van 10 cm haha trekt tie waarschijnlijk zo uit de afvalbak voor je of anders ben je mischien een hele euro kwijt:cool:

    Haha ik laat me pa altijd mee nemen van zn werk(H)
     
  11. fallout

    fallout Active Member

    Berichten:
    1.521
    Leuk Bevonden:
    3
    Waar zou die Beuker eigenlijk zitten?

    Beetje klaar met rondhangen op fora misschien :).
     
  12. vandalzzz

    vandalzzz Active Member

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    1
    Zwaar offroad aan het jenken ergens met de hyper mischien?(A):p
     
  13. SjoerdV NL

    SjoerdV NL Hardcore Poster?

    Berichten:
    2.135
    Leuk Bevonden:
    2
    Eergisteren nog gesproken met Forza 3. Zat volgens mij een weekje ziek thuis.

    Spreek jullie over een week weer allemaal. Ff heen en weer naar Turkije :cool:
     
  14. fallout

    fallout Active Member

    Berichten:
    1.521
    Leuk Bevonden:
    3
    Hehe, groot gelijk.



    Ah ok, mooi.

    Veel plezier in Turkije!
     
  15. dahouseman

    dahouseman The cake is a lie!

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    0
    Waarom niet een rondje langs een doe-het-zelf boer?

    Kosten zo goed als nihil en dat zit het zoals het hoort.

    Als je geen zin in solderen hebt kan je ook altijd nog kroonstenen gebruiken. Zijn niet waterdicht, maar zullen ook niet heel snel kortsluiting maken door regen.

    Ik zou gewoon solderen en krimpkous er om doen. Je motor is toch je kindje? :b:
     
  16. vandalzzz

    vandalzzz Active Member

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    1
    Kroonstenen zou ik zeker niet doen gezien toch het risico op vocht en vonk vorming ervan:p
    En inderdaad als je splinternieuw zou rijden zou de eerste optie zijn om weg te brengen maar ik denk dat je bij een apparaat van 15 jaar je beter de kosten erop kan besparen waar kan en dat lekker in zoveel mogelijk achterbanden,kettingen en tandwielen steken(A):p

    Hier gaat nu bijna me 3e bt021 er onder in 3 en halve maand tijd geloof ik haha dat doe ik liever dan iemand betalen om 2 draadjes aan elkaar te knutselen:p
    Is oook meer het gevoel wat je er zelf bij heb haha de monteur doet waarschijnlijk precies hetzelfde draait het in elkaar met of zonder soldeerinkje en een stukkie krimpkous er over:D
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2010
  17. VanGoghNL

    VanGoghNL Xbox 4 life

    Berichten:
    994
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb misschien een beetje een domme vraag.
    Maar ik kan mijn ketting niet meer spannen omdat het achterwiel aan het einde zit. Kan ik nu gewoon mijn achterwiel helemaal naar voren doen en wat schakels tussen me ketting uithalen? of moet alles vernieuwd worden?
    Btw hoe lang gaat een ketting en tandwielen eigenlijk mee als je gewoon normaal rijd en goed vet houd.

    En vinden jullie het ook niet slecht dat als je hem net bij de dealer hebt gekocht tweedehands met aflever beurt. Ze hem niet gewoon al helemaal terug zetten zodat ik niet naar 2.500 km al gezeik heb?
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2010
  18. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Vandaag even langs goedhart geweest voor schatting schadekosten.
    Gaan ze uit van originele nieuwe kuipdelen, 3 stuks a 600 euro, stickers a 100 euro, demper a 1000 euro en nog wat kleine kosten, totaal ca 3000 euro. :+
    En dan pak nog.
    Is nog even contact opnemen met verzekering, aangezien ik mn pak wil claimen. En dan afwachten op reactie van rws, denk niet dat er een schadevergoeding in zit, zeker niet als ie zo hoog uitkomt, dus dat wordt afwachten en dan denk zelf maar aan de slag met kuipdelen.

    Bij goedhart ook stukjes krimpkous meegekregen en thuis even paar draadjes gesoldeerd. Vervolgens knipper bevestigd en die werkt weer mooi.
    Nou heb ik links- en rechtsvoor ietwat verschillende knippers, maar dat boeit me niet. Linker stuk nog wel even losgehaald, maar zag zo snel aansluiting van die knipper niet. Zal ongetwijfeld zelfde als rechts geweest zijn en had ook geen zin om weer wat draden te solderen om 2 dezelfde knippers voor te hebben.
    Kapdeel bij kontje zat goed vast, waarschijnlijk door verlichtingunit en handgrepen, maar kreeg hem genoeg los om schrijfremslot eruit te krijgen. Die was vanuit ruimte onder buddyseat tussen het 'bakje' en kuipdeel geschoten.

    Ook nog even kettingreiniger en -spray gehaald. Vandaag alleen gereinigd, werkt goed dat spul, ketting glimt weer. Morgen voor werk nog even kettingspray spuiten.
    Stond hier ook nog wat velgenreiniger, die ik eens uitgeprobeerd heb. Velgen glimmen niet, maar zien er heel stuk schoner uit niet, zo ook stukje kuipdeel onder de ketting.

    En bij terugrit banden maar weer even opgepompt. Dat ook eens gedaan. :+

    Ook zo leuk, kettingreiniger en velgen reiniger en beetje de bike net schoongespoten, begint het toch een partij te regenen. Bike in garage gezet en knipper gedaan.

    Al met al productief dagje zo. :+
     
  19. vandalzzz

    vandalzzz Active Member

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    1
    xbox360_rules dat zou ik zeker niet doen omdat de ketting al zn rek al kwijt is:)

    Haha en beter dat het daar weer gewoon werkt 2k:D
     
  20. Pimmy

    Pimmy Take it easy

    Berichten:
    3.197
    Leuk Bevonden:
    2
    Mja je hebt er nu nog 2500km uit kunnen halen. Je kan natuurlijk nooit van iemand die een motor verkoopt verwachten dat de verkoper dat soort onderdelen nog op eigen initiatief vervangt. Maar je kan uiteraard wel proberen door de dealers een nieuw setje er op te laten zetten voor kostprijs bijv.

    Ik zou wel een hele nieuwe set monteren, knoeien met een gebruikte ketting is niet zo slim.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina