Nou, helemaal niet verkeerd eigenlijk.
Grafisch goed, maar slechte lip sync en schaduwen verplaatsen zich niet realtime (zie hoe ze houterig bewegen tijdens een dialoog). Daarnaast "schaatst" je held over het gesteente als hij een plate armor draagt en zijn wapen trekt.
Combat is leuk, maar super eenvoudig. In Risen word je letterlijk opgejaagd door wolven en hier rennen ze met de staart tussen de benen snel weg, zo sterk ben je. Bash, bash, bash, daarna dodge naar achteren, dodge naar voren. Repeat action.
Ranged combat is leuk gedaan, inclusief criticals op het hoofd. Ik vond vooral de kruisboog erg vet.
Firespreuk check, icespreuk check, lightingspreuk check. Magic speelt lekker weg!
Risen feel. Er is zelfs een Diego!
Skill lijst kwam nou niet bepaald uitgebreid op mij over.
You can not go everywhere what you can see.
Besturing was lekker, al dodge je meteen bij het aangeven van een looprichting. Zelfs met opgetrokken schild.
Plot stelt geen hol voor. Oh, je bent weer aangespoelt op een strand blijkbaar. Maar dat ben je natuurlijk weer vergeten. Pretentieloos, maar eigenlijke stoorde me het niet heel erg. Het spel zelf was zeker niet onaardig om te spelen. Het voelt "RPG lite" aan. Beetje zoals Fable. Maar tegelijk ook heel erg als een klassieke RPG, vooral door het simpele fantasy RPG verhaal. Dialoog is ook super eenvoudig. De nadruk ligt sterk op de actie, met bijna geen role playing elementen.
EDIT: Ik vraag mij trouwens af wat ze aan het einde van de demo bedoelen. Dat je het spel als een modern of klassiek RPG kunt spelen. Interessant.
EDIT 2: Maar voor de Gothic veteranen... ik begrijp waar de kritiek vandaan komt. In dat opzicht lijkt Arcania in niets meer op zijn voorgangers. Het is nu vooral een actie game geworden, met RPG-lite elementen erin. Weet dus waar je aan begint.
Laatst bewerkt: 24 sep 2010