Als je de EX402 overweegt zou ik zeker in plaats daarvan voor een Samsung C530 of C550 gaan, zoals ik al aangaf. De 530 is het goedkoopst maar heeft minder opties dan de 550, dus dat is waarschijnlijk de beste keuze. Ze gebruiken exact dezelfde schermen als de Sony EX402, dus qua beeldkwaliteit zal er heel weinig verschil zijn met de Sony.
Mijn ervaringen met de 32 inch versie van de c530 zijn tot nu toe zeer goed. De TV is heel goed in het upscalen van SD-materiaal zoals de PlayStation 2 via component of de digitale ontvanger via scart. Beeld is van een afstandje bijna niet te onderscheiden van HD-materiaal. Dat was bij m'n vorige LCD (26r81b van Samsung) wel anders. Ook hebben de C530/550 tv's een hele lage inputlag, wat belangrijk is voor (online) gamen. Ik weet niet hoe dit bij de Sony is, maar ik ga er vanuit dat die een hogere inputlag heeft.
Ik vind 1080p zelf geen meerwaarde hebben ten opzichte van 720p. Er zijn bijna geen games die 1080p ondersteunen dus daar zou ik het niet voor doen. Films op Blu-Ray ondersteunen het wel, maar het verschil met gewone dvd's is naar mijn mening zo klein (mits je op verder dan een meter van de tv afzit) dat het de hogere prijs niet waard is. Ik zou de keuze dus niet van 1080p af laten hangen. Ik kan wel zeggen dat het er fantastisch uitziet op de 32C530.
Overigens geldt voor zowel Sony als Samsung dat er schermen van verschillende makers in de televisies kunnen zitten. Bij Samsung is dit AU Optronics, CMO en Samsung zelf en bij Sony is dit eveneens AU Optronics en Samsung en daarbij nog Sharp. De een zegt dat er geen verschil zit tussen die schermen en de andere ziet het juist weer wel. Als je geen zin hebt in dat gezeur kan je beter voor een Philips gaan gezien die altijd een LG-Philips scherm hebben voor zover ik weet. In mijn C530 zit een AU Optronics scherm dat ook wordt gebruikt voor de EX402 en ik sta twee weken na aanschaf nog altijd versteld van de goede beeldkwaliteit.
Laatst bewerkt: 15 okt 2010