Gothic IV

Discussie in 'Algemeen' gestart door Ashavan, 21 mrt 2008.

1. Zifnap

Zifnap Koehl en gecollecteerd

Leuk Bevonden:
    3.439
    Ik ben de demo nog steeds aan het downen, maar... ik heb gehoord dat het spel goed geoptimaliseerd is. Het moet namelijk ook fatsoenlijk op een console draaien. Over de gameplay zelf hoor ik iets minder positieve geluiden.

Laatst bewerkt: 23 sep 2010
  2. BigKabuto

BigKabuto Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    556
    Ja ik ook, op de GT forum las dat ze de sidequests wat simpeltjes vonden en niks speciaals en de combat was wel ok, maar niet super. Maar ja, ik verwacht helemaal in het begin van zo'n game niet dat de quests super boeiend zijn. En de combat verwacht ik gewoon ok te zijn, het werkt en hopelijk niet te vervelend.

Wat hoor jij precies?

3. Zifnap

Leuk Bevonden:
    3.439
    Vanalles, maar de demo is over drie minuten binnen. Dan kan ik beter laten weten wat ik er zelf van vind. ;)

4. Gakkie

Gakkie Black Queen

Leuk Bevonden:
    689
    Demo impressions:

+ grafische pracht
    + you can go everywhere what you can see
    + Gothic feel
    + Sheep bashing ;)
    + options om meer of minder hulp in te stellen

- Ook al gaf de game aan dat ik alles op high kon draaien op 1920x1200, was de framerate zeer matig. Ook na tweaken niet echt een lekkere framerate.
    - WASD + mouse (ik denk dat de xbox besturing veel fijner werkt in deze game)
    - mogelijkheden nogwat beperkt, maar goed is ook een demo.

Ik ben benieuwd naar de 360 versie ....

5. Zifnap

Leuk Bevonden:
    3.439
    Nou, helemaal niet verkeerd eigenlijk.

Grafisch goed, maar slechte lip sync en schaduwen verplaatsen zich niet realtime (zie hoe ze houterig bewegen tijdens een dialoog). Daarnaast "schaatst" je held over het gesteente als hij een plate armor draagt en zijn wapen trekt.

Combat is leuk, maar super eenvoudig. In Risen word je letterlijk opgejaagd door wolven en hier rennen ze met de staart tussen de benen snel weg, zo sterk ben je. Bash, bash, bash, daarna dodge naar achteren, dodge naar voren. Repeat action.

Ranged combat is leuk gedaan, inclusief criticals op het hoofd. Ik vond vooral de kruisboog erg vet.

Firespreuk check, icespreuk check, lightingspreuk check. Magic speelt lekker weg!

Risen feel. Er is zelfs een Diego!

Skill lijst kwam nou niet bepaald uitgebreid op mij over.

You can not go everywhere what you can see. :p

Besturing was lekker, al dodge je meteen bij het aangeven van een looprichting. Zelfs met opgetrokken schild.

Plot stelt geen hol voor. Oh, je bent weer aangespoelt op een strand blijkbaar. Maar dat ben je natuurlijk weer vergeten. Pretentieloos, maar eigenlijke stoorde me het niet heel erg. Het spel zelf was zeker niet onaardig om te spelen. Het voelt "RPG lite" aan. Beetje zoals Fable. Maar tegelijk ook heel erg als een klassieke RPG, vooral door het simpele fantasy RPG verhaal. Dialoog is ook super eenvoudig. De nadruk ligt sterk op de actie, met bijna geen role playing elementen.

EDIT: Ik vraag mij trouwens af wat ze aan het einde van de demo bedoelen. Dat je het spel als een modern of klassiek RPG kunt spelen. Interessant.

EDIT 2: Maar voor de Gothic veteranen... ik begrijp waar de kritiek vandaan komt. In dat opzicht lijkt Arcania in niets meer op zijn voorgangers. Het is nu vooral een actie game geworden, met RPG-lite elementen erin. Weet dus waar je aan begint.

Laatst bewerkt: 24 sep 2010
  6. BigKabuto

Leuk Bevonden:
    556
    Maar leeft de gamewereld een beetje? In Gothic I en II vond ik het geweldig dat de beesten 's nachts echt sliepen en de menselijke NPCs hun ding deden. Zit dat er nog in?

Dit is een reply van iemand op VG247....poeh....

Graphics are gorgeous, physics are frekin’ brillant. But everything else is just absolute crap and casual nonsence. They just destroyed Gothic. Western devs must never touch something that was developed in Eastern Europe. It’s too casual. Even interface is like from MMORPG game. There are no atmoshphere. In my recent memory there are dialogs worse than my english :D seriously. They are so bad…

This is a big dissapointment. There is even an option that let you turn off Roleplaying activities. Thats just crazy. There is a MINI map. Mini map in the gothic game…Quests? Cool quests? Forget about it. There are 5-6 crappy quests that are boring as hell.

7. Kirimo

Kirimo rpg'er

Leuk Bevonden:
    0
    Ik wacht nog stilletjes deze game af ... als ik die al koop wil ik eerst een Xbox demo uittesten ! Oké, een demo zegt niet alles, maar is wel een eerste indruk en dat zegt toch vaak al iets ... dan volg ik m'n intuïtie, die vertelt me of ik de game al of niet zal kopen!

De voor mij belangrijkste elementen in een RPG zijn de Quests, Skills, trading, loot, enkele leuke puzzls is extra fun (voor mij) ... en combat ! Maar zo ik kan lezen zijn de RPG-elementen eerder schaars te noemen? :mad: ...
    Vooral héél jammer dat de Quests zo magertjes blijken :eek: |:- !!!

8. Kirimo

Kirimo rpg'er

Leuk Bevonden:
    0
    Grafische pracht: benieuwd of dat ook zo is op de xbox + dit aspect vind ik van minder belang dan de aanwezigheid van goede quests, skills, fun loot, leuke NPC's met dialogen en trading, enz .. dé RPG elementen bij uitstek waar ik het meeste waarde aan hecht! En niet te vergeten: HUMOR !! Zit er humor in dit spel??

Wat bedoel je met : sheep bashing?? :confused:

9. BigKabuto

Leuk Bevonden:
    556
    Ik lees op de GT forum dat de characters juist vreselijk slecht gemaakt zijn, erg slechte voice acting en dialogen hoor ik ook. En je kunt niet eens NPC's aanvallen? Why the hell halen ze dat er allemaal uit?

10. DulleNL

DulleNL I'm a little teapot Magic Member

Leuk Bevonden:
    313
    De demo staat nu online. Helaas nog geen linkje, dus jullie zullen het handmatig via de 360 moeten doen. ;)

11. BigKabuto

Leuk Bevonden:
    556
    Thanks voor het bericht man, ik had een uurtje geleden nog gekeken maar toen was er niks. Het zal mij benieuwen hoe de demo is.

12. DulleNL

DulleNL I'm a little teapot Magic Member

Leuk Bevonden:
    313
    Linkje gevonden. \o/
    ArcaniA - Gothic 4
    Bestandsgrootte: 872 MB

13. BigKabuto

Leuk Bevonden:
    556
    Wat de fock is dat tegenwoordig met Live demos , dat je gelijk van Live word geflikkerd?

Hoe kan je ingodsnaam je pijl en boog en/of zwaard unequippen? Zolang je nog je bow niet kan gebruiken heb je RT om je zwaard weg te doen, maar nu is RT voor de bow bedoeld. Niet eens een controls layout die ik kan bekijken ook, hoe slecht over nagedacht?

EDIT...

Met (A) dus, maar het blijft klote dat er geen controls info te vinden is, ik zou graag willen weten of je tijdens combat ook op de vijanden kan locken.

14. Kirimo

Kirimo rpg'er

Leuk Bevonden:
    0
    Vraagske:
    ik heb nog nooit eerder een demo via Xbox Live gedownload, dus is mijn vraag nu:
    ALS ik mijn Xbox aansluit op het internet, kan ik dan die Gothic demo vinden via mijn Xbox menu (hoe?) en automatisch downloaden? Of moet ik me ergens eerst registreren?
    (ik heb nog steeds mijn 1 maand gratis Live niet begonnen sinds ik m'n Xbox heb aangekocht ! )

Alvast dank voor de hulp! ;)

15. BigKabuto

Leuk Bevonden:
    556
    Normaal kun je een nieuwe demo vinden via 'Game content> Demos> New arrivals. Maar ik zag hem er niet tussen staan. Ik moet naar Demos> All demos gaan, en dan bij A kijken voor Arcania :). Dan doe je gewoon Download demo.

Ik moet zeggen dat de demo mij tot nu toe niks tegenvalt, ik vind juist WEL dat die Gothic sfeer en feeling terug is. De framerate laat vooral in het dorpje aardig te wensen over,maar ik til er niet zo zwaar aan. Oblivion had vaak genoeg framerate drops en het stoorde mijn gameplay ervaring nooit. Grafisch is het heel ok vind ik, prachtige natuur en water(vallen) (fucking jammer dat je niet kan zwemmen weer...wtf man?) verder prima combat system (eindelijk!!!!!) goeie sfeer, dag/nacht systeem. Rondlopen door die natuur vind ik gewoon genieten geblazen, ik hou gewoon van die simpele maar zo belangrijke dingen in RPGs. En soms is het grafisch zelfs echt indrukwekkend, net toen de zon onder ging enzo, heel netjes. Ik ga ermee verder weer.

16. Kirimo

Kirimo rpg'er

Leuk Bevonden:
    0
    Dank voor de uitleg BigKabuto :) !
    Hmmm ... en je klinkt toch heel positief !
    Ik ga het morgen waarschijnlijk ook eens uittesten als alles meezit met m'n tijdsindeling dit weekend (ik hoop dat het me lukt!) ...

Sfeer vind ik ook wel een pluspunt, al hoop ik dat er voldoende variatie in skills en quests zit ... ik zie wel .... De combat zal wel oké zijn voor mij heb ik sterk het vermoeden.
    Ik stijfel wel nog vanwege het "skillsysteem" ... hopelijk brengt de demo mij daarover voldoende duidelijkheid.

17. BigKabuto

Leuk Bevonden:
    556
    In het begin denk je....ooooookay, is dit het? Maar je moet het echt een kans geven, je moet de minpunten voor lief nemen. Zoals dat bepaalde objectives niet altijd even handig aangegeven worden. En de framerate in het begin bij de village, ik zit nu echt flink in de demo en vind het echt geweldig worden.

Snap alleen niet hoe je die insecten kunt verslaan in de grot....wtf?

18. Gakkie

Gakkie Black Queen

Leuk Bevonden:
    689
    Dat is bij alle gothic games zo. Het begin is echt mwoooh, maar hoe verder je komt, hoe beter het wordt. En je kunt alle hulpjes uitzetten, zoals quest markers, etc. Ik merk alleen geen verschil grafisch tussen de eu en vs instelling ?

IK denk dat de demo te kort is om een echt goede indruk te geven. Maar ach, hoe dan ook, ik koop hem gelijk :D

19. BigKabuto

Leuk Bevonden:
    556

Ik merkte ook geen verschil eerst maar dat kwam omdat ik het niet accepteerde. Je moet dus (A) drukken, en dan (X) om te accepten, dan pakt ie het :)

Ik zie zelfs dat je opties hebt dat planten verdwijnen, ik vond het al zo slecht hoe planten en struiken ineens verdwenen, ze hebben dat zeker aangezet voor een betere performance ?

20. fredfenster

fredfenster Active Member

Leuk Bevonden:
    3.319
    Heb je op de 360 niet dat je character gaat rollen als ie een tegenstander heeft aangevallen? Ik hoorde zulk soort klachten namelijk over de pc. (Kan de demo nog niet downloaden omdat ik geen gold heb.)

Ben wat minder aan het gamen momenteel, twijfel een beetje welke van de vier RPG's ik me de komende tijd mee bezig wil houden (Arcania, TWII, FO:NV of Dragon Knight Saga)... Edit: of DA: Ultimate, aangezien ik die game ook nooit echt een kans heb gegeven.

Deel Deze Pagina