Tot nu toe ben ik het daar echt niet mee eens
De sfeer is nice in Mafia II hoor, maar er gebeurd echt duidelijk veel meer in GTA IV. En dit alles heeft met sfeer te maken.
- NPCs lopen rond met een sigaretje,een snack,een krant,drankje of wat dan ook. Hot dog standjes, NPC's kopen er ook echt eentje.
- Zodra het begint te regenen zoeken NPC's onderdak of pakken hun paraplu, of houden hun koffer boven hun hoofd en vluchten.
- Overdag zie je ander volk dan s'nachts.
- Straatmuzikanten zoals saxofonist, en fitness lui die aan het trainen zijn in het park.
- NPCs krijgen uit zichzelf ruzie met elkaar en beginnen een gevecht of trekken iemand uit een auto.
- NPC's rennen weg voor een copper die achter hun aanzit...
- Een schoonmaker op straat, of een vuilniswagen met twee gasten erop die echt hun werk doen.
En ga zo maar door...dat is GTA IV.De sfeer maakt die game juist, de missies waren namelijk lang niet altijd even cool en hadden niet super veel variatie,maar het bruiste van de sfeer hoor
. Wat mij is opgevallen is dat een hoop mensen hier zich nooit van bewust waren, omdat ze alleen maar de missies van GTA IV speelden en toen klaar ermee waren. En al die supervette detailtjes hebben gemist.
Als je qua deze aspecten Mafia II en GTA IV naast elkaar zet...dan wint GTA IV het easily. Qua genoeg andere dingen vind ik Mafia II ook wat simpeler aanvoelen. Richt bijvoorbeeld alleen maar je gun op een NPC en deze loopt vrolijk door , boeit ze niks. Doe dit maar eens in GTA IV of RDR.
Ook als je in het rond gaat schieten, NPCs zijn maar eventjes in paniek, loop achter een huisje langs en je ziet de eerste de beste vrouw alweer rustig rondhuppelen. In GTA IV gaan grote menigtes aan NPC's ervandoor, totale paniek. En twee straten verder zie je ze nog vluchten. Uiteindelijk draagt dit allemaal toe aan de sfeer vind ik.
Dit is uiteraard alleen maar op de Mafia II demo gebaseerd, afwachten wat we in de full zullen zien.
Klik om te vergroten...