Het School & Opleidingen Topic

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Syn3rgy, 7 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nitram

Nitram BiA!

Leuk Bevonden:
    0

Voor voltijd opleidingen is het zo dat als je voor februari stopt dat je al je collegegeld terug krijgt. Dus ik neem aan dat het voor deeltijd hetzelfde is.

Edit: ik zit fout, ik was in de war met studiefinanciering. Hoe het met collegegeld zit weet ik niet, misschien dat je het beste je school kan bellen.

Laatst bewerkt: 10 okt 2010
  2. Fibroidduck

Fibroidduck Feyenoord Till I Die

Leuk Bevonden:
    0
    Er gaat elke maand 1/12e af ;)

3. Shin David

Shin David Ajax Amsterdam

Leuk Bevonden:
    0
    Kan je dat niet zelf kiezen of je meteen alles betaalt of in termijnen?

4. Danny-DH

Danny-DH Active Member

Leuk Bevonden:
    26
    Dacht dat het voor februari niet uit maakte in welke maand je stopte maar dat je dan altijd hetzelfde deel krijgt. Morgen maar ff met school bellen hoe het nou precies zit!

5. Fibroidduck

Fibroidduck Feyenoord Till I Die

Leuk Bevonden:
    0
    Jawel, ben vorig jaar in Januari gestopt en kreeg toen ong. de helft terug. Heb vorige week ook met decaan er over gehad, en die zei ook dat er elke maand 1/12e van het bedrag af gaat van wat je terugkrijgt.

6. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Marketing en Recht moeilijk? Dat zijn juist de makkelijkste vakken! 8)

7. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.131
    Dat kan je kiezen inderdaad.

8. Reckuuza

Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

Leuk Bevonden:
    18.026
    Pff, zit nog steeds in een dik dilemma, zal het even uitleggen.
    Was begonnen dit jaar met Criminologie aan de VU, na een paar keer heen te zijn geweest, kwam ik erachter dat het toch wel weer veel meer van hetzelfde was als bij Rechten (deed vorig jaar Rechten aan dezelfde faculteit), dus ik begon Commerciele Economie aan Inholland Alkmaar. Nu twijfel ik daar weer enorm, het klassikale dat ik daar weer krijg vind ik erg nice en ook dat je gewoon weer naar school moet (meer ritme als bij de VU, 1 college per dag ofzo) voelt goed aan. Tevens is het lekker dichtbij bij m'n thuis. Maar het kutte is, de studie zelf vind ik vrij weinig aan..ik heb altijd economie lichtelijk gehaten en nu weet ik waarom weer. Bedrijfsanalyses opstellen, commerciele communicatieplannen opstellen, SWOT-analyses, weetik het wat nog meer.

Ik heb daarin echt geen interesse en aangezien de opleiding toch wel daar over gaat vraag ik me wel af of ik hier goedzit..(ik had in eerste instantie Commerciele Economie gekozen omdat jah eh..het verkopen leuk vind, handelen met de klant, etc. merk ik uit m'n werk wat ik doe, vind dat opzich wel nice.) Ook is het een HBO-opleiding, terwijl ik gewoon uni kan doen, maarja dat moet ik maar eens uit m'n hoofd zetten.

Anyway, sta nu nog steeds wel ingeschreven bij Criminologie. Daar heb ik tot nu toe het een en ander gemist, omdat ik dus commerciele economie ben begonnen. Heb daar wel al vrijstellingen voor van Rechten van vorig jaar...
    2 opleidingen zo kost me bakken met geld dus zit mezelf aardig in de nesten te werken. Ik wil dan ook vandaag uitschrijven bij een van de 2 opleidingen zodat ik gewoon door kan gaan met eentje.

Maargoed, ik zou dus echt niet weten welke. Zit er al meer dan een maand over aan het peinzen zo en voel me elke keer kut erover. Ik ken nu ook al iedereen van m'n klas van commerciele economie en heb het wel gezellig daar. Nu ik al zo'n tijd niet meer bij de VU ben geweest spreek ik de mensen die ik tijdens de introductieweek leerde kennen ook niet meer. Maargoed, dat kan verholpen worden. Een studie is immers wel even wat leuker als je veel mensen kent, voor mij dan..en als ik terug naar Criminologie ga heb ik dan wel 2 vakken gemist. Nog wel meer eigenlijk, maar daar heb ik nog gelukkig vrijstellingen voor van Rechten van het jaar daarvoor. Nu heb ik het hier al over gehad weer met een studieadviseur van Inholland, m'n ouders, etc. M'n ouders zeggen dat ik gewoon nu door moet gaan met HBO, maar het voelt niet bepaald oke..want dat hele economie trekt me niet.

Heb van een collega gezien wat je nog allemaal moet doen voor commerciele economie (hij is 2e jaars) in het eerste jaar. Naja dat is dus 10 verslagen maken, samenwerken etc. Het liefst doe ik alles individueel, maja wie niet. Heb nu ook een soort Bedrijsspel gehad waar je 4 producten had die je op de markt moest brengen. Je speelde elke keer een ronde, en per afdeling (management, financieel, inkoop, marketing) moest je zo beslissingen maken, om uiteindelijk te winnen als bedrijf. Vond het totaal niet boeiend. De theorie van Criminologie wel. Ben alleen zo bang dat als ik daar terugga, dat ik eveneens kap als toen ik vorig jaar deed bij Rechten (gigantisch veel leeswerk, heel veel reizen, maar dat is op te lossen door op kamers te gaan) + dat ik daar nu amper mensen ken vind ik ook klote om daar dan weer terug te gaan (ben je toch weer een vreemde eend in de bijt, vind dat altijd klote, als je dan weer ergens nieuw heen moet gaan, maargoed, dat is met veel dingen zo).

Tsjah, weet ook niet waarom ik het op een forum post,maar aangezien we allemaal studeren is enig advies misschien nog wel handig. :) Ik moet uiteindelijk zelf een keuze maken maar zou het gewoon echt niet weten. M'n ouders begrijpen dat totaal niet, maar ik vind het gewoon ontzettend belangrijk om een juiste studie te hebben. Om nu weer te gaan kappen met alles en weer een jaar wachten voor weer een andere studie, daar heb ik totaal geen zin in dus wil wel doorgaan met 1 van deze 2.
    Zo, ik lijk weer wat meer op Josh nu. :+ Nee maar serieus,vind het gewoon echt zuigend dit.

Laatst bewerkt: 28 okt 2010
  9. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Zelf vind ik CE geweldig. Zo zie je maar weer hoe enorm smaken kunnen verschillen.

Hoe zit het met je motivatie? Waarom ga je naar school? Meestal gaan mensen naar school omdat het ze later profijt gaat opleveren. Kijk eens naar de banen die worden aangeboden voor Criminologie en voor CE. Zie welke baan je het leukst lijkt en maak daaruit je keuze.

10. Kortestier

Kortestier Shortbull XBW.nl ICT

Leuk Bevonden:
    121

Misschien moet je eens nagaan wat je nu echt zelf wilt. Een studie voor puur verkopen bestata niet, dat leer je uit ervaring. ;)

11. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Wat versta je onder verkopen? Bij verkopen schuilt ook heel veel strategie en theorie. Verkopen is meer dan alleen een bepaalt gevoel overbrengen naar de consument.

Laatst bewerkt: 28 okt 2010
  12. Reckuuza

Leuk Bevonden:
    18.026
    Als ik naga wat ik echt wil...zou ik het echt niet weten hoor.
    Werken bij justitie oid lijkt me wel gaaf, of bij afdeling marketing bij een groot bedrijf..bij alle interessetest is iig op nr altijd politie, leger en beveiliging uitgekomen.
    Economie als een van de laatste ofzo.

13. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Hecht geen waarde aan die waardeloze interesse tests. Die zijn alleen bedoeld voor malloten. Kansrijke mensen horen niet bij het leger of de politie. :b:

14. Jeffer

Jeffer Pearl Jam

Leuk Bevonden:
    0
    Gaat er toch om waar je interesses naar uit gaan.. ik was ook goed op school in economische vakken maar het interesseerde mij geen ruk.

Als het je zo leuk lijkt waarom ga je dan niet een dagje meelopen bij een van opleidingen? of ga gewoon verpleegkunde studeren :cool:

15. MarkyDV

MarkyDV Member

Leuk Bevonden:
    0
    CE is uiteindelijk zo breed dat je je echt niet druk hoeft te maken over je toekomst. Ik doe zelf IBMS en weet ook 100% zeker dat ik niks met die specifieke opleiding wil doen. Maar aangezien het ook een brede HBO opleiding is kan ik gewoon nog een master erachter aan doen (in het buitenland) in een richting die me wat meer trekt. Als jij dat persoonlijke en verkopen leuk vind dan kan je denk ik ook wel een manier vinden om met CE die richting op te gaan.

Ik zou dus zeggen CE, het is waarschijnlijk ook minder lastig om te halen. En aangezien je zegt dat je graag in je eentje werkt is het misschien ook wel goed voor je om te leren dat je uiteindelijk toch met anderen moet werken. Succes d'r mee

16. mikecitybike

mikecitybike Future Donut

Leuk Bevonden:
    0
    je gaat van de VU naar inHolland 8)8)
    die inHolland diploma's stellen volgens mij niet echt veel voor wat ik de laatste tijd heb gelezen, ken iemand die in Diemen-Zuid volgens mij commerciële economie heeft gedaan en kan nu geen werk vinden.

17. Marty NL

Marty NL Active Member

Leuk Bevonden:
    77
    Ken ook iemand die daar gezeten heeft, zelfde studie ook: hij is nu ook werkloos. InHolland staat volgens mij inderdaad niet zo hoog aangeschreven.

18. Reckuuza

Leuk Bevonden:
    18.026
    Ja het is een stap terug, denk vaak ook nu ik op InH zit van waar de F ben ik nou eigenlijk mee bezig. En de school staat niet hoog aangeschreven idd.

19. Reckuuza

Leuk Bevonden:
    18.026
    Klinkt opzich best lame dit..
    Maar ik wil aan de ene kant wel op Inholland blijven want ken er nu al veel mensen, want heb al 2 maande meegedraaid, en het is wel gezellig daar..kort reizen..alleen de studie, waar het puur om draait, vind ik niks. Hierom wil ik niet blijven..
    Criminologie: de VU..studie lijkt me veel interessanter..alleen ken ik er nu iemand amper en hoef er maar 2x in de week heen voorlopig, het is weer zeer veel lezen en zelfstandig werk, weer het lange reizen..ben bang dat ik me er weer mee ga kappen als toen ik toendestijds met Rechten, ook op de VU, heb gedaan..en om nu opeens weer in de werkgroepen op te duiken en de colleges na 2 maanden toch niet heen te zijn geweest..

Kan gewoon echt geen keuze maken. 8)

20. Black Label

Black Label -

Leuk Bevonden:
    0
    Dat vind ik altijd zo'n kut argument: ' ik ken er niemand ' Uit ervaring kan ik zeggen, als je niet heel gemotiveerd ben zorg dan dat je niet in een klas komt met mensen die je al kent of waar je veel mee omgaat. Daarbij maak je ook genoeg vrienden tijdens je studie.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina